Gemiddeld is een response rate tussen de 35% – 50%. Alles hierboven is uitstekend.
Dus, wat is een goede responspercentage van een enquête? Factoren die hierop van invloed zijn, zijn onder andere hoe betrokken uw klanten zijn bij uw merk en of u enquêtes op een manier levert die voor hen gemakkelijk is. Niettemin ligt een goede responspercentage van een enquête tussen de 5% en 30% . Een uitstekend responspercentage is 50% of hoger.
Voor online enquêtes waarbij u geen relatie hebt met de ontvangers, wordt een reactiepercentage van 20-30% als zeer succesvol beschouwd.Een reactiepercentage van 10-15% is een conservatievere en veiligere keuze als u uw populatie niet eerder hebt ondervraagd.
De verhouding deelnemers/niet-deelnemers moet voldoende hoog zijn. Als je bijvoorbeeld 100 klanten hebt uitgenodigd om deel te nemen en 40 hebben daadwerkelijk deelgenomen, dan heb je een respons van 40 procent. Dit is vrijwel in alle gevallen voldoende om de resultaten als representatief te kenmerken.
Over het algemeen is een minimum van 15 tot 20 respondenten voldoende om betrouwbare persona's te creëren.
Gemiddeld is een response rate tussen de 35% – 50%.
Een algemene vuistregel is om een steekproefgrootte van 10 tot 20% van uw volledige steekproefgrootte te gebruiken, of ten minste 30 tot 50 respondenten . U moet uw steekproefgrootte echter altijd aanpassen aan uw specifieke pilotdoelstellingen en context.
Vier tips voor een hoge respons op jouw medewerkersonderzoek
Stel je een minimale respons van 55 procent tot doel. Kondig het onderzoek op tijd aan en breng het onderzoek vanaf het begin via verschillende kanalen onder de aandacht bij je medewerkers. Laat een reminder niet te lang op zich wachten.
Als vuistregel geldt dat 200 reacties een redelijk goede nauwkeurigheid van de enquête opleveren, onder de meeste aannames en parameters van een enquêteproject. Zelfs voor een marginaal acceptabele nauwkeurigheid zijn waarschijnlijk 100 reacties nodig.
Een voorbeeld ter indicatie: als je een uitspraak wil doen over de gemiddelde Nederlander, met een foutenmarge van 2% en 95% betrouwbaarheidsniveau, heb je 2.401 respondenten nodig.
In surveyonderzoek is de responsratio, ook bekend als completion rate of return rate, het aantal mensen dat de enquête heeft beantwoord, gedeeld door het aantal mensen in de steekproef . Het wordt meestal uitgedrukt in de vorm van een percentage.
In het algemeen is de vuistregel: Hoe groter je steekproef, hoe betrouwbaarder en nauwkeuriger de uitkomsten die je krijgt uit je enquête. Deze regel voelt iedereen wel aan: uitkomsten van een onderzoek onder 10 respondenten zullen minder serieus genomen worden dan de mening van 1.000 ondervraagden.
Een hoge betrouwbaarheid betekent simpelweg dat de uitkomsten uit het onderzoek representatief zijn en dus gelden voor de gehele groep die is onderzocht. Wanneer je een marktonderzoek uitvoert dan kan de betrouwbaarheid van groot belang zijn, vooral wanneer het om een kwantitatief onderzoek gaat.
Over het algemeen wordt een responspercentage van 20-25% als acceptabel beschouwd voor online-enquêtes .
De respons kan flink variëren en is afhankelijk van de lengte en moeilijkheid van de vragenlijst, het onderwerp, je relatie met de doelgroep, de uitnodigingsteksten, etc. Ons gemiddelde respons varrieert tussen 20 en 60%. In de literatuur wordt bij online vragenlijsten een respons van 15% als gemiddeld gezien.
Een hoge responspercentage geeft bijvoorbeeld aan dat de kans groter is dat de steekproef representatief is voor de doelpopulatie . Dit verbetert de validiteit van de enquêteresultaten. Een laag responspercentage kan daarentegen wijzen op mogelijke vertekeningen en de betrouwbaarheid van de bevindingen verminderen.
Klanttevredenheidsonderzoeken en marktonderzoeken hebben vaak responspercentages in het bereik van 10% - 30% . Medewerkersenquêtes hebben doorgaans een responspercentage van 25% - 60%. Ongeacht het type enquête dat u uitvoert, kunt u een groot effect hebben op het aantal respondenten dat uw enquête invult.”
Veel statistici zijn het erover eens dat een steekproefomvang van 100 het minimum is dat u nodig hebt voor zinvolle resultaten . Als uw populatie kleiner is, moet u proberen alle leden te ondervragen.
Een goede enquête is makkelijk te lezen, biedt weinig ruimte voor verkeerde interpretaties, is eenvoudig te beantwoorden en de kwaliteit van de verzamelde gegevens is hoog. Ook wordt de respondent vooraf geïnformeerd over hoe lang het invullen duurt.
In enquêteonderzoek is het responspercentage, ook wel voltooiingspercentage of terugkeerpercentage genoemd, het aantal personen dat de enquête heeft voltooid, gedeeld door het nummer dat een uitnodiging heeft ontvangen of in de steekproef zit. Het wordt meestal uitgedrukt in de vorm van een percentage.
Maar er is gelukkig wel een stelregel: volgens wetenschappers heb je minimaal tussen de 12 en 30 respondenten nodig voor een representatieve steekproef. In de praktijk merken we dat je bij vijftien interviews binnen een klantgroep de meeste belangrijke inzichten kunt ophalen.
Voor een online enquête is een responspercentage van 20 procent erg goed. Wil je dus 400 ingevulde enquêtes ontvangen, dan zul je je bevraging naar ongeveer 2.000 mensen moeten sturen.
Voor de Cronbach-alfatest moet de minimale steekproefomvang variëren van 7 tot 68 proefpersonen, afhankelijk van de omstandigheden (d.w.z. de waarden van CA 0 , CA 1 en het aantal testitems).
Als het onderzoek een relationeel enquêteontwerp heeft, mag de steekproefomvang niet kleiner zijn dan 30. Causaal-vergelijkende en experimentele studies vereisen meer dan 50 steekproeven. Bij enquêteonderzoek moeten 100 steekproeven worden geïdentificeerd voor elke grote subgroep in de populatie en tussen de 20 en 50 steekproeven voor elke kleine subgroep.
Zijn pilotstudies altijd noodzakelijk? Wij raden pilotstudies aan voor alle onderzoeken . Wetenschappelijk onderzoek verloopt niet altijd zoals gepland; daarom moet u het proces optimaliseren om onvoorziene gebeurtenissen te minimaliseren.