Een functieprofiel bevat alle informatie die het voor de organisatie, recruiter én kandidaat duidelijk maakt wat er van de functionaris verwacht wordt. Taken, verantwoordelijkheden en competenties zijn een vast onderdeel. Maar zeg ook wat over de organisatie en wat de functie bijdraagt aan die organisatie.
Een functieprofiel is een functie- en organisatiebeschrijving met als doelstelling de ideale werknemer te werven voor de organisatie. Het is een stuk tekst die uitleg geeft over wat nieuwe medewerkers kunnen verwachten van de organisatie en wat de organisatie op haar beurt van hen verwacht.
Eigenschappen van een goed competentieprofiel
Een goede stelregels is 8 à 12 competenties per functie en 5 à 10 gedragsindicatoren per competentie. Beperk het aantal competenties per profiel door alleen de cruciale te selecteren. Denk er aan: het gaat om de inhoud van de functie, niet om de persoon!
Het belangrijkste doel van functieomschrijving is het zorgvuldig op papier zetten van de werkzaamheden, competenties en verantwoordelijkheden die bij een functie horen. Van belang is om bij de omschrijvingen rekening te houden met ontwikkelingen in de toekomst en dus niet alleen afgestemd zijn op de huidige situatie.
Zeg iets als: 'De vakken die ik heb gevolgd tijdens mijn opleiding hebben me goed voorbereid op deze functie' of 'De twee jaar die ik gewerkt heb bij bedrijf x hebben me ruime ervaring bijgebracht met alle taken en vaardigheden waar u om vraagt in uw vacaturetekst. '
De meeste vacatures vragen om specifieke kwaliteiten: goed in team kunnen samenwerken, sterke communicatieve vaardigheden hebben, klantvriendelijk zijn, nauwgezet kunnen werken … Bereid je dus goed voor om over jouw kennis, ervaring en vaardigheden te praten.
Wat is een competentieprofiel? In een competentieprofiel staat omschreven welke competenties - kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten - nodig zijn om een bepaalde functie succesvol uit te oefenen. In tegenstelling tot talenten, zijn competenties niet aangeboren.
Je bent niet verplicht om een functieomschrijving per werknemer te hebben, wel moet je duidelijk opnemen in de arbeidsovereenkomst welke taken de werknemer moet uitvoeren. Toch brengt een functieomschrijving veel helderheid en is ze het startpunt voor een goede vacature.
Een functieomschrijving is onderdeel van een vacaturetekst, waarin de taken en verantwoordelijkheden van de functie staan. Het is dus een uitleg over de functie en taakomschrijving, waarvan de potentiële sollicitant zo enthousiast moet worden dat diegene op de solliciteerknop klikt.
Een functieomschrijving is een weergave van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden voor een bepaalde functie.
highlight taken en prestaties die jouw doorzettingsvermogen en oog voor detail laten zien; bijvoorbeeld opleidingen die je hebt gevolgd of gegeven. leg nadruk op de keren dat je je vrijwillig hebt aangeboden voor opdrachten die uitdagend en/of tijdsgevoelig waren.
vraag 4: waarom moeten we jou aannemen
Geloof je dat jij de beste persoon bent voor deze baan? Laat het merken en zeg het! Zorg wel dat je dit onderbouwt door nogmaals jouw onderscheidende skills en ervaringen te noemen. Goed: “Jullie zouden mij moeten aannemen, omdat ik de beste kandidaat ben voor deze baan.
Voorbeeld antwoord
Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik veel durf. Ik ben niet zo snel bang bijvoorbeeld. Dat merkte ik ook bij mijn vorige werkgever: ik voerde veranderingen vaak als eerste door en trok de rest dan mee. Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in nieuwe inzichten en ideeën over hoe iets beter kan.
Door over je passie te praten, maak je zeker een goede indruk op je gesprekspartner. Overtuig je gesprekspartner ervan hoe je ervaring en vaardigheden in het bedrijf passen. Geef aan wat je tot nu toe hebt gedaan en wat overeenkomt met de functie waarop je solliciteert.Focus dus op relevante kennis en ervaring.
Welke kwaliteiten heeft een goede werknemer? Een goede werknemer komt beloftes na, is communicatief sterk, is fijn in de omgang, heeft een enthousiaste houding, helpt anderen, is recht door zee, weet van aanpakken, heeft een ondernemende instelling, leert van fouten en is bestand tegen verandering.
Passie, erkenning en zelfontplooiing zijn voorbeelden van intrinsieke motivatie. Om een sterk antwoord te geven op de vraag “Waarom wil je hier werken?”, is het aan te raden om te focussen op de factoren die je intrinsiek motiveren. Intrinsieke motivatie vertaalt zich namelijk direct in een voordeel voor de werkgever.
De functiebeschrijving wordt beschreven aan de hand van een gesprek met de directie en het management (over de doelen die zij met de organisatie nastreven), met de leidinggevende (over de gewenste inhoud van de functie, de te bereiken resultaten, de bij de functie behorende verantwoordelijkheden en bevoegdheden, de aan ...
Het doel van een functieanalyse is om te leren wat belangrijk is voor succes in een specifieke baan – wat voor soort kennis, vaardigheden, bekwaamheden (ook bekend als: KSA's), eigenschappen, gedragingen, enz. zijn belangrijk voor succes in de functie.