Samengevat staat hier dat er plannen zijn met beoogde strategieën waarvan een deel nooit zal worden gerealiseerd omdat de omstandigheden veranderen. Onderweg 'dicteren' externe ontwikkelingen dat nieuwe opkomende strategieën worden omarmd.
Een goede strategie is uitvoerbaar voor de onderneming, de te nemen strategische stappen zijn een logische uitbouw van tenminste een aantal sterktes van de onderneming. Een team managers voor wie de realisatie van de strategie samenvalt met hun persoonlijke doelstellingen, ook in termen van beloning.
Een strategie is een plan om een doel te bereiken.Een tactiek is het geheel van acties op weg naar dat doel.
De betekenis. Strategie is een plan van aanpak om korte, middellange en lange termijn doelen te bereiken. In het bedrijfsleven bestaan over het algemeen drie types strategieën. De corporate strategie bepaalt de strategische doelen van het algehele bedrijf.
Porter interpreteert strategie als het positioneren van de organisatie in de markt. En Mintzberg beschrijft strategie als een een patroon van beslissingen waar je achteraf van kunt zeggen dat sprake is van een strategie.
o Strategisch niveau ('leider geeft richting'): het strategisch niveau is het hoogste niveau. Binnen dit niveau werken leidinggevenden die direct leiding geven aan de actoren op het tactisch niveau, zoals schoolleiders en het bestuur. Op dit niveau wordt het schoolbeleid ontwikkeld.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Strategie is de manier waarop een organisatie op lange termijn (langer dan één jaar) haar doelstellingen realiseert. Strategie is in feite de weg die een organisatie bewandelt, een koers die het bedrijf heeft uitgezet, om daarmee de gestelde doelen te bereiken.
Het bestuur is het orgaan dat de strategie bepaalt, de raad van commissarissen houdt daarop toezicht en de algemene vergadering van aandeelhouders (AVA) kan haar opvattingen daarover tot uitdrukking brengen door uitoefening van de aan haar in wet en statuten toegekende rechten.
Kortom, strategie is van cruciaal belang voor het succes van een organisatie. Het bepaalt de richting van de organisatie, kan leiden tot een concurrentievoordeel en beter rendement op investeringen, kan helpen om te gaan met veranderingen in de omgeving en moet goed worden geïmplementeerd om succesvol te zijn.
Strategisch management (strategisch beheer) gaat over de vraag hoe organisaties hun lange termijndoelen effectief en efficiënt kunnen realiseren. Oftewel: hoe ze hun strategie bepalen en implementeren. Is voor jou duidelijk wat jouw strategie is, of hoe je jouw strategie bepaalt?
Volgens de concurrentiestrategie van porter zijn er verschillende strategieën die organisaties kunnen hanteren om toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen t.o.v. haar concurrenten te creëren. De concurrentiestrategie van porter is handig bij formulatie van de concurrentiestrategie voor een onderneming.
Strategie is een door een organisatie gekozen koers die is gericht op de verwezenlijking van de door haar geformuleerde doelstellingen. Hierbij wordt rekening gehouden met de lange termijn afstemming tussen de eigen organisatie en de externe omgeving.
Wij streven ernaar om een duurzamere en betere toekomst te creëren voor iedereen. Om een verschil te maken in de levens van mensen, in gemeenschappen en voor onze planeet door op de juiste manier zaken te doen. Door beter te doen als bedrijf, kunnen we bijdragen aan een sterkere, duurzamere toekomst voor ons allemaal.
De visie bepaal je als eerste. Hierin kijk je naar wat je met je onderneming wilt bereiken. Vanuit daar kun jij een missie gaat uitstippelen.
Doel. Een missie richt zich op het bestaansdoel en de fundamentele reden van het bedrijf. Het beschrijft de kernactiviteiten, waarden en het bestaansrecht van de organisatie. Een visie daarentegen richt zich op de gewenste toekomst van het bedrijf.
Strategisch denken kun je definiëren als 'het vermogen om effectieve plannen te bedenken die aansluiten bij de doelstellingen van een organisatie binnen een bepaalde economische situatie'. Effectieve strategische denkers analyseren risico's en identificeren kansen.
Definitie van strategisch inzicht
Strategisch inzicht is het vermogen om de grote lijnen te zien, patronen te herkennen en toekomstgerichte beslissingen te nemen. Het gaat om het begrijpen van de doelen en de richting van een organisatie en het kunnen identificeren van kansen en uitdagingen op lange termijn.
Een strategisch plan helpt u de richting die uw bedrijf de komende drie tot vijf jaar zal nemen te definiëren en te plannen. Het omvat de visie en de missieverklaringen van uw bedrijf, de doelen, en de acties die u zult ondernemen om deze doelen te bereiken.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: strategie (zn) : aanpak, beleid, draaiboek, koers, plan, plan de campagne, tactiek.
Strategische vragen dwingen je om uit te zoomen en naar het grotere plaatje te kijken. Bij dit soort vragen gaat het om het proces van strategisch denken. Met zaken als de lange termijn doelen, het in beeld brengen van de belangen die er zijn en het in kaart brengen van de prioriteiten.
Een bedrijfsstrategie verwatert immers waar je bij staat. Bij het bepalen, formuleren en uitvoeren van je organisatiestrategie spelen drie issues: hoe positioneer je je in de markt (positionerings strategie), het proces van strategie ontwikkeling (formuleren) en de strategie executie (implementatie).