Bij een endorsement branding is sprake van een hoofdmerk en een afzendermerk (endorser). De organisatie brengt een aantal activiteiten onder haar eigen naam naar buiten, maar is minder aanwezig in het geheel. Het is dochterondernemingen of afzonderlijke divisies toegestaan onder die naam te opereren.
Monolitisch merk
Bij een monolitisch merk krijgen alle diensten of alle producten hetzelfde logo en dezelfde huisstijl. Deze 'alles is één'-merkstrategie is het meest voorkomend. Bij dit merkmodel is er altijd één consistent verhaal.
House of brands (individuele merken)
Hier is de corporate brand onzichtbaar. De verschillende producten/diensten hebben (elk) een eigen merk. Deze strategie wordt vaak gebruikt bij B2C-merken: de consumentenproducten die je in de supermarkt vindt.
Monolithische identiteit
De organisatie heeft één naam en één visuele identiteit: Voorbeelden hiervan zijn: Philips, Shell en Akzo Nobel.
Een corporate identity is niks anders dan jouw merkkern heel scherp verwoord en geduid. Het bevat je diepste drijfveren (merkvisie) én de manier waarop je aan je idealen werkt (merkkarakter, vertaald naar archetypes en kernwaarden). Simpelweg: wie je bent en waar je voor staat.
Een merkstrategie (ook wel merkontwikkelingsstrategie genoemd) is een langetermijnplan om een reeks langetermijndoelen te bereiken die uiteindelijk resulteren in herkenning van en voorkeur voor je merk door de consument.
Bij sub-branding is er een hoofdmerk die vervolgens een onderliggende tweede merk creëert, die sub-merken worden genoemd. Sub-merken worden vaak gecreëerd om een nieuwe doelgroep aan te spreken.
De Brand Key is een model dat je kunt gebruiken voor het positioneren van een merk. Het model kent verschillende vormen en namen (bijvoorbeeld 'Brand Box') en de oorsprong ervan is daardoor niet geheel duidelijk.
Zoals bij elke soort strategie, vereist een merkstrategie bewust nadenken over het wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe achter je merk. Het gaat erom de juiste kansen te vinden om bij je ideale publiek onder de aandacht te komen.
Een merkstrateeg is iemand die zich bezighoudt met de lange termijn ontwikkeling van een merk. De merkstrateeg is dus bezig met het opbouwen van het merk op basis van de markt, de organisatiedoelstellingen en de concurrenten. Vaak is een merkstrateeg vanuit de marketingcommunicatieafdeling actief.
Waarom is een goede merkstrategie zo belangrijk? Een merkstrategie is belangrijk voor elk merk, omdat het de essentiële basis vormt van álles dat je doet. Het maakt duidelijk waar je naartoe werkt en hoe alle onderdelen van je merk zich tot elkaar verhouden om maximale impact te hebben.
Identiteit is de eenheid van wezen, volkomen overeenstemming en gelijkheid. Het beeld dat iemand van zichzelf heeft, is het zelfbeeld of zelfconcept.
Het ontdekken van je identiteit (of ware aard) is niet zo eenvoudig. Je identiteit vormt zich door een heel scala aan dingen: karaktertrekken en aanleg, boodschappen van ouders en belangrijke anderen in je leven, ervaringen in het verleden en ervaringen in het heden.
Iemands persoonlijkheid is een unieke combinatie van aangeboren en aangeleerde eigenschappen en onze waarneming en interpretatie daarvan. Identiteit wordt grotendeels bepaald door onze relatie met anderen. Heel simpel gezegd is persoonlijkheid wie we van binnen zijn en identiteit wie we van buiten zijn.
Het helpt flink als een organisatie zichzelf goed kent en weet waar zij voor staat. Pas als je een duidelijk beeld hebt van de persoonlijkheid van jouw organisatie, weet je hoe je jouw organisatie op een heldere manier kunt presenteren in communicatie, symboliek en gedrag.
De huisstijl van een organisatie of merk wordt ook wel de corporate identity of brand identity genoemd. De huisstijl omvat alle uitingen van een bedrijf, zoals de bedrijfsnaam of merknaam, logo, sl...
Het grote voordeel van een sterke corporate identity is dat je publiek snel en eenvoudig verbanden kan leggen met je merk. Het belang van corporate identity is dan ook heel groot. Je identiteit omvat naast elementen zoals een visie en missie ook je kernwaarden, de persoonlijkheid en cultuur van je organisatie.
Een merkdocument kan zowel voor intern als extern gebruik ingezet worden om een kader te schetsen rondom een merk of organisatie. Voor organisaties die meerdere merken voeren helpt een merkdocument ook om te kunnen schakelen tussen de verschillende identiteiten.
Als Digitaal strateeg mag je je verwachten aan een gemiddeld salaris van 36.900 €. Het gemiddelde loonbereik als Digitaal strateeg ligt tussen 31.000 € en 46.200 €.
Wat verdient een Marketing Strateeg? Een Marketing Strateeg verdient ruwweg tussen de €3000 en €7000 per maand. Vaak behoren ook een dertiende maand en een winstuitkering tot de mogelijkheden.
Jij stelt de digitale do's en don'ts van jouw klanten vast, giet ze in een doelgericht stappenplan en leidt jouw collega's. Elke expert die je aanstuurt heeft zijn of haar eigen digitale specialiteit - een brede algemene marketingkennis is daarom een vereiste voor deze functie van digitaal strateeg.