De EX1 is eigenlijk een algemene term voor de aangifte van definitieve uitvoer. Dat is dus van toepassing bij al je aangiftes die je in onze webshop doet (tegenhangers zijn de EX2 en de EX3 die respectievelijk gaan over tijdelijke uitvoer en doorvoer.)
Het EX-A document wordt voor meerdere doeleinden opgesteld. Dit uitvoerdocument heeft de douane nodig om de zending voor export te kunnen verwerken en goed te keuren. Pas wanneer de goederen zijn goedgekeurd door de douane, mag de export daadwerkelijk plaatsvinden.
Wanneer je gaat exporteren, naar een land buiten de EU (Europese Unie), dan heb je voor de Douane een uitvoeraangifte nodig, ook wel douaneaangifte, exportaangifte, uitvoerdocument of EX-A genoemd. Een uitvoeraangifte wordt altijd vóór vertrek van de zending ingediend.
Voor exporttransacties binnen de EU zijn documenten als een factuur, paklijst en vervoersdocument meestal voldoende. Wel gelden voor bepaalde goederen aanvullende regels, waardoor je soms een vergunning, certificaat of andere vorm van toestemming nodig hebt.
Een belangrijke eis is dat uiterlijk 150 dagen na de datum van vrijgave voor uitvoer moet zijn aangetoond dat de goederen het douanegebied van de Unie hebben verlaten. Als het douanekantoor van uitvoer na 150 dagen geen informatie over het uitgaan heeft ontvangen, kan dit kantoor de aangifte ten uitvoer ongeldig maken.
Met het douanedocument (CO-A), ofwel de uitvoeraangifte van de douane. Het is een bewijs van uitvoer, de Confirmation of Exit. Dit bewijst dat u zakelijk terecht 0% BTW heeft gefactureerd.
Bij de Britse Douane hebt u een EORI-nummer nodig om invoeraangifte te kunnen doen. Een douanevertegenwoordiger in het VK kan u helpen met de aanvraag van dit nummer.
Vanaf 1 januari 2021 zijn leveringen aan het VK geen leveringen binnen de EU meer. Een levering aan het VK is vanaf dan: uitvoer buiten de EU. Vanaf 2021 geeft u de btw voor uitgevoerde goederen naar het VK aan in uw btw-aangifte: dat doet u bij rubriek 3a 'Levering naar landen buiten de EU'.
De accijnsgoederen waarover de accijns nog niet is betaald (schorsing van de accijns), moet u binnen de Europese Unie vervoeren onder begeleiding van een elektronisch administratief document (e-AD). Dit document wordt door de verzender van de goederen gemaakt via het Excise Movement and Control System (EMCS).
Het uitvoergeleidedocument (uitvoergeleidedocument) is het schriftelijke bewijs dat de uitvoer van bepaalde goederen is toegestaan. U kunt de goederen die op het document staan dus exporteren vanuit de Europese Unie.
Bij het vervoer over zee verliezen goederen de douanestatus Uniegoederen. Voor Uniegoederen naar bijvoorbeeld Cyprus, Malta of de Canarische Eilanden, heeft u een herkomstdocument T2L of T2LF nodig om in het land van bestemming de douanestatus van Uniegoederen aan te tonen.
Het zijn geen verplichte documenten, ook zonder EUR. 1 en EUR-MED kun je goederen importeren en exporteren. Je vraagt ze alleen aan voor producten die van preferentiële oorsprong zijn en waarbij je korting op invoerrechten krijgt.
Dit is een identificatienummer dat uw bedrijf eenmalig moet aanvragen bij de Douane, zodat u daar bekend bent. Nadat u een douaneaangifte heeft gedaan, krijgt u van hen een uniek nummer (bijv. Movement Reference Number (MRN)) voor de ingediende zending terug.
Wat is een MRN? MRN staat voor Movement Reference Number. In iedere lidstaat en in het Verenigd Koninkrijk is het de Douane die Movement Reference Numbers uitgeeft. Het MRN nummer is een douaneregistratienummer en maakt het voor de Douane mogelijk om een zending te identificeren en te verwerken in de douanesystemen.
Voor beroepsvervoerders is het wettelijk verplicht dat tijdens het vervoer een vrachtbrief aanwezig is bij de lading. Ook de CMR en de Algemene Vervoercondities 2002 (AVC 2002) stellen dit verplicht.
Het vervoersdocument bewijst wie, wanneer, welke hoeveelheid goederen heeft afgeleverd. Het is ook een bewijsmiddel om schade door het vervoer of vermissing aan te tonen.
De meest gebruikte vrachtbrieven in het wegvervoer zijn de AVC-vrachtbrief voor binnenlands vervoer en de CMR-vrachtbrief voor internationaal vervoer. Er wordt veelal gebruik gemaakt van een gecombineerde (AVC/CMR) vrachtbrief. Het gebruik van elektronische versies van deze vrachtbrieven neemt snel toe.
Bij het vervoersdocument T1 spreken we over niet-unie goederen. Bij T2 zijn het unie goederen. Meestal komen goederen die op T1 vervoerd worden niet uit de Europese Unie en staan bijvoorbeeld op Schiphol of in de Rotterdamse haven. De goederen staan daar onder douane toezicht.
'Nederlanders kunnen alleen nog reizen naar het Verenigd Koninkrijk met een geldig paspoort. Dat komt omdat het Verenigd Koninkrijk geen lid meer is van de Europese Unie (EU). Dus met een ID-kaart kom je Engeland, Schotland, Wales en Noord-Ierland niet binnen.
Een T2 document is douane document dat wordt gebruikt als transit document voor zendingen binnen de EU naar/door 1 van de zogenaamde EVA landen (Noorwegen, Zwitserland, Liechtenstein en IJsland) en de UK.
Een IM-A document is een invoerdocument. IM staat dan ook voor 'import'. Wanneer goederen van buiten de EU op een locatie binnen de EU arriveren, dan is er sprake van invoer als het de bedoeling is dat deze goederen binnen de EU blijven. In dit geval is het noodzakelijk om een invoerdocumentatie op te maken.
Wat is een free sale certificate (FSC)?
De FSC is een exportverklaring waarin staat dat de producten die in de exportverklaring aan de EU-regels voldoen en dat u die producten binnen Europa mag verhandelen.
COA - Stichting WereldWijd | www.coa.nl.