Zodra een vervangend uitlaatsysteem alleen de middendemper en de einddemper bevat, wordt er ook wel gesproken over een Catback-systeem; een uitlaatsysteem vanaf de Katalysator naar achteren. Dit betreft dan een uitlaatsysteem zonder downpipe en katalysator.
Het geluid, koppel en vermogen zal merkbaar toenemen na het plaatsen van een uitlaatsysteem van hoge kwaliteit. De zes beste sportuitlaat merken zijn wat ons betreft: Akrapovic, Capristo, Armytrix, Bull-x, FI Exhaust en Milltek.
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
Katalysator verplicht
De katalysator is sinds 1995 een verplicht onderdeel onder de auto. Wanneer VanGilsAutomotive uw auto voor de handel zou willen verkopen, is het ook van belang dat deze auto een katalysator heeft. Zonder katalysator kan de auto niet de weg op.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Een katalysator gaat gemiddeld tussen de 80.000 en 150.000 km mee. Wanneer de katalysator niet meer werkt, functioneert het reinigingssysteem niet meer. Dit heeft twee nadelige gevolgen: De schadelijke stoffen worden niet meer geneutraliseerd, wat slecht is voor het milieu.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Is een klep gestuurde uitlaat legaal? Volgens de APK-regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn. Dit wordt behouden met een bypass kleppensysteem of bijvoorbeeld een einddemper met klep.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Over het algemeen geldt dat een 4-takt het beter doet zonder uitlaat dan een 2-takt, maar dat was natuurlijk te verwachten. Rijden zonder uitlaat is trouwens zeker niet aan te raden: het is slecht voor je scooter, het geeft onnodig veel lawaai en overlast en je kunt er ook nog voor beboet worden. Niet doen dus!
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
De katalysator heeft als taak het verminderen van vervuilde uitlaatgassen, tevens dempt het het motorgeluid.
Het enige wat je nodig hebt is een gebruikte (of nieuwe) binnenband. Schuif je een stuk van die binnenband, zo'n vijftien centimeter, over de uitlaat, dan wordt je getrakteerd op een diepere ronk. Wil je helemaal loos gaan, dan knip je er nog een stuk af om dat echte race-uitlaat geluid te krijgen.
De downpipe met of zonder kat wordt direct op de turbo gemonteerd en is daarmee het eerste gedeelte van je uitlaat. Dit gedeelte van je uitlaat zorgt bij moderne auto's voor luchtafvoer uit de cilinders. Met een downpipe kan hier nóg meer lucht doorheen, waardoor je een harder en dieper geluid krijgt.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
Deze uitlaat is niet goedgekeurd voor op de openbare weg.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
De twee meest voorkomende kenmerken van een kapotte katalysator zijn: minder vermogen van de motor door een verstopte katalysator. een rammelend geluid van de katalysator.
Als je auto alleen WA verzekerd is, dan is een gestolen katalysator niet gedekt. Ook bij een WA+ of allrisk-verzekering is het lastig. Deze dekken diefstal van en inbraak in je auto. Maar ja: je auto wordt niet gestolen (alleen een onderdeel) en er wordt niet ingebroken in je auto.
In de meeste gevallen gaat de katalysator een heel autoleven mee. Maar dus niet in alle gevallen. We zien vaak dat auto's met hoge kilometerstanden vatbaar zijn voor problemen met de katalysator.
Vooral de Toyota Prius, Honda Civic en Honda Jazz zijn populaire doelwitten. Een katalysator neutraliseert schadelijke gassen die door de motor worden uitgestoten. Die zogenoemde katalyse gebeurt door een chemische reactie via de edelmetalen die in de katalysator zitten.