Met personal branding zet je jezelf neer als een merk. Het gaat over wat jou uniek maakt en het laat je kwaliteiten, passies en ambities zien. Daarmee creëer je een band met je klanten zodat je een persoonlijke connectie met ze kunt aangaan.
Een personal brand bouwen doe je door het etaleren van je kennis, het verbinden met de markt en het waarmaken van je reputatie. Hoe je jouw personal brand bouwt en welke media je inzet om bekendheid te creëren voor je personal brand is helemaal aan jou. Er is niet één beste kanaal.
Een persoon kan evengoed een 'merk' zijn. In dat geval spreken we van een 'personal brand'. En net zoals je kan sturen hoe mensen over je bedrijf of organisatie spreken, heb je ook de indrukken over je persoonlijk merk gedeeltelijk zelf in de hand.
Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Het staat voor de uitstraling van een merk, het gevoel dat het oproept bij het publiek en het beeld dat ze bij een merk voor ogen krijgen.
Het geeft focus aan je professionele ontwikkeling. Een Personal Brand vertelt wie je bent en wat je (anders) doet en beïnvloedt daarmee hoe anderen over je denken. Met Personal Branding kunnen professionals zich onderscheiden in de markt en daarmee concurrentievoordeel behalen.
Branding gaat over persoonlijke eigenschappen, gevoel, visie en de kwaliteit van jouw brand. Als je dit goed naar je klant weet over te brengen ben je goed bezig! Let er dan ook op dat bijvoorbeeld jouw visie op de klant gericht is, in plaats van op bijvoorbeeld alleen veel omzet draaien.
Branding is het uitdragen van je merknaam of logo met als doel je (merk)bekendheid te vergroten. Ook wel Brand Building genoemd. Een vorm van marketing die niet zo zeer bedoeld is om je publiek aan te zetten tot actie, maar meer om brand value op te bouwen ter ondersteuning van andere marketingactiviteiten.
Branding is het proces van het creëren van een naam, symbool of slogan die jouw bedrijf onderscheidt van anderen. Branding zorgt dat mensen jouw bedrijf herkennen en onthouden. Dit artikel helpt je te begrijpen hoe branding werkt en waarom het zo belangrijk is voor je bedrijf.
“Het proces van personal branding omvat het vinden van je unieke karakter, het opbouwen van een reputatie op de dingen waar je bekend om wilt staan en jezelf er vervolgens om bekend laten staan. Uiteindelijk is het doel om iets te creëren dat een boodschap overbrengt en waarmee inkomsten kunnen worden gegenereerd.”
Zo zal de vorm van bijvoorbeeld een stoel of een lamp eerder als model worden gezien dan als een vormmerk. Een vorm kan geen merk zijn als deze (1) door de aard van de waar is bepaald, (2) een wezenlijke waarde aan de waar geeft of (3) noodzakelijk is om een technische uitkomst te verkrijgen.
Met personal branding zet je jezelf neer als een merk. Het gaat over wat jou uniek maakt en het laat je kwaliteiten, passies en ambities zien. Daarmee creëer je een band met je klanten zodat je een persoonlijke connectie met ze kunt aangaan.
Met branding stuur je de beeldvorming van je klant
Met een brand image creëer je een onderscheidende, unieke associatie bij jouw doelgroep. Je beïnvloedt bewust de beeldvorming van klanten over jouw merk. Het is meer dan het creëren van een positief gevoel over jouw product of dienst.
Branding is een strategische aangelegenheid, en een pull strategie. Waar bij marketing het actief verkopen en promoten van je product centraal staat, gaat het bij branding om weten waar je als organisatie voor staat, wie je bent en waar je voor gaat. Dat ga je vervolgens vertellen en laten ervaren.
Branding is alles wat aan marketing vooraf gaat, als je het goed doet. Het is geen push tactiek maar een pull strategie. Branding is weten wie je als organisatie bent, dat vertellen en laten ervaren. Het geeft je marketing inhoud en context.
Wat is brand design? Bij brand design draait alles om het creëren van een merkidentiteit die de kernwaarden van jouw merk perfect weerspiegelt. Een brand designer ontwerpt elementen die de branding van je bedrijf vormgeven en de persoonlijkheid van je merk vertegenwoordigen.
Volgens taalgeleerden is het Engelse woord brand te herleiden is naar het Noorse woord brandr. Daarmee werd het brandmerken van vee bedoeld. Vee werd door de eigenaren vroeger al voorzien van een 'eigen logo'. Zo kon de veehouder zijn dieren onderscheiden van die van anderen.
Voor brand zijn er drie elementen nodig: een brandbare stof, een chemische reactie en een ontstekingsbron.
Voordat een brand kan ontstaan, moet er voldaan worden aan drie eisen: Er moet een brandstof zijn. Er moet zuurstof aanwezig zijn. Er moet een ontbrandingstemperatuur bereikt worden.