Wat is het? De pitch betekenis. De pitch betekenis is eigenlijk heel eenvoudig: het is een presentatie van jouw product, idee of overtuiging. Je vertelt jouw publiek over wat je van plan bent, hoe je ze kunt helpen of wat jouw product of dienst bijzonder maakt.
Een voorbeeld van een elevator yell is: “lk help mensen efficiënter gebruikt te maken van hun tijd, waardoor ze gemiddeld 30% sneller kunnen werken.” Een vervolgvraag kan zijn: “Klinkt interessant. Hoe doe je dat?” Het antwoord op deze vraag is jouw elevator pitch!
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Een pitch is een korte presentatie van jezelf, je dienst of product om opdrachtgevers, klanten en andere stakeholders te overtuigen van jouw idee. Om deze decision makers te overtuigen is het belangrijk dat jij, in korte tijd, de andere kant van de tafel overtuigt van jouw aanpak.
Een pitch is een kort verhaal waarmee je een doel wilt bereiken. Het liefst wil je dat de andere partij laaiend enthousiast wordt van jouw verhaal. Het doel kan van alles zijn: van het binnenslepen van een opdracht tot je collega overhalen om met jouw idee aan de slag te gaan.
Een pitch is kort en krachtig, gebruik maximaal 3 minuten; Bedenk een prikkelende opening waardoor de ander direct luistert. Dat kan een stelling zijn, iets uit de actualiteit over die organisatie of een vraag naar de behoefte van je gesprekspartner; Een goede pitch gaat in op de behoefte of het probleem van de ander.
De afsluiting van je pitch is dé kans om een onuitwisbare indruk achter te laten bij je publiek. Probeer in de afsluiting nog een keer echt goed aandacht te vragen voor jouw doel. Herhaal dus nogmaals je kernboodschap en stel een vraag aan je publiek zodat zij echt gaan nadenken over jouw dienst of product.
Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Een goede elevator pitch bevat informatie over jouw kernwaarden als mens en professional, of in het geval van een dienst of product over de meerwaarde daarvan voor de luisteraar. Hoewel een goede inhoud essentieel is, is het belangrijkste onderdeel van een elevator pitch, de manier waarop je presenteert.
Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?
In tegenstelling tot pitchen in het echt zijn er bij digitaal pitchen veel minder toehoorders. In totaal kunnen er maar 7 personen deelnemen, waarvan de pitcher, de coach en de organisatie elk ook 1 persoon vertegenwoordigd. Dan blijven er nog maar 4 kansen over. “
Ook deze pitch is een kort verhaal waarin je jezelf voorstelt. Verschil is dat je je verhaal toespitst op de vacature. Je vertelt wie je bent, wat je doet, wat jouw toegevoegde waarde is en wat je ambities zijn (waarom je solliciteert bij het bedrijf en op die specifieke functie.
Een creatieve presentatievorm is het geven van een presentatie door middel van een video. Je kunt bijvoorbeeld een video opnemen met een camera en deze afspelen voor het publiek. Echter, het publiek luistert liever naar een live persoon in plaats van een opgenomen video.
Voorbeeld antwoord
Wat mij onderscheidt van anderen is dat ik het heel leuk vind om aan nieuwe dingen te beginnen. Veel mensen zien op tegen verandering, maar ik krijg daar juist energie van. Ik denk dat het ermee te maken heeft dat ik veel durf. Ik ben niet zo snel bang bijvoorbeeld.
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
In je persoonlijke profiel beschrijf je wie je bent, wat je kunt en wat je wilt. Dit doe je door stil te staan bij je karaktereigenschappen, drijfveren en waarden (wie ben ik?), je talenten, competenties en vaardigheden (wat kan ik?) en je interesses, passies en loopbaanwensen (wat wil ik?).