Een communicatieplan is een document dat je samenstelt voorafgaand aan een project waarbij communicatie een prominente rol speelt, zoals een nieuwe campagne. In het plan staat omschreven hoe de communicatie binnen een groep en tussen groepen personen dient te verlopen.
Een strategisch communicatieplan is een document dat de communicatiestrategie van een organisatie definieert in doelstellingen en geplande acties. Het is een referentiekader om een efficiënt en gestructureerd communicatiebeleid op te stellen.
Het interne communicatieplan bevat de doelstellingen, doelgroepen, activiteiten en planning van de interne communicatieafdeling in een bepaalde periode. Vaak wordt het plan aangevuld met een analyse van de huidige situatie, randvoorwaarden voor succes en de verwachte resultaten.
Formuleer de doelstellingen die je wilt bereiken op communicatiegebied. Welk probleem wil je oplossen met communicatie? Zorg dat ze SMART geformuleerd worden: Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Ook deze stap maakt deel uit van het communicatieplan.
Het communicatieplan (ook vaak 'marketingcommunicatieplan' genoemd) borduurt voort op het marketingplan. Hierin wordt de marketingcommunicatie uitgewerkt. Er wordt beschreven welke communicatiemiddelen het bedrijf gaat inzetten en alle communicatie-activiteiten worden gepland, beschreven en gebudgetteerd.
Een matrix waarin wordt aangegeven wat, wanneer, met wie moet worden gecommuniceerd en op welke wijze dat zal geschieden.
Waarom een communicatieplan? Een communicatieplan maakt inzichtelijk wat een bedrijf met haar communicatie wilt bereiken. Het zorgt ervoor dat alle medewerkers van je bedrijf de neuzen dezelfde kant op hebben staan en weten naar welke doelen zij toewerken.
In een communicatiestrategie maak je keuzes en leg je ze vast. Je bepaalt welke doelgroep(en) je op welke manier (boodschap) en via welke kanalen gaat aanspreken om je doelstelling te bereiken. En sterke strategie bedenk je niet achter je bureau.
Met een marketingcommunicatieplan is het plan waarmee je jouw strategische communicatieve doelen kun realiseren. Het plan is gebaseerd op een doel, doelgroep, budget en planning. En het bevat meerdere marketingcommunicatiemiddelen die elkaar versterken.
Een uitgangspunt van Factor C is dat contact met je doelgroep valt of staat met een boodschap die aanspreekt, daarnaast ook antwoorden bevat en perspectief laat zien. Het is een manier om te borgen dat de belangen en zorgen van doelgroepen een plek hebben in het (beleids)proces.
Communicatiedoelstellingen zijn - zoals de naam al zegt - doelstellingen voor communicatie-uitingen. Ze beschrijven het doel wat jij met jouw geplande acties wilt bereiken. Door deze vooraf te formuleren kan er uiteindelijk geëvalueerd worden of het gewenste doel bereikt is.
Een communicatiestrategie is jouw houvast voor al je communicatie-activiteiten. Zonder communicatiestrategie is de kans groot dat jouw communicatie-inspanningen onder een dikke laag stof verdwijnen.
Als je een stakeholdersanalyse heb gedaan, is dit een logisch startpunt. In het communicatieplan benoem je de verschillende individuen en organisaties waarmee je wilt communiceren. Vervolgens beschijf je ze bondig en geef je aan wat hun relevantie voor, hun belang bij en hun invloed op het project is.
De Communicatie Matrix geeft indicaties voor behandeldoelen en stimuleert de samenwerking tussen ouders en professionals. In dit artikel wordt het onderzoeksinstrument beschreven en worden communicatiefuncties en -niveaus uitgelegd.
Een systematische aanpak en planning van hun online én offline content. De Content Circle biedt je een handig model om op een systematische manier aan de slag te gaan met je content. Ik hoop dat de 7 stappen je helpen om je eigen contentplan naar een volgend succesniveau te brengen.
Voorbeelden van communicatievragen die kunnen worden onderzocht zijn: Hoe effectief is de communicatie van de school (website, open dagen, schoolgids et cetera)? Welke mening heeft de doelgroep over de huidige communicatie van de school (bijvoorbeeld de website)?
Het businessmodel laat zien hoe jouw bedrijf levensvatbaar wordt, is en/of blijft. Je krijgt inzichtelijk hoe je ervoor staat op vele vlakken: klantsegmenten, kanalen en nog meer (op deze fundamenten kom ik later terug). Je krijgt een duidelijk overzicht van de huidige situatie van je bedrijf.
Goede communicatie is daarnaast vooral van belang om een vertrouwensrelatie met de patiënt op te bouwen. Vertrouwen is een kernbegrip in de gezondheidszorg. Patiënten hebben als belangrijkste prioriteiten dat de arts hen serieus neemt, open is en goed luistert.
Naar verluidt is de “communicatie” begonnen met trommelen en rooksignalen. Eigenlijk zijn Twitter, Facebook of andere sociale media allemaal uitingen vergelijkbaar met het aloude drummen of het stoken van een vuurtje.