Een carburateur of carburator is een deel van een verbrandingsmotor dat ervoor zorgt dat de brandstof wordt verneveld en met lucht vermengd voordat het aldus ontstane mengsel in de cilinders wordt gezogen.
Standaard wordt de Tomos snorfiets uitgerust met een dellorto SHA 14/9 carburateur met sproeier 49. De Tomos bromfiets wordt standaard uitgerust met een dellorto SHA 14/12 carburateur en sproeier 53.
Als je Tomos het plots is gaan doen, dan kun je het probleem zoeken in valse lucht (er trekt ergens lucht door een pakking waar het niet mag) of een vuile sproeier. De sproeier schoonmaken / doorblazen zal voldoende moeten zijn. Houd de sproeier even in de zon en kijk door het gaatje of het een nette ronde opening is.
Door het veranderen van de sproeier verander je de verhouding lucht/brandstof. Het afstellen van je carburateur neemt tijd in beslag. De maat die je nodig hebt voor je Tomos zul je niet vinden op google, dit is namelijk voor elke brommer anders en je zult hem dus zelf moeten afstellen.
20 ooo km mee. Eeb tomos is iets betrouwbaarder dus reken maar uit. Iig meer dan 20 000. Een scooter kan al gauw 20.00 op 1 zuigertje dus hij kan denk wel 30 tot 40 lopen maar mensen willen ze dan niet meer, omdat ze dan vaak zo afgebeund zijn.
nee das bij iedere tomos... als je dan een lange tijd met een beetje goeie vaart rent.. dan snijden die krachtlijnen van je ontsteking dus nu laat je em niet draaien door middel van te kicken aan de kickstart maar door keihard te rennen..
Door een grotere tandwiel te plaatsen zal hij inderdaad sneller optrekken. Je zult dan wel wat inleveren op de topsnelheid. Wat je ook kan doen is een andere cilinderkop plaatsen, een hoge druk kop of een afgeflakte kop. Een grotere carburateur met een groter spruitstuk is ook mogelijk.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Wat zijn de symptomen van valse lucht? Je krijgt hem maar niet afgesteld, er zit vaak een hele grote sproeier in vergeleken met andere brommers met dezelfde setup. Je hebt je luchtschroef vaak helemaal ingedraaid zitten. Hij start vaak slecht en stationair loopt ie vrij hoogtoerig en vaak wat onregelmatig.
B6HS, voor de Tomos snorfiets met originele setup. B7HS, voor de snellere Tomos brommers ( 50cc snel / 65cc). B8HS, voor 70 cc cilinders.
Zuinig in gebruik
Een verbruik van 1 op 35 is goed haalbaar. De tankinhoud bedraagt 4 liter en voor een kleine 6 euro kun je zeker 140 kilometer rijden.
Als je je Tomos van de achterkant bekijkt, moet je aan de rechterkant wezen. Uit m'n hoofd staat er dan op de cilinder het type. Heb je een A35 brommer, dan staat daar waarschijnlijk A5.
Bij een grote carburateur heb je júist meer vermogen bovenin, wat je topsnelheid (wat men doorgaans op hoge toeren haalt..) ten goede komt. Ik denk dat daarom het rijden met een kleinere carburateur als prettiger ervaren wordt: de lichtere tandwielverhouding.
Ga je over op een 70cc dan is de 17,5mm best goed maar wordt aangeraden om een 19mm of zelfs een 21mm carburateur te nemen.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Het gaatje van de sproeier is ervoor om de juiste benzine/luchtmengsel bij elkaar te brengen voor een juiste verbranding van de motor. Bij een te grote sproeier creëer je een te rijk mengsel en bij een te kleine sproeier te arm mengsel. Een warm/vastloper bij 2-takt motoren is vaak een oorzaak van een te arm mengsel.
60-65KM per uur.
Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend overkomt. Qua frame en motortechniek is er niet veel verschil, je hebt alleen een snor of bromversie (geknepen of niet). De cilinder kun je makkelijk herkennen (ei (klein) of vierkant (groot en met of zonder membraan).
Het motorblok dat vrijwel elk model Tomos in Nederland heeft, is het automatische A35-blok. Dit blok wordt vrijwel ongewijzigd geproduceerd sinds 1980.
Wedden dat jij gezien gaat worden op de Tomos Roadie... Uiteraard voldoet iedere tomos aan de strenge Euro 4 norm, en dat met een 2-takt motor!
het beste is 1,8 maar je moet daar altijd een beetje mee spelen.
Voor standaard brommers is 1:50 een goede verhouding. 1:50 staat voor 1 liter olie op 50 liter benzine. Neem je een Jerrycan van bijvoorbeeld 5 liter, dan doe je er 0,1 liter (=100cc of ook wel 100ml) olie bij.