Het dichtknijpen van de uitlaat "smoort" de motor en zal hem eigenlijk doen verzuipen. Ook zal je bij een 1/8 wedstrijdauto lelijk je vingers verbranden op die manier......
Een defecte middendemper lukt het niet meer om de door de uitlaatgassen veroorzaakte trillingen op te vangen, waardoor de werking van de motor belemmerd wordt. De motor wil moeilijk starten, loopt onregelmatig of heeft minder vermogen. Het bandstofverbruik neemt toe.
In principe kun je pop & bangs softwarematig in een auto programmeren. Normale auto's spuiten geen brandstof meer in als je van het gas gaat, maar als je nog een beetje brandstof inspuit, dan krijg je knallen uit de uitlaat. De brandstof verbrandt dan in de uitlaat of in de turbo, en dat hoor je.
Ja, rijden met een lekke uitlaat is niet alleen gevaarlijk, maar ook illegaal. Door de lekke uitlaat kunnen uitlaatgassen uw interieur binnendringen. Ook kan een lekke uitlaat geluidsoverlast veroorzaken. Voor geluidsoverlast kunt u een bekeuring krijgen.
De uitlaat van je auto is kapot als je de volgende zaken herkent: Een kapotte uitlaat maakt een brommend of rammelend geluid. Je ruikt uitlaatgassen binnen in de auto, bijvoorbeeld als je voor het stoplicht staat. Er komen op vreemde plaatsen uitlaatgassen onder de auto vandaan.
Uitlaat vervangen kosten
De prijs van de uitlaat zal liggen tussen de €310 en €330. Wanneer u via het bovenstaande menu uw kenteken en woonplaats invult, kunt u alle garages in uw buurt met bijbehorende prijzen zien. Zo kunt u een afspraak maken voor het vervangen van de uitlaat bij een gewenste garage.
De kosten voor het vervangen van het gehele uitlaatsysteem zal gemiddeld op 850 euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat het aantal werkuren per type auto verschillend zal zijn. Dit heeft met name te maken hoe toegankelijk de uitlaat is en hoeveel er dus losgehaald en verwijderd dient te worden.
Als je uitlaat een sterk sissend of echt een ronkend, knetterend geluid maakt, als van een opgevoerde brommer en het geluid wordt alleen maar erger als je gas geeft, dan is de kans groot dat je uitlaat kapot of lek is.
Een uitlaat is een slijtageonderdeel, dat kan gaan roesten. Dit gebeurt meestal het eerst bij de einddemper, omdat de gassen daar al deels afgekoeld zijn en daar de meeste condensvorming optreedt. Door het roesten kunnen er uiteindelijk gaten ontstaan; dan lekt de uitlaat.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
Een innovatieve manier om uw uitlaat geluid aan te pakken is het aanbrengen van een sound booster voor uw auto. Een sound booster auto imiteert het geluid van een motor met meer volume en versterkt deze door middel van een speaker.
Wij noemen dit ook wel Pops & Bangs, Crackles, Burble on overrun of Schubblubbern. De knallen ontstaan wanneer brandstof ontploft in de uitlaat als het gas wordt losgelaten.
Eén of meerdere uitlaten
Sommige auto`s produceren meer uitlaatgas wat niet door één uitlaat past. Om die reden is er dan een tweede uitlaat onder de auto geplaatst. De gassen krijgen zo meer ruimte om te ontsnappen en dat verminderd de druk op het uitlaatsysteem.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
Een rammelend geluid
Hierdoor gaat hij rammelen: u hoort een ratelend geluid, meestal wanneer u auto start. Dit is dus omdat de monoliet tegen de behuizing trilt.
Maak je geen zorgen: in de meeste gevallen is dit normaal. De uitlaat en zijn isolatiematerialen, toevoerleidingen met klemmen of pakkingen worden voor het eerst warm en heet.Dit leidt tot verdamping of outgassing, wat de geur verklaart. Alles moet een beetje tot rust komen en als het ware ingereden worden.
Meestal worden de uitlaten niet als één geheel aangeboden, maar koopt u aparte onderdelen (spruitstuk, katalysator, tussendemper, einddemper etc). Afhankelijk van welke auto u rijdt, kost een uitlaat gemiddeld rond € 150,- (exclusief montage).
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Koppeling (levensduur: +/- 150.000 kilometer) Uitlaat (levensduur: +/- 6/7 jaar) Remschijven en -blokken (levensduur: +/- 50.000 kilometer)
FLUITEND EN ZOEMEND GELUID
Deze duiden op een defect aan de aggregaataandrijving, en aan de aandrijflijn. Gewoonlijk komen fluitende geluiden voor door een uitgetrokken riem of een kapotte aanspanner. Zoemende geluiden zijn een symptoom van een kapotte lager. Het is erg gevaarlijk om deze defecten te negeren.
Onder vrijwel iedere auto zit tegenwoordig een katalysator, flexibel uitlaatdeel, lambdasonde e.d. Tevens zijn alle uitlaatsystemen tegenwoordig gemaakt van gelegeerde staalsoorten, dit houdt in dat deze allen maar te lassen zijn met speciale apparatuur. Het zogenaamde autogeenlassen met de vlam is niet meer mogelijk.
Rijden met een kapotte uitlaat is namelijk verboden, het is gevaarlijk en het is slecht voor uw motor. Wanneer u rijdt met een lekke uitlaat en/of einddemper, zal deze niet meer goed zijn werk kunnen doen. Daardoor maakt uw auto meer lawaai dan wettelijk toegestaan, en kunt u een boete krijgen.
Dat is een normaal verschijnsel omdat de motor veel lucht aanzuigt en daarin zit waterdamp. Dat komt dus ook de utilaat uit. Bij warme motor (en warme uitlaat) is dat in dampvorm, maar bij een koude motor en koude uitlaat kan het vocht condenseren en komt het in vloeibare vorm uit de uitlaat.
Rijden met een lekke uitlaat is gevaarlijk, omdat gassen het interieur kunnen binnendringen. Bovendien is het verboden. Je kunt een bekeuring krijgen vanwege geluidsoverlast.
Rijdt je auto op benzine, diesel of LPG? Dan komt er bij het rijden CO2 of koolstofdioxide uit je uitlaat. Dit komt omdat er in elke autobrandstof een hoeveelheid koolstof aanwezig is. Wanneer dit koolstof verbrand wordt hecht het zich aan de zuurstof in de lucht en ontstaat er CO2.