De Euro 7 norm stelt strengere eisen aan de uitstoot van voertuigen. De norm omvat: Strengere limieten voor NOx en fijnstof: de limieten voor NOx en fijnstof worden verlaagd. De NOx-limiet voor benzineauto's wordt verlaagd van 60 mg/km naar 30 mg/km.
Nieuwe elementen van Euro 7
Euro 7 stelt limieten voor niet-uitlaatemissies zoals deeltjes van remmen en banden. Verder bevat de richtlijn minimale prestatievereisten voor de duurzaamheid van batterijen in elektrische auto's en worden strengere eisen opgelegd voor de levensduur van voertuigen.
Dit betekent dat Euro 7 de laagste limieten van de vorige Euro 6 zal overnemen en deze zal implementeren in alle nieuwe benzine- en dieselauto's. Alle nieuwe auto's die vanaf 2025 worden verkocht, hoeven niet meer dan 60 milligram NOx uit te stoten om te voldoen aan de norm. Er zijn echter enkele wijzigingen die van invloed zijn op nieuwe elektrische auto's en hybride auto's.
De Euro 7 norm ook voor elektrische auto's
De Euro 7 norm is niet alleen van toepassing op benzineauto's en dieselauto's, maar stelt ook eisen aan elektrische auto's. Dit is de eerste keer dat er emissienormen voor elektrische auto's gelden.
De afgelopen drie jaar heeft de CAFE-norm een gemiddelde limiet gesteld van 95g/km CO2 voor alle verkochte voertuigen, waarvoor boetes kunnen worden opgelegd. Voor 2025 wordt CAFE strenger, met een gemiddelde grenswaarde van 81 g/km CO2, met als doel 50 g/km in 2030.
2025: Een keerpunt voor CO2-emissies
Voor personenauto's moet de gemiddelde uitstoot van nieuw verkochte voertuigen onder 93,6 g/km komen, tegenover 116 g/km in 2024 – een vermindering van 19%.
De uitstoot per auto wordt uitgedrukt in de hoeveel gram CO2 die gemiddeld per kilometer wordt uitgestoten. De CAFE norm voor Europa vanaf 2020 is 95 gr CO2 uitstoot per kilometer. Voor alles wat gemiddeld meer wordt uitgestoten aan CO2 gelden hoge Europese boete.
Het kabinet heeft besloten om de toegang tot de zero-emissiezones voor bestelauto's met een emissieklasse Euro 6 met een jaar te verlengen tot 1 januari 2029. Deze verandering is pas officieel wanneer het RVV (Reglement verkeersregels en verkeerstekens) is aangepast.
Het antwoord zal je shockeren. Koop je vandaag een nieuwe dieselmotor met de heersende Euro 6d TEMP emissienorm, dan mag er vanaf 1 januari 2027 al enkele Lage Emissiezones (LEZ) niet meer binnen. 7,5 jaar en hij is onbruikbaar.
De euronorm van jouw auto is te vinden op het inschrijvingsbewijs, ook wel de grijze kaart genoemd. Je kan het vaak ook vinden op je kentekenbewijs.
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm.
De emissienormen voor een EEV zijn tussen Euro 5 en 6. Deze pagina op de website van de Europese Commissie geeft meer informatie over de Euro-normen.
Euro 6 is een regelgeving van de Europese Unie, waarbij een diesel aangedreven voertuig net zo schoon rijdt als een benzine aangedreven voertuig. Daarbij wordt vooral gekeken naar de uitstoot van stikstofoxiden en roetdeeltjes.
In 2025 zal de vrije toegang beperkt worden tot diesels van Euro 6 en benzinevoertuigen van Euro 3, 4, 5 & 6. Euro 5-diesels moet een retributie betalen.
De Europese Commissie heeft onlangs haar plannen bekendgemaakt voor nieuwe emissienormen voor personenauto's, bestelauto's en vrachtauto's. Er ligt een voorstel voor Euro 7-motoren.De levering komt naar verwachting vanaf 2026 op gang.
De Europese wetgevers hebben een akkoord bereikt over de zogenoemde Euro 7-normen, die de huidige Euro 6-normen met limieten voor niet-CO2-uitstoot van auto's, bestelwagens en vrachtwagens moeten opvolgen. Het gaat hier bijvoorbeeld om uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Wanneer komt het verbod op de verkoop van nieuwe auto's die CO2 uitstoten, zoals benzine- en dieselauto's? Vanaf 2035 mogen alle nieuwe auto's die op de markt komen geen CO2 meer uitstoten.
Let op: De milieuzones voor dieselpersonen- en dieselbestelauto's is per 1 januari 2025 aangescherpt. Vanaf dan mogen alleen dieselpersonen- en -bestelauto's met emissieklasse 4 of 5 en hoger de milieuzone in, afhankelijk van of een gemeente een groene of een blauwe zone instelt.
Het einde van de diesel is nabij
Uiteindelijk betekent dat waarschijnlijk dat alle auto's elektrisch zijn. Maar het duurt nog een flinke tijd voordat dat zover is. Ook als er vanaf 2035 geen nieuwe auto's met een brandstofmotor te koop zijn, blijven deze nog wel een tijd rondrijden.
Moderne diesel net zo schoon als elektrische auto, aldus de Consumentenbond. Een moderne dieselauto kan net zo schoon zijn als een elektrische auto. Dat blijkt uit onderzoek van Europese consumentenorganisaties, automobielclubs, overheden en universiteiten.
- Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 3 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 20 jaar en ouder). - Toegang tot de milieuzone voor alle dieselvoertuigen met emissieklasse 4 of hoger (in 2020 gaat het om voertuigen van 15 jaar en ouder).
Vanaf 2027 rollen dus de eerste Euro 7-voertuigen van de band. Aan de toegang tot de lage emissiezones (LEZ) en de uitfasering van voertuigen met een verbrandingsmotor verandert deze norm niets. Het plan is nog steeds om tegen 2035 de verkoop van auto's met een verbrandingsmotor in de EU uit te faseren.
Bij een correcte uitvoering van de WLTP-cyclus moeten auto's van hetzelfde type overal ter wereld en op elk moment dezelfde testresultaten hebben. Juist om de testresultaten van auto's met elkaar te kunnen vergelijken, dient de test in een laboratorium te worden uitgevoerd.
Een café, ook wel kroeg, knijp en bar genaamd, is een uitgaansgelegenheid waar dorpse of stadse zaken worden besproken onder het genot van allerlei soorten drank (sterke drank, wijn, bier, koffie, thee, frisdrank). Samen met hotels en restaurants worden cafés ook wel de horeca genoemd.