Zelfontlading is een vervelende eigenschap van een accu, waardoor de elektrische lading langzaam verdwijnt, zonder dat de accu gebruikt wordt. De laadtemperatuur is de temperatuur waarbij de batterij optimaal geladen kan worden.
Loodaccu's bevatten accuzuur (elektrolyt), accuzuur is een corrosief product. Dit is een gevaarlijke stof en kan bij huidcontact of inslikken brandwonden veroorzaken. Als het op je kleren komt brand het er doorheen.
6. Maar die accu's zijn toch heel vervuilend? Het kost meer energie om een elektrische auto te fabriceren dan een brandstofauto. Het levert meer vervuiling op: 10,5 ton CO2-equivalenten tegenover 8 ton, met name door de accu's.
Schadelijke stoffen in batterijen
Heb je nog oude batterijen in huis liggen, bedenk dan dat deze zware metalen als cadmium, kwik of lood kunnen bevatten. Die kunnen gezondheidsschade veroorzaken en de natuur aantasten als ze daarin terechtkomen.
Onderscheid op basis van de vorm
De meeste mensen maken het onderscheid tussen accu's en batterijen op basis van de vorm. Batterijen hebben vaak een standaard vorm (knoopcel, AA, AAA, C, D, 4,5V en 9V), accu's daarentegen worden vaak speciaal ontworpen voor een bepaald apparaat (zoals een auto).
Lithium-ionbatterijen, de meest courante soort vandaag, kunnen in verhouding vrij veel energie opslaan. Ze zijn echter nog steeds erg zwaar, te wijten aan hun vloeibare elektrolyt. Het elektrolyt is het medium dat de elektronenstroom tussen beide polen van een batterij bewerkstelligt.
Er zijn twee manieren van opladen. Een batterij of accu kan door een oplader met een vast vermogen (bijvoorbeeld 4 A) worden opgeladen tot deze vol is. Dit is het normale opladen. Ook is het mogelijk om vooral accu's op een andere manier op te laden, namelijk met behulp van een druppellader.
De accu kan gaan smelten of zelfs exploderen, waarbij de hitte en het accuzuur veel schade aan de directe omgeving veroorzaken. Vonken: koppelt u een accu los van de lader terwijl er stroom op staat? Dan kunnen er vonken ontstaan. Als er op dat moment knalgas aanwezig is, kan dat door die vonken ontploffen.
Een elektrische auto heeft geen uitlaat waar schadelijke afvalstoffen uitkomen, toch zijn ook elektrische auto's niet klimaatneutraal. Zo wordt tijdens de productie van de accu veel CO2 uitgestoten en is ook de productie van elektriciteit niet vrij van uitstoot.
Schadelijke stoffen in accu's
Een ander milieuaspect van elektrische auto's is dat voor de productie van al die accu's bepaalde materialen als lithium, nikkel en kobalt nodig zijn. Dergelijke stoffen komen veel voor in armere landen waar mensenrechten soms minder serieus genomen worden.
Over de hele levensduur zorgt een elektrische auto flink minder CO2-uitstoot dan een benzineauto, zo'n 60 procent. Daar is de productie van de batterij, auto en het gebruik (220.000 kilometer rijden) in meegerekend. Daarbij is de CO2-emissiefactor voor de stroommix van 2022-2040 aangehouden.
De productie van de accu's voor elektrische machines en apparaten is net als voor elektrische auto's erg vervuilend. Bij de productie van een accupakket voor een elektrische auto wordt 9 ton meer CO2 uitgestoten dan voor een conventionele auto (bron: ANWB).
Elektrische auto's stoten in Europa bijna drie keer minder CO2 uit dan vergelijkbare benzine- en dieselauto's. Maar dat is niet het hele verhaal. Hoe schoon je auto is, hangt namelijk ook af van waar je bent en van waar je auto vandaan komt.
Accu stink naar rotte eieren.
Een rotte eierenlucht zou kunnen komen door een overbeladen accu. Als je een heel sterke rotte eieren lucht ruikt pas dan wel op met open vuur. Die lucht is het zogenaamde knalgas en dat is bijzonder explosief.
Zo herken je een lekkende batterij
Je ruikt een chemische geur wanneer je het apparaat openmaakt en de batterijen blootlegt. Een onbeschadigde batterij heeft geen geur, dus van zodra je iets ruikt, weet je dat je te maken hebt met een lekkende batterij. Je ziet een vloeistof of een opgedroogde witte brei.
Zuurspatten op de huid en kleding onmiddellijk met soda of zeepsop neutraliseren en met veel water naspoelen. Heb je accuzuur ingeslikt, spoel dan direct je mond, eventueel een kleine hoeveelheid water drinken (maximaal 1 glas) en raadpleeg onmiddellijk een arts.
Het kunststof wordt vermalen, waarna dit granulaat gebruikt wordt voor de productie van nieuwe accuomhulsels. Het lood wordt omgesmolten en verder gezuiverd waarna het verder verwerkt kan worden in de metaalindustrie. Veel lood uit oude accu's wordt ingezet als grondstof voor nieuwe accu's.
Voor de productie van een accu zijn kleine hoeveelheden kobalt (Co) en lithium (Li) nodig. De grondstoffen worden gewonnen in Zuid-, Midden- en Noord-Amerikaanse en Afrikaanse landen. In kleine hoeveelheden komen kobalt en lithium ook dichter bij huis voor in Oostenrijk, Portugal en Rusland.
De elektrische auto rijdt zonder uitstoot, maar de productie van de accu legt nog een flinke druk op het milieu. Tesla claimt in een impactrapport dat het bedrijf nu 92 procent van de waardevolle materialen in een accu kan recyclen.
Het kan inderdaad echt gebeuren: een fietsaccu kan in brand vliegen. Denk echter niet dat het om de haverklap gebeurt; het gaat – gelukkig – slechts om incidenten. Maar, als het onverhoopt misgaat, kunnen er natuurlijk wel gevaarlijke situaties ontstaan.
Het blussen van Li-Ion accu's
Volledig onderdompelen van het apparaat of de accu in een bak water is de simpelste manier om een brandende Li-Ion accu te doven.
Lithiumaccu's zijn gevoelig voor extreem hoge en lage temperaturen. Zeker bij extreem hoge temperaturen kunnen de accu's nog warmer worden en daardoor doorbranden of zelfs ontploffen. Denk aan een mobiele telefoon in de zon op een dashboard.
Hitte en kou zijn slecht voor je batterij
Hitte is erg slecht voor je batterij. Een temperatuur tussen de 20 en 30 graden is prima. Bij 35 à 40 graden treedt er veel slijtage op. Leg je toestel dus nooit in de zon, onder je kussen of op een andere warme plek.
Elke accu die wij leveren is volledig geladen en kan dus direct gebruikt worden. Je kunt de nieuwe accu ter controle altijd even opladen via een acculader. Ook de accu's waarbij het accuzuur los wordt geleverd zijn al geladen. Dit noemen we 'droog geladen'.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.