Mensen met een expressieve stijl zijn, vaker dan mensen met een andere communicatiestijl, druk. Ze zijn vaak spontaan en aanwezig. Ze zitten vol ideeën en flappen er makkelijk van alles uit zonder er eerst goed over na te denken.
Een communicatiestijl is de wijze waarop jij communiceert met jouw omgeving. De manier waarop je dit doet bepaalt hoe andere mensen jouw zien en beoordelen. De wijze waarom jij communiceert bepaalt hoe andere mensen op jouw reageren. Jou manier van communiceren heeft dus directe invloed op de mensen op jouw heen.
Kort en krachtig zeggen waar het op staat, is effectief en efficiënt. Iedereen weet waar hij aan toe is bij een direct persoon, hij zegt wat hij bedoelt en bedoelt wat hij zegt. En je kan bij deze persoon zelf ook heel eerlijk en duidelijk zijn, dat vindt hij juist prettig.
Praat vanuit je eigen behoeften en gevoel, niet over wat de ander verkeerd zou doen. Probeer elkaar niet te onderbreken of in de rede te vallen. Praat niet te lang achter elkaar, geef de ander ook de ruimte. Accepteer dat de ander anders is, ook met communiceren.
De sociale stijl model is een manier om mensen te categoriseren op basis van hun persoonlijkheidskenmerken en interacties met anderen op de werkplek.
Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.
11 Communicatie principes
Het zijn de subtielere elementen van persoonlijkje communicatie die je moet leren, net zo lang tot het spontaan gaat. Met de volgende communicatie principes bereik je betere resultaten.
Irritatie: het tegenovergestelde van directief
Het tegenovergestelde van directief is: laat maar waaien of 'geef er maar geen sturing aan'.
Mensen met een directieve stijl zijn in hun communicatie vaak kort, bondig en zakelijk. In hun handelen zijn ze vaak gericht op resultaat. Door hun vaak directieve en stellige manier van praten komen directieven op de meesten zelfverzekerd over.
Hoe herken je een coöperatieve communicatiestijl? Ruimte geven en over gevoelens praten. Iemand met een coöperatieve stijl is gericht op relaties, hecht waarde aan commitment, is ondersteunend aan anderen. Is een goede luisteraar, heeft oog voor sfeer en floreert in een open omgeving.
Als we niet genoeg kennis en ervaring hebben met cultuurverschillen op de werkvloer, wordt onze eigen interpretatie automatisch onze verwachting van anderen. Misverstanden en inefficiëntie zijn vaak het gevolg. Met behulp van interculturele communicatie voorkom je deze misverstanden.
Directieve stijl: kenmerkt zich door een hoge taakgerichtheid en een lage relatiegerichtheid. De stijl is sterk instruerend en gericht op het snel en efficiënt behalen van het beoogde resultaat. De stijl is vooral geëigend wanneer de groep nog niet ver is ontwikkeld in haar bekwaamheid om de taken uit te voeren.
De sociale communicatiestijl: aandacht voor emoties. Mensen met de sociale communicatiestijl vinden het belangrijk om goed in de groep te liggen. Zij tonen veel interesse in anderen, zijn hartelijk en voelen goed aan wat anderen nodig hebben.
Jouw persoonlijke communicatiestijl begrijpen bevordert effectieve communicatie. Je wordt eerder gehoord en begrepen. Wanneer ik leidinggevenden in organisaties vraag wat zij het moeilijkst vinden aan het leiden van de organisatie en mensen, dan komt het vaak neer op “communicatie”.
Gebruik instemming als middel om het gesprek te onderbreken. Geef je gesprekspartner gelijk en wees enthousiast. Hierdoor is de kans groot dat hij of zij zich gevleid voelt en dat je gesprekspartner denkt dat jij aan dezelfde kant staat in het gesprek. Dit geeft jou een kans om het gesprek over te nemen.
Onderzoeker Brian Ogolsky van de Universiteit van Illinois onderzocht de relaties van 376 koppels en kwam erachter dat de zogenaamde 'gefocuste partners' het langst bij elkaar blijven. Dus koppels die hun partner belangrijker vinden dan andere zaken en veel tijd met elkaar doorbrengen.
Woorden als eventjes, wellicht, misschien, verkleinwoordjes en zinnen die onderdanigheid uitdrukken kun je beter vermijden. Je geeft hiermee je gesprekspartner automatisch de macht om te zeggen dat het idee inderdaad niks of dat hij 'geen tijd heeft voor eventjes'.
Vertrouwen is het belangrijkste in een relatie, als je jouw vriend/vriendin niet of moeilijk kan vertrouwen zit er niet zoveel potentieel in, vertrouwen is de basis voor een goede succesvolle relatie. Daarnaast is respect ook belangrijk, je moet elkaars keuzes, interesses, voorkeuren accepteren.