Wanneer je in een winkel iets koopt, krijg je een kassabon van de verkoper. Dit is ook een betalingsbewijs, aankoopbewijs èn garantiebewijs die van pas kan komen in het geval dat je het artikel wilt ruilen, terugbrengen of voor belastingdienst. Een belangrijk document dus!
Misschien hebt u gepind, of via internet betaald. Dan kunt u uw bankafschrift als bewijs gebruiken. Hieruit moet dan wel blijken wat u hebt gekocht en op welke datum u dat hebt gedaan. Ook kunt u bijvoorbeeld een getuige meenemen die erbij was toen u het product kocht.
– Een consument is niet verplicht een kassabon te overleggen wanneer hij met een ondeugdelijk product terugkomt. Wel kun je verlangen dat hij aantoont dat het bij je is gekocht.
Als ondernemer ben je verplicht een kassabon mee te geven aan klanten als zij dit wensen. Ook bij een pinbetaling moet je een pinbon kunnen verstrekken als de klant daarom vraagt. Maar steeds vaker wordt er een belangrijk milieuprobleem aangestipt omtrend papieren pin- en kassabonnen.
De makkelijkste vuistregel is dat een factuur een ander betaalmoment kent, en een bon heeft betaling en aankoop op dezelfde datum. Een bon is bijvoorbeeld voor iets wat je in de winkel hebt gekocht en ook meteen hebt gepind. Het moment dat je het product koopt en betaald zijn gelijk.
Factureren zonder KvK-inschrijving kan niet. Op een factuur moet je wettelijk gezien een bedrijfsnaam, KvK-nummer en btw-nummer vermelden. Als particulier heb je dit niet. Wat je in plaats daarvan doet is een kwitantie opstellen en versturen.
Met een garantiebewijs laat u zien dat u garantie heeft. Uw extra garantie staat vaak in uw koopcontract of in de algemene voorwaarden van de verkoper of fabrikant. Soms vindt u ook informatie over garantie op de website van de verkoper of de fabrikant. U moet kunnen bewijzen dat de garantietermijn nog niet voorbij is.
– Klanten krijgen nogal eens te horen dat ruilen zonder kassabon niet mogelijk is. Zo werkt het dus niet. Als de koper op een andere manier kan aantonen – bijvoorbeeld met een bankafschrift – dat een product ergens is gekocht, dan is dat voldoende 'bewijs'. Overigens is ruilen geen wettelijk recht van consumenten.
De fabrikant of verkoper moet dan kunnen bewijzen dat het product kapot is gegaan door jouw schuld. Wanneer de garantietermijn is afgelopen, dan moet de jij bewijzen dat het niet jouw schuld is dat het product kapot is gegaan. Je hebt met de winkel een koopovereenkomst afgesloten en niet met de fabrikant.
Ruilen zonder bon bij Hema doen ze niet. Ikea doet het anders: Bij Ikea pakken ze het klantvriendelijk op. Als je via je bankafschrift kan aantonen dat je de producten hebt gekocht bij Ikea dan krijg je je geld terug.
Een artikel kan alleen worden geruild of geretourneerd binnen 28 dagen na de aankoop, in een verkoopbare staat met aangehechte prijskaartjes en in combinatie met de kassabon. De uiterste retourdatum staat op de kassabon.
Een betalingsbewijs is een bewijs dat een debiteur voor een bepaald product of dienst heeft betaald. Betalingsbewijzen komen in de meest uiteenlopende vormen voor. Het hoeft daarbij niet altijd om een ondertekend document te gaan. Ook een bankafschrift en een kassabon zijn namelijk voorbeelden van betalingsbewijzen.
Een betalingsbewijs is een document waarmee een klant bewijst dat er voor een product of dienst betaald is, er zijn veel uiteenlopende vormen van betaalbewijzen. Denk bijvoorbeeld aan een bon, een bankafschrift of een screenshot van uw bankrekening.
Het product dat u kocht, moet goed zijn. Zo niet, dan moet de verkoper het product repareren, een nieuw product geven of uw geld teruggeven. Dat is uw wettelijke garantie.
De wettelijke garantie betekent dat u altijd recht heeft op een goed product. Als een product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Er is geen wettelijke garantietermijn in Nederland. Dit is omdat het ene product langer mee gaat dan het andere.
Retourneren is ook mogelijk via het Europees modelformulier voor herroeping Na het herroepen van je bestelling heb je nog 14 dagen de tijd om de producten terug te sturen. De terugbetaling vindt plaats binnen 14 dagen nadat HEMA op de hoogte is gesteld dat de consument de overeenkomst wenst te herroepen.
U kunt het recht op wettelijke garantie van een consument niet afkopen of met teksten op de koopovereenkomst uitsluiten. Wat u verkoopt moet dus wettelijk aan de koopovereenkomst en de redelijke verwachtingen voldoen.
Een professionele autohandelaar is verplicht om 2 jaar wettelijke garantie te geven op een nieuwe auto. Koopt u een tweedehandsauto bij een professional, dan heeft u in principe recht op 2 jaar wettelijke garantie. MAAR omdat het een occasion betreft mag de verkoper deze wettelijke garantie verkorten naar 1 jaar.
Koopt u een nieuw product, dan hebt u als consument wettelijk recht op 2 jaar garantie. Gaat het om een tweedehandsgoed, dan legt de verkoper de garantie meestal vast op de wettelijke minimumtermijn van één jaar. Doet hij dit niet, dan hebt u wettelijk recht op 2 jaar garantie.
Dat is namelijk belastingvrij tot maximaal 4,50 euro per uur (of als je jonger bent dan 23: maximaal 2,50 per uur), maximaal 150 euro per maand of maximaal 1.500 euro per jaar.
Goed nieuws! Je kan in Nederland in 2022 tot € 8.700,- belastingvrij (moet dit woordje hier niet bij?) bijverdienen. En nee, dan gaat het niet over zwart geld.
Er zit in principe geen limiet aan de hoogte van een kwitantie. Let wel op dat als je heel veel inkomsten hebt uit overige werkzaamheden, de belastingdienst je wellicht als ondernemer kan gaan zien. Op dat moment moet je je inschrijven bij de KvK en btw gaan afdragen.