Adviseren is niet alleen kennis delen en ervan uitgaan dat je boodschap overkomt als deze goed genoeg is. Het gaat om meer dan de inhoud. Of je advies wordt aangenomen hangt ook af van de manier waarop je communiceert, de indruk die de ander heeft van jouw professionaliteit en de afstemming op de ander.
Advies uitbrengen is eigenlijk feedback geven. Belangrijk is dat je constructief, concreet en eerlijk bent. Een advies wordt vaak meer gevoelsmatig dan rationeel beoordeeld. Een advies moet daarom vertrouwenwekkend zijn en “strategisch verpakt” worden.
Adviseren is het geven van raad en aandacht aan mensen die organiseren of veranderen tot hun taak rekenen. Adviseren is daarom een vorm van iemand iets leren. Iemand wil iets veranderen en wil daar raad over. De adviseur is de expert en geeft die raad.
Het feitelijke adviesgesprek bestaat uit vier fasen: de voorbereiding, de inleiding, de kern en de afronding. Een eventuele vijfde fase kan na het werkelijke gesprek plaatshebben. We spreken in die fase wel van een informeel nagesprek.
Een gesprek bestaat uit een voorbereiding, een introductie, de kern van het gesprek en de afsluiting en afspraken.
Het adviesgesprek is een gesprek tussen (interne) adviseur en (interne) klant met als doel de ander te helpen met een oplossing voor een bepaald probleem. De kunst van een goed advies bestaat er uit om dit advies geaccepteerd te krijgen.
Adviseren is ten dele een vaardigheid. Adviseren bestaat voor 30% uit vaardigheid en voor 70% uit bewustwording en inzicht. Vaardigheden (30%) zijn te ontwikkelen door training en vooral door ervaring. Bewustwording en inzicht (70%) gaat over de persoonlijke ontwikkeling van de adviseur.
burgerlijk recht: raadgever; een persoon die advies uitbrengt; meer speciaal, rechtsgeleerd, rechtskundig adviseur die optreedt ...
als synoniem van een ander trefwoord: tip (zn) : aanwijzing, advies, hint, inlichting, raad, raadgeving, suggestie, vingerwijzing, waarschuwing, wenk.
Wat is ongevraagd advies eigenlijk? Ongevraagd advies is wanneer je iemand ziet die – naar jou idee – iets doet wat beter kan. Vervolgens zeg je dat ook tegen die persoon.
Voor adviesvragers:
Verstrek precies genoeg informatie over je probleem, zodat je adviseur het probleem overziet, begrijpt waarom het lastig is en waar je hoopt uit te komen. Schets details, bied context, maar vermijd uitvoerige verhalen over antecedenten, interpretaties en potentiële gevolgen.
Het effect van een advies is volgens deze wet dus het product van de kwaliteit van het advies én van de acceptatie ervan. Dat is logisch: een inhoudelijk en kwalitatief goed advies dat niet op acceptatie van de opdrachtgever kan rekenen, zal weinig effect sorteren.
Een adviseur (Engels: consultant) is iemand die zijn of haar kennis in dienst stelt van anderen en daarbij over het algemeen voor vele verschillende klanten werkt. Een bedrijf dat zich bezighoudt met het geven van dergelijke adviezen wordt een adviesbureau genoemd.
Financieel adviseur wordt je door een Hbo of WO opleiding in de richting van de economie of financiën te volgen. Voorbeelden zijn Hbo Accountancy, Management, Economie en Recht (MER) en WO Bedrijfseconomie.
Volgens de wet is sprake van adviseren wanneer een onderneming een aanbeveling doet voor een specifiek financieel product van een bepaalde aanbieder aan een bepaalde klant. Het adviseren over financiële producten is alleen toegestaan met een vergunning van de AFM.
Algemene kenmerken persoonlijk adviseur
Een adviseur draagt kennis en praktische ervaring over en geeft aandacht aan mensen en bedrijven die iets willen veranderen. Tenslotte moeten mensen het zelf in de praktijk uitvoeren.
Bemiddeling is een vorm van conflicthantering waarbij een onafhankelijke bemiddelaar ondersteuning biedt aan de betrokken partijen om ze in de gelegenheid te brengen om samen tot overeenstemming te komen.
Tijdens het gesprek vertelt u over uw situatie, hoe het met u gaat en hoe u zich voelt. Wij kunnen dan adviseren welke zorg, hulpmiddelen of andere mogelijkheden u nodig heeft om langer zelfstandig thuis te blijven wonen.
Het achterhalen van motieven, vaardigheden, wensen of ergernissen. Op de werkvloer bestaat voor ieder doel een gespreksmodel. Niet alleen voor het achterhalen van informatie, maar ook voor het verspreiden ervan; soms moet je eerst iets presenteren voor je in gesprek kunt gaan.
Zorg voor een ordelijke en overzichtelijke structuur. Bepaal vooraf wat je wanneer gaat zeggen en geef tijdens het gesprek aan wat wanneer komt. Je kunt ook structuur aanbrengen door hardop te denken en te benoemen wat je zegt. Stem je taalgebruik af op het niveau en het referentiekader van je gesprekspartner.