De Deltawerken zijn een verdedigingssysteem, in Nederland, ter bescherming tegen hoogwater van de zee van met name de provincies Zeeland, zuidelijk Zuid-Holland en Noord-Brabant. Aan de Deltawerken is decennialang gebouwd.
Een plan maken om te voorkomen dat delen van Nederland onder water komen te staan en de veiligheid van de bewoners van die kwetsbare gebieden garanderen. Dat is de opdracht waar de Deltacommissie – opgericht enkele weken na de watersnoodramp van 1953 – haar tanden in moet zetten.
De waterstromen in Zuidwest-Nederland zijn door de Deltawerken beter beheersbaar. De aangelegde sluizen in de dammen kunnen namelijk water in bepaalde gebieden binnenlaten en overtollig water afvoeren. Zo spuien bijvoorbeeld de Haringvlietsluizen bij te hoge waterstanden het overtollig rivierwater in zee.
Dit kaartje met een kostenoverzicht van de Deltawerken verscheen op 4 oktober 1986 in het Algemeen Dagblad. Het Deltaplan zou in 25 jaar uitgevoerd kunnen worden en de kosten circa 1,5 tot 2 miljard gulden.
Johan van Veen (1893-1959) – Vader Deltaplan, Europoort en Eemshaven.
Deltawerken autoroute
Stap in de auto en rijd deze route langs alle Deltawerken die Nederland veilig en droog houden bij hoogwater van zee: 5 stormvloedkeringen, 2 sluizen en 6 dammen.
Wat kun je doen bij de Deltawerken? De Deltawerken - met onder meer een stormvloedkering, dijken, dammen en sluizen - hebben veel te bieden voor iedereen die wil zien hoe Nederlanders omgaan met en zich beschermen tegen het water.
De Stormvloedkering wordt gesloten met behulp van een hydraulisch systeem. Aan de lengte van de hydraulische cilinders boven de kering kun je zien hoe hoog de schuif op die plek is. En dus ook hoe diep het water daar is. Het patroon van de buizen geeft een spiegelbeeld van de stroomgeulen te zien.
Maar omdat de Oosterschelde een bijzonder natuurgebied is met veel verschillende dieren en planten, koos men uiteindelijk voor een open, beweegbare kering. Hierdoor is er nog steeds eb en vloed in de Oosterschelde en blijft het water zout.
De meest bekende vind je in Rotterdam – de grote witte armen oftewel Maeslantkering – die je ook in Madurodam kunt bekijken. In Zeeland zijn dat de Haringvlietdam en de Oosterscheldekering. En dat is het onderdeel van de Deltawerken in Zeeland die je kunt bezoeken!
Sluizen reguleren het waterpeil zodat schepen kunnen passeren. Een stuw is een vaste of beweegbare afdamming tussen 2 wateren. Als de waterstand boven een bepaalde hoogte komt, dan loopt de stuw over, of openen de deuren. Zo blijft het water op het gewenste peil.
In het Deltaprogramma staan plannen om Nederland te beschermen tegen overstromingen, een tekort aan zoetwater of de gevolgen van extreem weer (ruimtelijke adaptatie).
Korte tijd na het gereedkomen van de stormvloedkering in de Hollandsche IJssel werd in Zeeland de eerste zeearm met dammen afgesloten. Het zogenoemde 'Drie Eilandenplan' dat al dateerde van voor 1953, voorzag in twee dammen die de eilanden Walcheren en Noord- en Zuid-Beveland met elkaar verbinden.
De Deltabeslissingen
Deltabeslissing Zoetwater: voor het beperken van watertekorten en een goed gebruik van zoetwater. Deltabeslissing Ruimtelijke adaptatie: voor de ontwikkeling van waterrobuuste en klimaatbestendige gebieden, zowel in steden als op het platteland.
Wil je al wandelend het eiland verkennen? Op Neeltje Jans zijn vier korte routes uitgezet variërend van 0,5 tot 4 kilometer. Je kunt de routes ook combineren tot een langere wandeling van ruim 8 kilometer. Vanaf de parkeerplaats bij het Topshuis start de paarse route van 1,2 kilometer naar de getijdenpoelen.
De delta experience op het voormalige werkeiland Neeltje Jans, dat special voor de aanleg van de Oosterschelde kering werd aangelegd is teveel sensatie en te weinig educatie, attracties en shows moeten nu mensen trekken. Jammer dat de nadruk nu op populaire zeehondenshows en het voeren van haaien ligt.
Sinds de ingebruikname in 1986 zijn de schuiven 27 maal gesloten geweest (zie onder), afgezien van testsluitingen. Het sluiten van de kering duurt ongeveer 75 minuten.
vanaf 12 jaar en volwassenen: € 25,- p.p. 3-11 jaar: € 15,-
In 1997 werd het laatste grote project afgerond. De Maeslantkering bij Hoek van Holland werd toen opgeleverd.
In tegenstelling tot de Oosterschelde, de Grevelingen en het Haringvliet is het niet afgesloten in het kader van de Deltawerken. De reden hiervoor is dat zo de haven van Antwerpen bereikbaar blijft. De Westerschelde is de monding van de Schelde.
Die werd vandaag precies 30 jaar geleden aangebracht in het grootste deltawerk van Nederland. De bouw, die 17 jaar duurde, ging niet zonder slag of stoot. In 1974 vonden er protesten tegen de bouw van de waterkering plaats.
Samenvatting. Behalve om klompen en tulpen is Nederland bekend om zijn waterwerken. Van de Stormvloedkering in Zeeland, de Balgstuw in Flevoland tot de nieuwe sluizen in de Maas: deze zogenaamde natte kunstwerken zijn naast staaltjes van ongekend technisch vernuft ook beeldbepalend onderdeel v…
De Zeelandbrug heette oorspronkelijk de Oosterscheldebrug. Tot 1993 was de Zeelandbrug tevens een tolbrug. Met de inkomsten moesten de gemaakt kosten voor worden terugverdient. De bouwkosten waren destijds 34 miljoen euro.