Wat is een differentiatie?

Differentiatie of differentiëren is het proces waarbij een homogeen geheel wordt verdeeld in delen met verschillende eigenschappen. Kenmerkend bij differentiatie is dat er sprake blijft van een geheel en dat de verdeling in delen met verschillende eigenschappen zich voordoet binnen dat geheel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Wat is de betekenis van differentiatie?

Differentiëren gaat over het bewust, doelgericht aanbrengen van verschillen in instructie, leertijd of leerstof binnen een (heterogene) groep, klas of werkgroep met het oog op het grootst mogelijke leerrendement voor elke lerende.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op uu.nl

Wat is een voorbeeld van differentiatie?

Men spreekt over differentiatie als er een nieuwe schakel in de bedrijfskolom wordt toegevoegd. Een voorbeeld van differentiatie is als een groothandel het transport naar haar afnemers uitbesteedt aan een transportonderneming.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op encyclo.nl

Wat is differentiatie in het onderwijs?

Differentiatie in het onderwijs is de manier waarop een leerkracht omgaat met de verschillen tussen leerlingen in de klas. De meeste onderzoekers spreken pas van differentiatie als omgaan met verschillen bewust en planmatig gebeurt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Hoe kun je differentiëren?

Een manier om te differentiëren is het bieden van extra instructie aan de leerlingen die dat nodig hebben. Na de klassikale instructie geeft de leerkracht extra instructie of oefeningen aan deze leerlingen. De andere leerlingen werken intussen zelfstandig.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nro.nl

Wat is het differentiequotiënt? - Veranderingen (havo/vwo A/B/C) - WiskundeAcademie

41 gerelateerde vragen gevonden

Is differentieren moeilijk?

Differentiëren is moeilijk

Wanneer een docent differentieert houdt hij of zij rekening met de diverse leerbehoeften van leerlingen en probeert daarbij iedere leerling zo goed mogelijk te laten leren. Uit eerder onderzoek is gebleken dat differentiëren moeilijk is voor docenten en dat ze het te weinig doen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op universiteitleiden.nl

Waarom differentiatie?

Leerlingen zeggen dat ze veel leren als ze extra uitleg krijgen wanneer ze iets moeilijk vinden en als ze extra opdrachten krijgen wanneer ze iets makkelijk vinden. Het is belangrijk om te weten welke onderwijsbehoeften leerlingen hebben en de les daar op aan te passen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsinspectie.nl

Wat is het verschil tussen integratie en differentiatie?

Bij differentiatie in de bedrijfseconomie stoot een bedrijf een activiteit in de bedrijfskolom af. Het tegenovergestelde is integratie (latijn: integrare = in zijn oorspronkelijke toestand herstellen) waarbij een bedrijf een extra activiteit uit de bedrijfskolom gaat uitvoeren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Wat is interne differentiatie?

Bij interne differentiatie worden de functies in een organisatie gegroepeerd tot eenheden op basis van de fase of aard van de werkzaamheden in het productieproces. Het resultaat hiervan is dat de organisatie ingedeeld wordt naar proces of functie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Waarom differentieren op niveau?

Differentiatie in je les geeft al een wereld van verschil. Juist ook in grote (onrustige) klassen met grote verschillen in niveau. Leerlingen worden namelijk rustiger en leren beter als je aansluit bij hun behoeften en hun niveau.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijslessen.nl

Hoe omgaan met verschillen in de klas?

Probeer je bewust te zijn van je eigen vooroordelen en probeer deze te vermijden als dat mogelijk is. Bekijk iedere leerling en elke situatie vanuit verschillende perspectieven. Zorg ervoor dat leerlingen steeds in verschillende groepjes werken of met verschillende leeractiviteiten bezig zijn.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tumult.nl

Waarom divergente differentiatie?

Zowel laag als hoog presterende leerlingen worden zo gestimuleerd om voor henzelf een zo hoog mogelijk niveau te behalen. Hierdoor nemen bij divergente differentiatie de verschillen tussen goed en minder presterende leerlingen toe.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op kennisrotonde.nl

Wat zijn hoog presterende leerlingen?

De hoog presterende leerlingen worden opgemerkt door hun goede werkhouding, op tijd klaar, goed verzorgd werk, goede cijfers. Volwassenen zien hun A scores, merken dat ze snel de schoolse procedures oppakken. Sommige denken dat dit de begaafde leerlingen zijn, omdat zij boven de groep uitsteken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op meestervormgever.wordpress.com

Wat is parallellisatie economie?

Parallellisatie betekent dat een bedrijf zijn assortiment gaat verbreden en is dus het tegenovergestelde van specialisatie. Een bedrijf gaat dus meer soorten goederen verkopen of produceren. Producten uit een andere bedrijfskolom die in hetzelfde stadium verkeren worden nu door hetzelfde bedrijf geproduceerd.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Wat is organisatorische differentiatie?

Organisatorische differentiatie betreft de handelingen met betrekking tot differentiatie op schoolniveau of op het niveau van het programma (curriculum).

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tablio.eu

Wat is de betekenis van integratie?

Integratie is de opname in een (groter) geheel. Het gaat daarbij voornamelijk om de opname van personen of bepaalde bevolkingsgroepen in de maatschappij. Een belangrijk kenmerk van integratie is dat de opname van personen of bevolkingsgroepen van beide kanten komt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op encyclo.nl

Welke 4 horizontale organisatiestructuren zijn er?

We onderscheiden de lijnorganisatie, de lijn-staforganisatie, de matrixorganisatie en de projectorganisatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op zakelijk.infonu.nl

Wat voor soort organisaties zijn er?

Specifieke organisaties
  • Arbeidsorganisatie.
  • Burgerrechtenorganisatie.
  • Hulporganisatie.
  • Jongerenorganisatie.
  • Niet-gouvernementele organisatie.
  • Onderwijsorganisatie.
  • Overheidsinstantie.
  • Vrijwilligersorganisatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Wat is Tempodifferentiatie?

Bij tempodifferentiatie houd je rekening met het verschil in leertempo of verwerkingssnelheid van leerlingen. Sommige leerlingen hoeven bijvoorbeeld niet alle opdrachten te maken. Of je laat leerlingen hun eigen planning maken en zelf bepalen wanneer ze bepaalde leerstof verwerken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op learnbeat.nl

Wat is Differentiëren Wiskunde?

Differentiëren is het bepalen van de afgeleide van een gegeven functie. De waarde van de afgeleide geeft aan of in een bepaald punt de grafiek van een functie stijgend, dalend of vlak is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op wisfaq.nl

Welke Bedrijfskolommen zijn er?

Tot een bedrijfsgeleding behoren twee soorten ondernemingen: handelsondernemingen en productieondernemingen. Kenmerkend voor een schakel of bedrijfsgeleding in de bedrijfskolom is dat een bedrijfsgeleding de goederen in eigendom krijgt. Voorbeelden zijn: Detaillisten, groothandel, zagerij en oerproducent.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikipedia.org

Welke stromen zijn er in een bedrijfskolom?

Binnen de bedrijfskolom heb je twee verschillende stromen: enerzijds de informatie- en geldstroom en anderzijds de goederenstroom. De eerstgenoemde gaat van consument richting de oerproducent. De goederenstroom gaat van boven naar beneden en dus van oerproducent naar de consument.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op omcbase.nl

Wat zijn de didactische werkvormen?

Een didactische werkvorm is de activiteit die een docent met leerlingen/studenten uitvoert om hen iets te leren. Bekende werkvormen zijn: rollenspelen, leergesprekken en presentaties. Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij de leerling/student zelf actief kennis en vaardigheden verwerft.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op deltatrainingen.nl

Waar bestaat een goede les uit?

Eén antwoord is er dus niet, al moet een goede les wat OVM betreft ten minste aan de volgende 4 pijlers voldoen.
  1. Maak contact. Ga bij aanvang van de les bij de deur staan en zeg leerlingen gedag. ...
  2. Creëer betrokkenheid. ...
  3. Breng interactie op gang. ...
  4. Sluit goed af. ...
  5. 2 Responses.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderwijsvanmorgen.nl

Populaire vragen

Volgende artikel  
Hoe betaal je best in Praag?