Als vuistregel kun je aanhouden dat een gezonde winstmarge rond de 10% ligt. 5% is een lage marge en 20% is hoog. Hotels kunnen een lage winstmarge compenseren door te proberen een hogere omzet per boeking te krijgen via ondersteunende diensten en upselling.
Als je een ondernemer bent vraag jij je af wat een goede winstmarge is. Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
Als een winkel een product inkoopt voor 10 euro en weer verkoopt voor 20 euro is er eenvoudig gesteld een winstmarge van 10 euro. Maar op beide bedragen wordt een BTW tarief van 21 procent berekend.
Wanneer je een marge van 25% hanteert, dan betekent dit dat 25% van je verkoopprijs uit marge bestaat. Om van je inkoopprijs tot je verkoopprijs te komen, gebruik je de volgende berekening: 100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33. Anders gezegd: de €33,33 euro is 25% van de verkoopprijs van €133.33.
De winstmarge bij eten ligt wat lager dan bij drinken, legt Van der Veer uit. De stelregel is dat je 30 procent van de omzet mag uitgeven aan inkoopkosten. ''In het hogere segment liggen de marges lager, daar houd je van elke euro omzet maar zo'n 60 eurocent over.
"Supermarkten hadden de afgelopen decennia een winstmarge tussen 3 en 5 procent", legt Van Galen uit. "Veel lager dan 3 procent kan een bedrijf ook niet gaan, dan word je een soort non-profit organisatie. Nu zit Albert Heijn in Europa op 3,7 procent.
Bij leveringen aan de detailhandel moet je rekening houden met de marges die gebruikelijk zijn, dit is het verschil tussen de inkoop en verkoopprijs. De marges in de kleding detailhandel zijn gemiddeld tussen de 2.0 en 3.0.
De winstmarge geeft aan wat de winst zal zijn voor elk verkocht produkt na aftrek van de kosten van produktie, distributie en marketing. Het is een nuttige manier om het succes van een product of een onderneming te meten, want hoe hoger de winstmarge, hoe hoger de rentabiliteit van het product.
Een goede plek om te beginnen bij het bepalen van je groothandelsprijs is om de kostprijs met twee te vermenigvuldigen. Dit zorgt ervoor dat je winstmarge ten minste vijftig procent is. De winstmarge is de brutowinst die een detailhandelaar verdient als er een artikel wordt verkocht.
Benieuwd naar de rendabiliteit van het totale vermogen binnen je bedrijf (RTV)? Dat bereken je door je nettowinst door het gemiddelde geïnvesteerde totale vermogen te delen. Vermenigvuldig de uitkomst met honderd. Gemiddeld genomen is een rendabiliteit van 5 tot 10% een indicatie van een gezond bedrijf.
De brutowinstmarge is een belangrijke financiële indicator met betrekking tot de winst- en verliesrekening. Het laat zien wat een bedrijf in een gegeven periode heeft verdiend. In absolute waarden meet deze financiële indicator het verschil tussen de verkoopprijs en de kostprijs van een product of een dienst.
Om deze marge te berekenen deel je de brutowinst door de omzet, en je vermenigvuldigt dit getal met 100. De totale omzet min alle bedrijfskosten. Het verschil met de brutowinstmarge is dat je hierbij ook kijkt naar indirecte kosten, zoals marketingkosten en administratiekosten.
Er zijn drie winstmarges te weten: netto-, operationele en de brutowinstmarge. Het verschil tussen de brutowinstmarge en de operationele winstmarge is dat de brutowinstmarge aangeeft hoeveel van de omzet beschikbaar is voor de dekking van de indirecte kosten.
Winstmarge berekenen
In het voorbeeld hierboven is de winstmarge als percentage van de verkoopprijs dan: (€ 100 – € 80) / € 100 = 20%. En als opslag op de inkoopprijs (€ 100 – € 80) / € 80 = 25%.
Bedrijfsresultaat winkels in schoenen en lederwaren
Hierbij wordt in de branche winkels in schoenen en lederwaren gemiddeld een bruto marge van 47.0% behaald. Ten opzichte van het voorgaand jaar (2016) is het gemiddeld bedrijfsresultaat is gestegen van 7.6% naar 8.0%.
Je drukt de brutowinstmarge uit in een percentage van de inkoopprijs of inkoopwaarde. Je kunt hiervoor de volgende formule gebruiken: (Omzet – kostprijs van producten) / omzet * 100%. Om de brutomarge te berekenen heb je dus zowel de verkoopprijs als de inkoopprijs nodig.
De marge voor een distributeur kan variëren van 3% tot 30% van de verkoopprijs, de marge voor de retailer kan variëren van zeer weinig tot 60%. Dit alles hangt af van het soort product en wie voor de marketingactiviteiten betaalt.
Een Supermarkt medewerker in Nederland verdient gemiddeld € 2.245 bruto per maand. Salarissen variëren van € 1.910 (laag) tot € 2.585 (hoog). Op deze pagina vind je een gedetailleerd overzicht van de gemiddelde brutolonen per stad, opleidingsniveau, provincie, carrièreniveau, bedrijf en dienstverband.
Margeberekening op basis van de Verkoopprijs: De bovenstaande berekening: Verkoopprijs minus de Verrekenprijs = Marge in geld. Marge in geld * 100 / verkoopprijs = marge in procenten, leidt tot een margepercentage in dit voorbeeld van 29,93%.
Wil de consument überhaupt wel deze prijs betalen? Hoe bepaal je dan de winstopslag? In de horeca wordt over het algemeen uitgegaan van een brutowinstmarge van 70 procent.
Om te weten hoe goed je presteert in vergelijking met andere restaurants of foodservices zet je de reële foodcost om naar het foodcost-percentage. Houd er rekening mee dat het marktgemiddelde, afhankelijk van het type bedrijf dat je hebt, tussen de 28% – 32% ligt.
Bedrijfsresultaat restaurants en cafetaria's
Hierbij wordt in de branche restaurants en cafetaria's gemiddeld een bruto marge van 69.1% behaald.