Omschrijving. Geleidebon voor de begeleiding van goederen, als pakbon of als opdracht voor degene die aflevert.
De begeleidingsbrief:
Voordat een transporteur vertrekt, dient de begeleidingsbrief compleet te worden ingevuld. Denk hierbij aan zaken zoals de Euralcode, afvalsoort en natuurlijk het afvalstroomnummer. Daarnaast bestaat de begeleidingsbrief uit 3 doorslagen en een wit voorblad: Eerste doorslag, voor de transporteur.
Begeleidingsbrief voor vervoer van afvalstoffen
Transporteurs (vervoerders en inzamelaars) zijn verplicht tijdens het transport van afvalstoffen een volledig en juist ingevulde begeleidingsbrief bij zich te hebben. De begeleidingsbrief is vormvast. Dit document werd vroeger ook wel de "PMV Vrachtbrief" genoemd.
Een begeleidingsbrief voor afvalstoffen is een document dat wordt gebruikt om de transport van afvalstoffen te begeleiden. Het is een wettelijk verplicht document dat moet worden ingevuld en ondertekend door de ontdoener (afzender) en de ontvanger van de afvalstoffen.
Wat moet ik invullen? Een bedrijf dat afval moet melden, moet de begeleidingsbrief 5 jaar bewaren.
Voorafgaand aan het transport vult de ontdoener de begeleidingsbrief in en overhandigt die aan de vervoerder. Bij inzameling zorgt de inzamelaar voor de begeleidingsbrief. De ontvanger mag alleen afvalstoffen in ontvangst nemen als een volledig en juist ingevulde begeleidingsbrief aanwezig is.
Langer dan 20 jaar bewaren medisch dossier
Er zijn redenen waarom een medisch dossier langer bewaard mag blijven. Als een arts uw gegevens langer nodig heeft. Heeft een arts uw gegevens langer nodig om u goed te behandelen? Dan moet hij uw dossier langer dan 20 jaar bewaren.
Een ontdoener is een (rechts)persoon die zich ontdoet van afvalstoffen. Er zijn twee soorten ontdoeners te onderscheiden: primaire ontdoeners en secundaire ontdoeners.
Als inzamelaar sta je aan het begin van het tweede (of derde, of vierde...)leven van een product. Je zorgt ervoor dat het ingezamelde textiel schoon is en wordt gesorteerd in verschillende categorieën zodat het optimaal kan worden hergebruikt of gerecycled.
Wat is route-inzameling? Route-inzameling betekent dat een inzamelaar hetzelfde soort afval in een route bij verschillende adressen ophaalt. Tijdens de rit voegt de inzamelaar het afval samen. Een voorbeeld van route-inzameling is huis-aan-huis-inzameling van huishoudelijk afval.
Elke afvalstof is voorzien van een zes-cijferige code (euralcode). De afvalstoffen waarvan deskundigen hebben vastgesteld dat deze per definitie als gevaarlijk moeten worden beschouwd zijn te herkennen aan een "*" achter de euralcode.
Meld het afval bij het LMA. Doe dit binnen vier weken na de laatste dag van de maand waarin u het afval ontving. Bijvoorbeeld: u ontvangt het afval op 23 oktober. Dan moet u uiterlijk op 28 november het afval hebben gemeld.
De regeling Inzamelaars, Vervoerders, Handelaren en Bemiddelaars van afvalstoffen (VIHB) heeft gezorgd voor een inschrijvingsplicht voor het vervoeren, inzamelen, handelen en bemiddelen van afvalstoffen. Als je je inschrijft, kom je op een landelijke lijst.
Het bedrijf dat het afval ontvangt, maakt het afvalstroomnummer. Een afvalstroomnummer bestaat uit 12 tekens. De eerste vijf tekens zijn het verwerkersnummer van het bedrijf dat het afval ontvangt. De andere zeven tekens mag het bedrijf dat het afval ontvangt, zelf bedenken.
Een Inventory of Hazardous Materials (IHM) is een document dat inzicht geeft in de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen aan boord van een schip, zoals asbest, kwik, loodhoudende verven of PCB's. Met deze kennis kunt u de veiligheid van de mensen aan boord waarborgen.
Sinds 1 juli 2020 is het voor Nederlandse gemeenten wettelijk verplicht om afval gescheiden in te zamelen.
De organisatie die een andere organisatie inschakelt, is de verwerkingsverantwoordelijke. En die andere organisatie, die alleen maar feitelijk de verwerkingen uitvoert volgens de opdracht van de verwerkingsverantwoordelijke, heet een verwerker.
De begeleidingsbrief bevat naast informatie over de ontdoener, transporteur en de ontvanger, ook informatie over de afvalstof zelf en de voorgenomen verwerkingsmethode hiervan. Ook is de begeleidingsbrief een goed hulpmiddel voor het bijhouden van de verplichte registratie.
De primaire ontdoener is de persoon die zich ontdoet van afvalstoffen die bij hem zijn ontstaan. Onder een secundaire ontdoener wordt verstaan een afvalinzamelaar of een be- of verwerker van afvalstoffen die zich vervolgens weer van afvalstoffen ontdoet.
De Belastingdienst kan wel tot 5 jaar terug belasting navorderen. Daarom is het slim om je administratie voor de Belastingdienst minimaal 5 jaar na je belastingaangifte te bewaren. Denk daarbij aan bankafschriften en loonstroken en administratie over je hypotheek of aftrekposten.
Volgens die wet is het al voldoende als de werkgever even kijkt of de rekening op je naam staat, kopie is dus helemaal niet nodig. Verder is het ook pas nodig als de werkgever verdenkt dat de rekening niet van de werknemer is.
Er bestaat geen wettelijke bewaartermijn van persoonsgegevens voor overleden.
Zo dient u altijd een volledig ingevulde én correcte begeleidingsbrief te kunnen tonen. Een afvalbegeleidingsbrief is een belangrijk document in het beheersen van afvalstromen. Het document begeleidt het vervoer van afvalstoffen van de ontdoener naar de verwerker.
Afval van huishoudens dat de gemeente inzamelt of laat inzamelen. Afval van bedrijven dat hetzelfde is als afval van huishoudens. Afval door het schoonmaken van riolen, veegvuil, marktafval en drijfafval.