Wil je een door de verzekering goedgekeurd fietsslot, koop dan een ART-keurmerkslot met minimaal twee sterren: ART-2. Wil je de beveiliging van je fiets of e-bike uitbreiden, schaf dan een tweede slot aan met bijvoorbeeld minimaal een ART-2- of een ART-3-, ART-4- of zelfs ART-5-keurmerk.
Een slot met ART-keurmerk biedt extra veiligheid en zekerheid, tegen diefstal en met betrekking tot de verzekering. Koop een fietsslot met minimaal het keurmerk ART-2 of ART-3. Deze bieden een heel goede diefstalbescherming en zijn ook qua gewicht, bij gebruik voor de fiets, goed hanteerbaar.
Het kabelslot en kettingslot zijn aan elkaar gewaagd wat betreft stevigheid en bescherming tegen het doorknippen ervan. Op het vlak van flexibiliteit gaat de voorkeur hier uiteindelijk wel naar het kettingslot omwille van zijn gebruiksgemak.
Het Fortlocks Cijferslot 4-Cijferig is als best getest eruit gekomen! Dit komt omdat het een zeer goede beveiliging heeft. Het is heel erg sterk en gaat niet zomaar kapot. Zo kan het ook buiten staan en zelfs met extreme weersomstandigheden gaat het niet open.
De Axa Defender kwam als beste uit de ringslotentest. TestKees: 'De verschillen zijn zeer klein. Dus bij het kopen van een nieuwe fiets niet echt een punt om op te letten. ' Het belangrijkste verschil zit in het gewicht en de mogelijkheid om een insteekketting te gebruiken.
Solid-ringslot van AXA
De productie en verkoop van de 'Poolse sleutel' kan AXA niet tegenhouden. 'Er is geen wet die dat verbiedt. Een koevoet waarmee je kunt inbreken, mag je ook produceren en verkopen. ' Maar je mag de sleutel niet aanprijzen als een middel om een AXA-slot te openen.
ART sloten
Ringsloten behoren over het algemeen tot klasse 2. Dit houdt in dat ze zorgen voor een gemiddelde en adequate beveiliging. Daarnaast is een ART keurmerk vaak een vereiste voor verzekeringsmaatschappijen, anders willen ze niet jouw fiets verzekeren. Let dus goed op tot welke ART klasse jouw slot behoort.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Alleen de stevigste varianten komen in aanmerking voor het ART-certificaat en worden erkend door verzekeraars, en een cijferslot kan lang zo veilig niet worden gemaakt als een cilinder voor een sleutel. Als gezegd is de cijfercombinatie van een fietsslot doorgaans zelf (eenvoudig) in te stellen.
Het kabelslot lijkt erg veel op een kettingslot, maar dit slot is gemaakt van een ijzeren kabel. Dit maakt het slot wat flexibeler, lichter en dus handzamer dan een kettingslot. Hierdoor is een kabelslot wel net iets minder sterk dan een kettingslot, maar wel erg veilig in combinatie met een ringslot.
Zeker ART-vouwsloten bieden een goede diefstalbeveiliging, ook in de ogen van veel verzekeraars. En er zijn zelfs vouwsloten met alarm. Door het uitgevouwen of uitgeklapte slot - dat een soort ring vormt - te bevestigen om fiets, frame én rek, boom, hek of paal, is de tweewieler solide beschermd.
Een vouwslot is een veilig slot, gemaakt van schakels die je gemakkelijk kan inklappen of opvouwen. Voor extra veiligheid gebruik je het vouwslot om je fiets aan een object vast te zetten.
Een fietsslot met ART-2 keurmerk geeft zekerheid omtrent de mate van diefstalbeveiliging van het slot. Dit keurmerk is afgegeven door de onafhankelijke Stichting ART. Hierin zitten partijen als ANWB, BOVAG, verzekeraars en politie.
Bedenk waar je jouw fiets aan wilt vastmaken. Is dat een spijl van een fietsenstalling? Dan is een insteekslot van een meter genoeg. Maak je de fiets vast aan een lantaarnpaal of boom, dan is een insteekslot van 110 tot 150 centimeter een betere oplossing.
Vaak heeft het slot een kleine resetknop aan de onderkant of de zijkant van het slot. Je hebt misschien een paperclip, pen of potlood nodig om de knop in te drukken en het resetproces te beginnen. Stel je nieuwe combinatie in. Terwijl je de resetknop indrukt, zet je je slot op de nieuwe combinatie.
Een cijferslot, ook wel combinatieslot genoemd, is een slot waarbij een reeks met cijfers wordt gebruikt om het te openen of te sluiten. Je kunt de cijferreeks eenvoudig invoeren door een serie van onafhankelijk draaiende schijfjes in de juiste volgorde te zetten.
Kies voor een ART-slot met minimaal 2 sterren. Ook een ART-3 slot is prima geschikt voor de beveiliging van uw e-bike. Het type slot maakt niet zo heel veel uit; u kunt bijvoorbeeld kiezen voor een ringslot, een vouwslot of een kettingslot. Een goed basisslot voor de beveiliging van uw e-bike is een ringslot.
Laten we even meteen heel eerlijk zijn, maar strikt genomen is geen enkel slot onfeilbaar. Alle type sloten zijn te openen op de één of andere manier, zij het met een betonschaar, slijptol of sterke nijptang. Het is de mate waarin het slot open te breken is die belangrijk is voor de veiligheid van een slot.
De slijptol, ook wel haakse slijper genoemd, is de meest eenvoudige manier om je fietsslot te openen zonder sleutel. Het maakt hierbij niet uit of je een ringslot of extra slot wilt openslijpen. Met deze slijptollen kun je binnen enkele seconden je slot doorslijpen.
Met betrekking tot het kettingslot geldt dat schakels van gehard staal met een minimale dikte van 8 millimeter doorgaans als een goed en duurzaam beveiligingsmiddel tegen diefstal wordt gezien. Het is voor dieven lastig om met een betonschaar een kettingslot met een dergelijke dikke schakel snel door te knippen.
TRELOCK maakt, behalve van ART, ook gebruik van een eigen veiligheidsschaal, namelijk de 'Security Navigator'. Hiermee kunt u inschatten of het slot dat u op het oog heeft voor u de juiste keuze is. De Navigator loopt van 1 tot en met 6 en werkt als volgt.
Bij het op slot zetten van de fiets met een ringslot komt er een beugel vrij; via een combinatie van het omdraaien van de sleutel en het naar beneden duwen van de 'schuif'. De beugel vormt vervolgens samen met het gehele slot een ring door de spaken van het achterwiel, zodat het wiel blokkeert bij het draaien.