De afkorting OBD staat voor On Board Diagnostics. De OBD-poort is een soort stopcontact in je auto waarmee je toegang hebt tot de software in je auto. In Europa wordt de OBD2 ook wel EOBD genoemd.
Sinds 1 april 2012 is het bij de APK 2 verplicht om voertuigen uit te lezen via EOBD (OBD2). Deze verplichte meting geldt voor benzine-, diesel- en hybridevoertuigen met een eerste toelating na 31-12-2005 en vervangt voor deze voertuigen de conventionele uitlaatgastest.
obd1 is ontwikkeld om emissie controle te controleren. Obd2 checkt naast de emissie waarden diverse sensoren in de motor op hun werking. Motor storingen kunnen uitgelezen en gewist worden.
Met OBD kunt u de volledige boordcomputer van een auto uitlezen. Belangrijk is om hierbij een splitsing te maken tussen het motormanagement van de auto en alle overige elektronische systemen. Zoals u hierboven heeft kunnen lezen kan het motormanagement van alle automerken via dezelfde OBD2 software uitgelezen worden.
Schaf een OBD-scanner aan
Als je zelf jouw auto uit wilt lezen, raden wij je aan een OBD scanner aan te schaffen. Met deze scanner achterhaal je binnen een handomdraai wat de oorzaak is. Voordat het apparaat jou informatie geeft, moet je hem aansluiten op de OBD2-poort van jouw auto.
Een OBD scanner is een aparte behuizing met toetsen en een display waarmee het OBD systeem wordt bediend. Een OBD scanner is het eenvoudigste in gebruik, u kunt na het aansluiten direct de auto uitlezen. Heeft u geen of weinig ervaring met auto's uitlezen dan adviseren wij u om een OBD Scanner te kiezen!
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
NON-MIL-DTC:
Hier gaat het om een DTC die niets met een emissie technische storing te maken heeft, dus ook niet met de EOBD-wetgeving.
Het gebeurd wel eens dat het programma dat op de computer staat niet goed werkt waardoor de auto niet uit te lezen valt. Dit is simpel op te lossen door computer opnieuw op te starten. Mocht het dan nog niet lukken om de auto uit te lezen dan zit het probleem toch in de auto.
De I/M Readiness test wordt door veel mensen als emissietest aangeduid. In dit artikel houden we de term Readiness test aan en gaan we dieper in op de achtergrond en de mogelijkheden. De status van de Readiness test wordt o.a. bij de jaarlijkse APK-keuring gecontroleerd.
Je kunt de aansluiting vinden onder het stuur, bij de zekeringkast of in de middenconsole. Het kan zijn dat er een klepje voor zit. De OBD-poort ziet er net zo uit als de scart-ingang van je tv.
Motormanagement met zelfdiagnose: In elke moderne auto zit een motormanagement. Dit de benaming voor de software die in de ECU (Electronic Control Unit) verwerkt zit. Alle sensoren en actuatoren die op de motor zitten, zijn met kabelbomen verbonden met de ECU.
Vaak is de OBD2 aansluiting terug te vinden op de volgende plaatsen; onder of in de buurt van uw dashboard aan de bestuurders kant. in de middenconsole. achter de asbak aansluiting.
Bij vrijwel elke onderhoudsbeurt hoort het 'uitlezen' van de ECU. Uitlezen betekent dat de monteur een computer aansluit op de OBD-poort van de auto. De OBD-poort is een computerstekker die meestal ergens in het dashboard of de middenconsole is verstopt.
Meestal moet je rekenen op een half uur voor uitlezen van een auto die vaker komt, als een auto nooit bij je is geweest doet de testkast er veel langer over omdat er vaak heel veel storingen in staan. Die tijd kan de monteur niets anders doen dan wachten.
De Wegenwacht beschikt over uitleesapparatuur en zal ongetwijfeld ook aangesloten kunnen worden op uw auto. Maar de alarmcentrale zal altijd de inschatting maken of u met het betreffende lampje gerust kunt rijden om het probleem vervolgens door een garage te laten oplossen.
Een voertuig met vermoedelijk een motormanagement/ ECU probleem, waterschade of doorgebrand? Normaliter dient u het motor managementsysteem te vervangen deze kosten variëren van 600 euro tot 1600 euro vaak exclusief inleren van de nieuwe ECU.
Electronic Control Unit/Ecu betekenis:
Een Electronic Control Unit (ook ECU of Engine Control Unit) genoemd is een ondersteunend systeem voor je auto. In elke moderne auto is een ECU cruciaal voor het functioneren van de motor. Ook kan de ECU-software worden aangepast om meer vermogen uit je auto te halen.
De techniek staat niet stil en dat is ook bij OBD2 het geval. Zo kunt u met een OBD2-adapter gegevens uitlezen via uw smartphone. Met dit systeem heeft u geen apart kastje nodig. De kleine adapter plugt u in op de OBD2-poort in de auto en vervolgens leest u via bluetooth de gegevens uit op uw Android- of iOS-device.
Een Audi uitlezen kan al vanaf € 66 inclusief het ophalen en terugbrengen van de auto. Door de auto uit te laten lezen tegen dit scherpe tarief weet u direct wat er aan de hand is met de auto. Dat kan bij storingsmeldingen op het dashboard, maar ook wanneer de auto op een bepaald moment 'vreemd' gereageerd heeft.
Het draadloos uitlezen van uw BMW is mogelijk met de juiste dongle en software. U kunt hierbij denken aan een iCarsoft Wifi dongle, of een iCarsoft bluetooth scanner. Met deze uitleesapparatuur is het mogelijk uw auto met een telefoon of tablet uit te lezen. Ook kan live data worden weergegeven.