Chemtrail is een samentrekking van de Engelse woorden chemical en trail en daarmee een variant op het condensspoor van vliegtuigen. De term werd geïntroduceerd door de complottheorie waarin beweerd wordt dat naast water en CO₂ ook andere chemicaliën vrijkomen tijdens een vlucht.
De warme lucht van de vliegtuigmotoren bevat heel wat waterdamp. In de koude bovenlucht (typisch min 40 graden Celsius) zal de waterdamp condenseren. De ijskristallen vormen lange strepen aan de hemel: vliegtuigstrepen of contrails. Contrails is een samentrekking van de Engelse woorden condensation en trails.
Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute. De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond 10 kilometer hoogte) waar het meer dan 40 graden vriest.
Chemtrails bevatten een brouwsel van barium, glasvezel met nano aluminium (bekend als CHAFF), radioactief thorium, cadmium, chromium, nikkel, sporen van schimmels, ethyleen dibromide en polymeervezels. Barium is net zo giftig als arsenicum en werkt op het hart. Aluminium is schadelijk voor de hersenen.
Zeer blauwe luchten kunnen ontstaan als de hogere luchtlagen droog zijn en als er weinig vervuiling is. Tijdens een aantal van de recente zonnige dagen was de bovenlucht erg droog zodat er geen vliegtuigstrepen gevormd werden.
Door de vorm ervan is er een luchtdruk die lager is aan de bovenkant van de vleugels dan aan de onderkant, waardoor deze vleugels naar boven worden getrokken (lift). Als het vliegtuig stil hangt, is er geen luchtstroom over die vleugels, waardoor er geen lift meer is, en het vliegtuig naar beneden valt.
Vietnamese piloten en personeel van de Vietnamese luchtmacht kwamen voor het kruis in aanmerking wanneer zij luchtgevechten hadden uitgevochten, zich verdienstelijk hadden gemaakt tijdens luchtgevechten of zich daarbij heldhaftig hadden betoond.
De strepen worden in de luchtvaartwereld contrails of contra's genoemd; een samentrekking van condensatie en trail (spoor in het Engels). Ze ontstaan doordat vliegtuigen op grote hoogte uitlaatgassen met veel waterdamp de koude lucht in blazen.
Soms wordt er een streep gevormd die na enkele seconden alweer begint op te lossen. Sommige contrails blijven uren zichtbaar. Het is bekend dat de meeste condensstrepen in Nederland en België wel meer dan een dag blijven hangen in de lucht. Een kwart van deze strepen blijven zelfs meer dan 2 dagen zichtbaar.
Koude lucht kan minder waterdamp bevatten. Is er te veel van, dan treedt condensatie op. De uitlaatgassen koelen na het verlaten van de motor snel af, met de vliegtuigstrepen als gevolg. Op tussen de 9 en 11 kilometer hoogte is het de ene keer vochtig en de andere keer droog.
Contrails zijn normale, dunne lijnen van gecondenseerde waterdamp, die een lijnvliegtuig op een hoogte van ongeveer 10.000 meter achter zich laat. Door de vriestemperatuur (-40°C) en de vochtigheid (+70%) in deze luchtlaag bevriest de waterdamp in de uitlaatgassen.
Iedere vlucht heeft een eigen, ideale kruishoogte. Dit is de ideale hoogte waarop het vliegtuig het snelst kan vliegen en tegelijkertijd het minste brandstof verbruikt. De Boeing 747 heeft een kruishoogte van 10.700 meter, terwijl de Embraer 190 naar 12.000 meter klimt.
Kerosine. Op het moment dat er een vliegtuig voorbij komt vliegen, komen er allerlei uitlaatgassen uit de achterkant van het vliegtuig. Vliegtuigen vliegen op kerosine; dit is een mengsel van verschillende koolwaterstoffen. Bij de verbranding van kerosine komt waterdamp vrij.
1.260 vluchten per dag (gemiddeld)
Veel delen van Europa en Noord-Amerika hebben MLAT dekking boven 5.000 – 10.000 voet (ongeveer 1500-3000 meter). Voor sommige locaties is er MLAT dekking beneden de 1500 voet (450 meter), zoals Amsterdam.
De wolken ontstaan wanneer op grote hoogte koudere lucht binnenstroomt en ook dan loopt het vaak uit op neerslag. De wolken met het uiterlijk van torentjes (altocumulus castellanus) zijn een voorbode van onweer. De structuur van de mooie vlokken (altocumulus floccus) betekent dat er slecht weer op komst is.
Een teken krijg je meestal visueel, maar het kan ook een geur, geluid of aanraking zijn. Of een ingeving, intuïtief gevoel of een droom. Denise Linn schrijft: 'Wanneer je bewust of onbewust een vraag of een probleem aan het universum voorlegt, hebben mensen die je pad kruisen vaak een teken of een boodschap voor je.
Symbool Spiritualiteit
Er zijn veel voorkomende symbolen van spiritualiteit. Denk aan de Lotusbloem, het kruis of de Levensboom. Toch zijn er veel meer bekende symbolen, die zeer krachtig kunnen zijn. Soms zijn er terugkerende symbolen in je leven die je iets belangrijks willen vertellen.
Maar het kruis krijgt een nieuwe betekenis met een mooie symboliek. De verticale streep staat voor het contact met de hemel en de aarde, de horizontale streep voor het contact met de mensen om je heen. Om welke reden je een kruis ook draagt, het is een mooi symbool voor harmonie en balans.
Op dit moment is alleen een onbemand prototype gebouwd. Een vliegtuig zonder vleugels kan alleen in de lucht blijven door zich af te zetten tegen de lucht.
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
Vliegtuigen stijgen dan ook het beste op tegen de wind in. Bijvoorbeeld: Een toestel stijgt op als de lucht met 300 km/h over de vleugels stroomt. Als de wind met 50km/h op de neus blaast van het toestel, dan moet het toestel een grondsnelheid creëren van 250km/h om voldoende lift te hebben voor het stijgen.
De vliegtuigsporen bestaan uit ijskristallen
In droge warme lucht laat een vliegtuig geen sporen achter, in vochtige koude lucht wel. Het spoor ontstaat als hete, vochtige waterdamp uit de uitlaten van het vliegtuig zich mengt met de buitenlucht.
Niet beide motoren zijn nodig om te vliegen
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor.
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.