Daar waar je bij een ongeremde aanhangwagen prima achteruit kunt rijden, is dit bij een geremde aanhanger niet zomaar mogelijk. Hiervoor moet er een mechaniek aanwezig zijn waardoor je de rem tijdelijk kunt uitschakelen. Bij nieuwe aanhangers is deze standaard voorzien in de vorm van een terugrijautomaat in de wielen.
geremd = geremd bijv. naamw. Uitspraak: [xəˈrɛmt] als je minder durft te zeggen of doen dan je zou willen Voorbeeld: `Ze voelde zich geremd door de imponerende omgeving en zei niks meer.
Technische uitleg: Een geremde aanhanger is voorzien van een oplooprem die aan de dissel is bevestigd. Deze rem zorgt ervoor dat de remmende beweging van het trekkende voertuig wordt omgezet in het afremmen van de aanhanger zelf.
Geremd betekent met een aanhanger die een eigen remsysteem heeft, zoals de caravans dat hebben. Ongeremd is een aanhanger of vouwwagen zonder eigen oplooprem. Je zult zien dat je geremd meer mag trekken dan ongeremd.
Een aanhangwagen of caravan heeft een eigen kenteken nodig als deze zwaarder is dan 750 kilo (toegestane maximummassa). Is de aanhanger lichter, dan krijgt deze hetzelfde kenteken als het voertuig dat de aanhanger trekt.
De kentekenplaatplicht wordt gefaseerd ingevoerd. Tot 1 januari 2025 hoeven geregistreerde (land)bouwvoertuigen, die niet sneller kunnen of niet sneller rijden dan 25 km/u, nog geen kentekenplaat te voeren.
Aanhanger trekken met rijbewijs B
Heeft u rijbewijs B (autorijbewijs)? Dan mag u met een auto: een aanhanger trekken van maximaal 750 kilo (lege gewicht + laadvermogen); een aanhanger trekken van meer dan 750 kilo als de auto en de aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (lege gewicht + laadvermogen) uitkomen.
Een belangrijk verschil tussen een geremde en ongeremde aanhanger zit in de maximale toegelaten massa. Binnen Europa mag deze massa bij een ongeremde aanhanger niet boven de 750 kilogram uitkomen. Kies je voor een geremde aanhanger, dan mag de massa hiervan wel boven de 750 kilogram liggen.
Daar waar je bij een ongeremde aanhangwagen prima achteruit kunt rijden, is dit bij een geremde aanhanger niet zomaar mogelijk. Hiervoor moet er een mechaniek aanwezig zijn waardoor je de rem tijdelijk kunt uitschakelen. Bij nieuwe aanhangers is deze standaard voorzien in de vorm van een terugrijautomaat in de wielen.
(Ongeremde) aanhangwagens tot 750Kg bruto mag u met B rijbewijs wel rijden. Geremde aanhangwagens die inclusief lading zwaarder mogen zijn dan 1750kg mag u NIET rijden met B rijbewijs, hier heeft u een aanhangwagenrijbewijs voor nodig.
Geremde aanhangwagens zijn veiliger
Aanhangwagens met een remsysteem zijn veel veiliger dan ongeremde aanhangwagens. Het remsysteem zorgt voor een stabiel weggedrag tijdens het rijden en verkort de remweg aanzienlijk.
Vrijwel alle caravans zijn geremd. Een kleine boedelbak is meestal ongeremd. De aanhangwagen mag inclusief lading nooit zwaarder zijn dan het maximum trekgewicht van de auto. Als er geen gewicht op het kentekenbewijs vermeld staat, mag de auto niets trekken.
Als u rijbewijs B hebt, dan mag u rijden met een aanhanger tot maximaal 750 kg (leeggewicht + laadvermogen). Daarnaast mag het totale gewicht van de combinatie (auto + aanhanger) niet zwaarder zijn dan 3.500 kg.
Ja, elke 1.5 paardstrailer is geremd.
Geremde of ongeremde aanhanger
Ongeremde aanhangers hebben altijd een maximaal toegelaten massa van 750 kilo, oftewel een maximumgewicht van de aanhangwagen + lading. Geremde aanhangers kunnen oplopen tot een hoger maximaal toegelaten massa tot maximaal 3,5 ton.
Het maximum gewicht van een ongeremde aanhanger is wettelijk namelijk vastgesteld op 750 kg (artikel 5.12.31 lid 1 van de regeling voertuigen). Of beter andersom: aanhangwagens boven de 750 kg moeten een eigen remvoorziening hebben.
Het rijbewijs B met code 96 volstaat indien de MTM van je trekkend voertuig en aanhangwagen samen niet meer dan 4.250 kg bedraagt. Overschrijdt de MTM van het trekkend voertuig plus je aanhangwagen de 4.250 kg, dan dien je in het bezit te zijn van een rijbewijs BE.
Vouwwagens worden geleverd zonder en met een oplooprem. Of men voor een vouwwagen met of zonder zo'n reminstallatie kiest, is mede afhankelijk van de trekauto. Zodra het totaal gewicht van de vouwwagen (eigen gewicht + lading) meer is dan het lege gewicht van de trekauto, is een rem op de vouwwagen wettelijk verplicht.
Alle aanhangwagens moeten sinds 2012 over een chassisnummer en een gelijkvormigheidsattest (Certificate of Conformity of COC) beschikken. Het gelijkvormigheidsattest omschrijft hoe uw aanhangwagen is opgebouwd en bevat informatie over afmetingen, gewicht en de bandenmaat.
Het rijbewijs E achter B is verplicht voor het rijden met een combinatie waarvan de maximum toelaatbare massa (leeggewicht + laadvermogen) opgeteld meer is dan 3500 kg in geval van een aanhanger waarvan de maximum toelaatbare massa meer is dan 750.
Wanneer de auto achteruitrijdt, wordt de oplooprem ingedrukt. Daardoor treedt de caravanrem in werking. De remkracht neemt toe naarmate de caravanwielen meer rolweerstand (helling, ongelijk terrein) ondervinden.
Het rijbewijs E achter B is verplicht voor het rijden met een combinatie waarvan de maximum toelaatbare massa (leeggewicht + laadvermogen) opgeteld meer is dan 3500 kg in geval van een aanhanger waarvan de maximum toelaatbare massa meer is dan 750.
Bij vrachtwagens met een gewicht van meer dan 3.500 kg ben je verplicht om in het bezit te zijn van rijbewijs C. Voor 'lichte' vrachtwagens waarbij de toegestane maximummassa tussen de 3.500 kg en 7.500 kg ligt is rijbewijs C1 voldoende.
Heel gemiddeld moet u denken aan vanaf 90 kW (motorvermogen) of 120 pk en een koppel (trekkracht) vanaf 200 Nm. Wanneer een bepaalde auto bij u in beeld komt, kunnen we altijd de individuele trekeigenschappen van de bewuste auto bekijken in combinatie met het caravangewicht.