Het is simpel: Duitse auto's voelen vertrouwd aan. Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz en Audi: ze doen allemaal al decennia lang mee en zijn in de loop der jaren langzaam geëvolueerd. En dus zijn ze voor een groot publiek heel herkenbaar.
Sowieso hebben de vier grote Duitse merken een enorm aandeel in de occasionmarkt, want Volkswagen, BMW, Audi en Mercedes-Benz zijn samen verantwoordelijk voor meer dan 100.000 tweedehands auto's in Nederland. En dus zit er – als je voor een Duitse auto gaat – altijd wel een auto tussen die precies bij je wensen past.
Let ten eerste bij het kopen van een hele jonge tweedehands auto in Duitsland goed op de leeftijd en de kilometerstand. Dit kan namelijk implicaties hebben voor de BPM en/of de BTW. In de regel is het om BPM voordeel te behalen van belang auto's met minimaal 2.000 km. uit te zoeken en een eerste buitenlandse toelating.
Papieren
In Duitsland hoor je twee documenten bij je auto te hebben, namelijk een Fahrzeugbrief (groot, groen formulier met alle data van de auto en die van de eigenaar). Deze bewaart de eigenaar in de regel thuis. En een Zulassungsbescheinigung (klein document met alle voertuiggegevens).
Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Bruto of netto kopen in Duitsland
Als particulier koop je altijd een auto voor de bruto prijs in Duitsland. Dit is dus incl de Duitse 19% BTW. Een zakelijke klant kan onder bepaalde voorwaarden een auto netto kopen.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
Een Kraftfahrzeugbrief (afgekort Kfz-Brief) is een duurzame Duitse registratie. Het is eigenlijk het 'normale' Duitse kenteken, vergelijkbaar met een normaal Nederlands kenteken hier. Een Kfz-Brief wordt ook wel een 'Duitse Brief' genoemd.
De socialistische broederkus was een speciale vorm van begroeting tussen staatslieden in het voormalige Oostblok. Het bestaat uit een omhelzing en een wederzijdse kus (of meerdere kussen) op de wang of op de mond.
De beste Duitse autosite is uiteindelijk Mobile.de te gebruiken voor het zoeken van een Duitse import auto. Deze website heeft het grootste aanbod, is in het Nederland beschikbaar, heeft goede zoekfunctionaliteiten en met behulp van BpmBuddy worden alle prijzen van de advertenties getoond incl.
Elk land anders
Zo blijkt dat auto´s in Nederland gemiddeld tot 2,5% goedkoper zijn dan in België. In Groot-Brittannië, Frankrijk, Luxemburg en Duitsland zijn de auto´s dan weer duurder dan in België en Nederland. Het is dan weer tot 8% goedkoper in landen zoals Bulgarije, Litouwen en Finland.
Plus én min: betrouwbaarheid
Voor veel mensen staat een Duitse auto garant voor betrouwbaarheid. Mensen zien een auto uit ons buurland nog altijd aan voor iets dat niét stuk gaat en honderdduizenden kilometers lang mee kan.
Bestaande merken
Ecar te Brussel, sinds 2015. Edran te Leopoldsburg, sinds 1984. Gillet te Isnes bij Gembloers, sinds 1992. Imperia te Luik, sinds 2005.
Duitsland heeft zo veel méér te bieden dan alleen geweldige auto's, knusse Biergartens en prachtige kastelen. Dit land in het hart van Europa heeft ook een hoge levensstandaard en metropool-achtige steden als Berlijn en München duiken regelmatig op in de top tien van 's werelds prettigste steden om in te wonen.
Als u in Nederland woont en een auto koopt in het buitenland (importeren), moet u een Nederlands kenteken voor dit voertuig aanvragen. Na ontvangst van het kentekenbewijs betaalt u motorrijtuigenbelasting (mrb). Ook heeft u een kentekenplaat en een WA-verzekering nodig.
De formele aanhef van een brief (geachte) is in het Duits 'sehr geehrte(r)'. Als je een man aanspreekt, schrijf je 'Sehr geehrter Herr Meier'. Bij een vrouw is het 'Sehr geehrte Frau Schneider'. Is er helemaal geen naam, dan schrijf je 'Sehr geehrte Damen und Herren'.
Vrouwen spreek je aan met “liebe“, mannen met “lieber“. Meerdere personen worden één voor één genoemd: “Liebe Frau Professor Doktor Kunz, lieber Herr Doktor Hinz, liebe Kollegen, …”
Aankoop auto
Op een auto die je van een particulier koopt, betaal je, net zoals in België, geen BTW. De verkoper van de wagen moet je het Farhzeugschein (kentekenbewijs) deel 1 en 2, het onderhoudsboekje, het Duitse keuringsbewijs en gelijkvormigheidsattest van de auto kunnen voorleggen.
Het gebeurt vaker dat Duitse auto's met een nettoprijs worden aangeboden. Hiermee wordt bedoeld exclusief BTW. Deze prijs is alleen van belang voor handelaren en voor export buiten de EU. Bij export naar bijvoorbeeld Nederland door particulieren, moet er gewoon BTW in Duitsland betaald worden.
Koop je een auto buiten de EU, dan moet je dat aangeven bij het eerste douanekantoor dat je bij binnenkomst in de EU tegenkomt. Om het voertuig te declareren, moet je bij het douanekantoor het IM- of EU-document, de aankoopfactuur en het buitenlandse kentekenbewijs tonen.
Een auto importeren uit Denemarken, Noorwegen of Zweden is altijd een goede keuze. Het feit dat deze voertuigen een uitstekende kwaliteit bieden is een belangrijk voordeel. Het zijn vaak jonge auto's met weinig schades, een goed gedocumenteerde onderhoudsgeschiedenis en relatief lage kilometerstanden.