Net zoals elke condensator bestaat de foliecondensator uit twee geleiders die gescheiden zijn door een diëlektricum. Bij een foliecondensator zijn er twee metaal- en kunststoffolies om elkaar heen gerold, waarbij aan elke metaalfolie een draad wordt verbonden. De kunststoffolie is het diëlektricum.
Een condensator is een elektrische component waarin aan de ene zijde elektrische lading opgeslagen kan worden, met gelijktijdige opslag van de tegengestelde lading aan de andere zijde.
Condensatoren gaan doorgaans stuk door spanningspieken in het elektriciteitsnetwerk. Eigenlijk is het je netbeheerder die ervoor moet zorgen dat dit niet gebeurt.
De condensator voorkomt dus het inbranden van de contactpunten. En heeft dus een grote invloed op de stabiliteit van de ontsteking. Als de motor moeilijk begint te starten of als de motor over gaat slaan na even te hebben gereden.
Kwaliteitselco's hebben een levensduur van 10.000 uur bij 105 °C. Goedkope kleine elco's slechts 1000 uur bij 85 °C. Omdat elco's meestal bij veel lagere temperaturen gebruikt worden, is de werkelijke levensduur veel langer.
Ontlaad de condensator volledig door deze over een weerstand aan te sluiten en verwijder de condensator daarna om te testen. Draai aan de selectieknop en selecteer een waarde in het OHM-bereik, zeg 1kΩ. Sluit de draden van de multimeter-sondes aan op de positieve en negatieve klemmen van de te testen condensator.
Een condensator is zijn 2 platen met daar tussen een stof. En de stof die ertussen zit. Bij een elco zijn deze “platen” van aluminium met daar tussen een geleidende stof. Bij het produceren van elco's word er even een spanning op gezet zodat 1 van deze aluminium platen oxideert (de + plaat oxideert).
Om een 1-fase motor toch uit zich zelf te laten aanlopen plaatsen we een condensator in serie met de 'hulpwikkeling'. Deze condensator zorgt voor een tijdsvertraging in deze wikkeling waardoor er een in fase verschoven draaiveld ontstaat die de motor doet aanlopen.
Een condensator wordt onder meer gebruikt om gelijkstroom te blokkeren, om de tijd te bepalen of om vermogen gepulsd af te geven. Omdat een condensator snel geladen wordt, is dit onderdeel ook veel gebruikt als kleine accu of om een motor te helpen opstarten.
Conrad biedt het meest uitgebreide assortiment condensatoren. Een condensator zorgt ervoor dat elektrische lading wordt opgeslagen.
Elektrolytische condensatoren kunnen falen door te ontladen of doordat er onvoldoende elektrolyt is en lading niet meer vastgehouden kan worden. Niet-elektrolytische condensatoren falen meestal door het lekken van opgeslagen lading.
Wanneer een condensator verbonden wordt met een gelijkspanningsbron zal deze zich beginnen op te laden. De opbouw van de lading op zijn platen gebeurt op een voorspelbare manier die afhankelijk is van de capaciteit en de weerstand in het stroompad waarlangs de condensator zich aan het opladen is.
Zo'n 5 tot 10 % hoger of lager is geen bezwaar, maar de dubbele waarde is niet verstandig. Er gaat dan een veel te hoge stroom door de motorwikkeling lopen en dat zou oververhitting kunnen veroorzaken met als gevolg een defecte motor. Zo duur zijn die condensatoren nu ook weer niet en ze zijn tamelijk universeel.
Wanneer we de condensator met een stroombron J opladen, dan zal na een bepaalde tijd, stel even t1 seconden, de condensator opgeladen zijn tot V volt, en dit geeft een energie van 1/2CV2. De lading in de condensator Q is gelijk aan de tijdsduur t1 maal de stroom J gedurende die tijdsduur.
Een condensator slaat de elektrische energie op in twee metalen armaturen die gescheiden zijn door een halfgeleider en geeft deze energie terug op het moment van de ontlading. Condensatoren bieden diverse mogelijkheden: kunnen zeer snel worden opgeladen en ontladen.
Een condensator is opgebouwd uit 2 (meestal metalen) geleiders die gescheiden zijn door het diëlektricum. Dat is een niet-geleidend materiaal zoals plastic, of anders door vacuüm. Als er een elektronische spanningsbron op de platen wordt gezet, zullen beide platen geladen worden.
Een bedrijfscondensator en aanloopcondensator
Wanneer je een lichte last hebt die gemakkelijk op gang komt, heb je aan een bedrijfscondensator genoeg. Heb je een zware last, bijvoorbeeld met een hydraulische krik die door een elektromotor aangedreven wordt, dan heb je ook de aanloopcondensator nodig.
Het aansluiten van een 230-400 V motor in driehoek zorgt ervoor dat elke wikkel een gelijke spanning krijgt. Echter, bij een 230-400 V elektromotor mag elke wikkeling met maximaal 230V belast worden. Bij een netspanning van 400V daarentegen, zal elke wikkel met 400 V belast worden.
Heb je een 400-690 V elektromotor, dan mag je elk van de drie spoelen belasten met 400 V en mag je de motor bij een lijnspanning van 400V in driehoek aansluiten. Anders gezegd: Een elektromotor schakel je in driehoek als de laagste spanning op de typeplaat gelijk is aan de lijnspanning van het net.
In tegenstelling tot de synchrone motor blijft de draaisnelheid van de rotor achter bij die van de stator. Daarom spreekt men hier van een asynchrone motor. Het verschil in draaisnelheid tussen de rotor en de stator wordt de slip genoemd. Een asynchrone motor kan niet werken zonder slip.
In Nederland is de 1 fase spanning 230 volt
Dit maakt het mogelijk om eenfase verlichting aan te sluiten op de fase-naar-neutraal, dus op 230 volt. Driefasige motoren sluit je aan op alle drie de fasen. Dit elimineert de noodzaak van een afzonderlijke eenfase transformator.
Bij de bepaling van de draairichting van de motor wordt altijd vanaf de voorkant naar de achterkant van de motor gekeken. Natuurlijk draait niet de motor zelf, maar de in de motor gemonteerde krukas. Daarbij maakt het dus niet uit, of de motor in langs- of in dwarsrichting in de auto is ingebouwd.
beetje electro soldeer (met flux) op het draadje, beetje soldeer op het lipje. soldeer aan de kant leggen, draadje tegen het pinnetje duwen en soldeerbout ertegenaan. wachten tot het in elkaar overvloeid, beetje glimmend word vaak, en dan soldeerbout weg en niet bewegen voor een seconde of 5.
Condensatoren worden gebruikt om te verhinderen dat een bepaalde gelijkspanning in bepaald deel van de schakeling ongewenst invloed uitoefent op een ander deel van de schakeling.
Veilige ontlading van de condensator komt neer op het aansluiten op zijn uiteinden van eender welke belasting van resistieve aard, die in staat zal zijn de in de condensator geaccumuleerde energie af te voeren.