Dat is precies wat fitness influencers tegenwoordig hot maakt. Zij posten hun dagelijkse sportroutine en dat gaat vaak gepaard met het delen van gezonde recepten. Door het actief zijn op social media krijgen zij een trouwe band met volgers en delen zij fitnesstrends met elkaar via hun social mediakanalen.
Het onderzoeksproject Fitfluencers gaat na wat professionals uit de sport- en beweegsector kunnen leren van de technieken van influencermarketing om het beweeggedrag van jongeren te veranderen en/of om ze als lid van een sportclub of –federatie te behouden.
Een influencer, wat betreft internet marketing, is een persoon die andere mensen kan beïnvloeden om een product te kopen, een dienst af te nemen of merkbekendheid te stimuleren. Deze personen zijn zeer actief op social media, ze hebben veel fans en/of volgers, en kunnen invloed uitoefenen op een specifieke doelgroep.
Influencers zijn dus enorm belangrijk om de gewenste doelgroep te bereiken. Steeds meer bedrijven reiken uit naar influencers om promotie te maken voor hun hotelkamers, hondenbrokjes, bikini's of spijkerbroeken. Met een Instagram post of YouTube-video heb je soms meer resultaat dan met traditionele reclame.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Het zijn vaak 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp of merk uiten op social media. Je bent al een nano influencer als je tussen de 100 en 5.000 volgers hebt. Vaak hebben ze specifieke kennis over een bepaald thema en worden vaak als betrouwbaarder gezien.
Hij of zij kan betaald worden per klik op de advertentie of per kijker van de video. Een andere manier waarop influencers geld verdienen is via campagnes en andere samenwerkingen, op deze manier verbindt een influencer zit eenmalig of voor een langere periode aan een merk of bedrijf.
Een influencer is een persoon die via sociale media diensten of producten aanbeveelt. Bedrijven doen beroep op 'influencer marketing' als alternatief kanaal om hun diensten of producten te promoten. Influencers ontvangen vaak producten als vergoeding voor hun aanbeveling, of ze worden ervoor betaald in geld.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Een influencer is iemand op social media met invloed bij minstens 1.000 volgers in een interessante doelgroep.
Nodig je vrienden en familie uit om je te volgen: je moet ergens beginnen! Ga voor authentieke, waardevolle content: foto's, video's, podcasts … Lok interactie uit bij je volgers en reageer op hun antwoorden. Probeer op regelmatige tijdstippen berichten te plaatsen, zodat je volgers ernaar uitkijken.
1. Cristiano Ronaldo – 238 miljoen volgers.
Meld je gratis aan als influencer bij Onfluence en blijf op de hoogte van leuke collabs waarmee je geld kan verdienen.
Met een sterk communicatieplan halen we het maximale bereik uit de verschillende sociale media en komt uw merk op een originele manier in beeld bij een doelgroep van actieve jongeren. Noem ons dus gerust een 'urban influencer'. Momenteel bereiken we: +52.000 fans op Youtube.
Je kunt alleen een succesvol influencer worden als je een grote groep volgers hebt die jouw posts liken en delen, in plaats van passief volger zijn. Een influencer met een grote groep actieve volgers is voor bedrijven erg interessant. De bedrijven zullen jou vanzelf vinden als jij aantrekkelijk voor hen wordt.
Gebruik hashtags bij het plaatsen van je posts die bij de post passen. Volg accounts in dezelfde doelgroep. Repost relevante Instagram posts van grotere accounts & tag hen. Wees actief met je account op soortgelijke accounts (reageer & like)
De professor aan de Offenburg University of Applied Sciences in Duitsland heeft ontdekt dat 97 procent van zijn onderzochte social media influencers amper € 14.600 per jaar verdient. Dat is iets meer dan € 1.200 in de maand, niet meteen een bedrag om over naar huis te schrijven dus, schrijft Het Laatste Nieuws.
Meer volgers, meer geld
Uiteraard speelt de bereikbaarheid ook een heel grote rol. Hoe meer volgers een influencer heeft, hoe meer hij of zij eraan kan verdienen. «Bij een microinfluencer, iemand die tussen de 5.000 en 10.000 volgers heeft, begint dit bij 150 euro per post.
Misschien stel je jezelf de vraag: hoeveel is 1k volgers op instagram? 1k staat voor 1000. 1k volgers op Instagram betekent dus 10000 volgers.
Influencers kunnen door hun sterke band met de consument meer zichtbaarheid creëren voor een merk of een product. Ook kunnen ze volgers aansporen om bepaalde acties te verrichten, zoals het doen van een aankoop of het ondertekenen van petities.
Influencers zijn betrouwbaar en geloofwaardig
Uit het onderzoek van Nielsen blijkt dat 92 procent van de consumenten de mening van wildvreemde consumenten online als meer betrouwbaard wordt ervaren dan de informatie op websites van bedrijven. Het vertrouwen van de volgers in de influencers is enorm.
Uit onderzoek van CITE Research, gedaan onder 4000 social media gebruikers, is gebleken dat 31% van de consumenten ooit een aankoop heeft gedaan op basis van content van een influencer. Dit laat zien dat influencers dus veel invloed hebben op het aankoopproces van online consumenten.