De plot moet zorgen dat de spanning aanwezig is door het verloop van handelingen en gebeurtenissen zo te presenteren dat er een bepaald verwachtingspatroon ontstaat. Een invoelbaar personage is dan wel gewenst zodat de lezer meeleeft en hoopt dat hij/zij bepaalde keuzes maakt.
Je karakter (bijvoorbeeld Simba) wil koning worden (doel), maar in de weg staat zijn oom Scar (conflict) en dat is je plot.
De plot (uit het Engels) is het plan, de structuur van een verhaal met alle verwikkelingen en causale verbanden daarbinnen. Het is als een geraamte waaraan de vertelling van een boek, toneelstuk, videospel of film wordt opgehangen.
Een plot is geen samenvatting, een plot is wat men het fundament van het verhaal noemt. Het verhaal is hetgene wat je vertelt aan een bar, maar het plot houd je voor jezelf. Tijdens het vertellen doe je het niet uit de doeken, toch wordt voor de luisteraar/lezer langzaamaan helder hoe het in elkaar zit.
De manier waarop een verhaal verteld wordt (plot) wijkt vaak af van de reconstructie die je achteraf van het verhaal maakt (story). In de presentatie van het plot kan gespeeld worden met de chronologische volgorde van de gebeurtenissen, met de duur van bepaalde handelingen en met oorzaak-gevolg relaties.
Een plot volgt je personages en je ruimte. Je kunt er natuurlijk achter komen dat je je ideeën over personages en ruimte moet aanpassen. Denk daar donders goed over na. Soms kun je beter je plot aanpassen dan je personage.
Een synopsis schrijven is niet eenvoudig. Het moet namelijk kort, heel kort. Over het algemeen geven uitgeverijen de voorkeur aan synopsi van max een A4'tje, hooguit twee.
De plot is de opbouw, de structuur van het verhaal. Het is een soort plan dat de schrijver van verhalen of filmscenario's volgt om zijn verhaal in te delen. De manier waarop de plot zich voor de lezer of toeschouwer ontwikkelt in het verhaal gebeurt met acties en dialogen.
Er zijn altijd vier elementen: een hoofdpersoon met een probleem, een zoektocht met een worsteling, een wending met een aha-moment en het inzicht of het resultaat. En vervolgens kan het verhaal ook doorverteld worden.
Een plottwist is een draai die je geeft aan je verhaal; iets wat onverwachts komt, het verhaal omgooit en je lezer verrast. En dan dringt bij je lezer ineens de betekenis door van eerdere gebeurtenissen in het verhaal: subtiele aanwijzingen voor die onverwachte draai.
Wat is een plottwist? Een plottwist is een verandering in het plot die een lezer niet aan ziet komen. De kernwoorden van een plottwist zijn: 'plotseling' en 'onverwacht'. Als er plotseling (plot-seling ð ) iets gebeurt wat een lezer niet kan voorspellen, heb je een plottwist.
Kortom: De story is het geheel en het plot zijn de gebeurtenissen die zich daarin afspelen.
Maar wat is een goed verhaal? Dat draait om drie kwaliteiten: inzicht, inspiratie en verbinding. Ze komen in al onze trainingen aan de orde, maar soms heeft een kwaliteit de meeste aandacht nodig. Vaak wil je met je verhaal je publiek tot inzichten brengen en overtuigen.
In een recensie schrijft de recensent wat hij heeft gelezen, gezien of gehoord, wat hij daarvan vindt en of het een aanrader is of niet. In een recensie geeft de recensent zijn mening. Je hoeft het dus niet eens te zijn met de recensent.
De analyse van de structuur van romans, novelles en verhalen wordt verhaalanalyse genoemd. De structuur wordt ook wel 'compositie' of 'samenhang' genoemd. Bij verhaalanalyse onderscheiden we de volgende elementen: opbouw, tijd, ruimte, perspectief, personages, motieven, thema, titel, symbolen en (evt.)
Een flaptekst of blurb is de samenvatting van de inhoud van een boek en wordt afgedrukt op de binnenkant ('flap') of achterkant van een boekomslag en in promotiemateriaal zoals de website van de uitgever en boekenverkoopwebsites.
Uit de synopsis moet niet alleen duidelijk worden wie precies je hoofdpersoon is, maar ook wat er gebeurt, wanneer het gebeurt, hoe het gebeurt, wie er nog meer van belang is en waarom het gebeurt. De synopsis bevat, met andere woorden: de 5 W's en H. De 5 W's + H: Wie,wat, waar, wanneer, waarom en hoe.
Het plotten van je verhaal geeft je houvast tijdens het schrijven. Je plot is je leidraad, je wegwijzer. Het helpt je te zien waar je heen wilt gaan, het geeft je een stip aan de horizon, en helpt voorkomen dat je dingen vergeet of niet weet wat er in welke volgorde moet komen.
Etym: Lat. in-tricare = in verlegenheid brengen (< tricae = beslommeringen), verwikkelen. Handelingspatroon in een toneelstuk, meer in het bijzonder de causale aaneenschakeling van gebeurtenissen en uiterlijke handelingen (verwikkelingen, vergissingen, enz.)