Alternatieve brandstoffen voor emissievrije voertuigen zijn onder meer elektriciteit, waterstof en ammoniak. Elektriciteit voor auto's is afkomstig van verschillende bronnen: elektriciteitscentrales die fossiele brandstoffen verbranden, hernieuwbare energiebronnen en kerncentrales.
Behalve benzine, LPG en diesel zijn er alternatieve brandstoffen die het milieu minder belasten. Elektriciteit, waterstof, aardgas en groengas zijn van die 'schone' brandstoffen. Ze zijn in Nederland gewoon - in meer of mindere mate - verkrijgbaar.
We moeten volgens hem uiteindelijk naar: Biodiesel, gas hybrid, Bio LNG, Bio CNG, H2 en EV. Jan Klein Hesselink wijst erop dat Bio methanol, wat je krijgt als je CO2 als grondstof gebruikt en toevoegt aan waterstof, een goede vervanger is voor benzine.
Beste alternatieven. Rijden op elektriciteit (100% of goed gebruikte plug-in hybride), bio-CNG (biogas), bio-ethanol en biodiesel uit afval en residuen zijn op dit moment de beste opties vanuit milieuoogpunt en praktische en economische haalbaarheid.
Aardgas is de schoonste fossiele brandstof en heeft de minste CO₂-uitstoot. Omdat fossiele brandstoffen nog decennia lang nodig blijven, is er veel winst te behalen door het gebruik van vooral hout en steenkool te vervangen door gas.
Energiebronnen in het kort
Fossiele brandstoffen -aardolie, aardgas en steenkool - dragen sterk bij aan klimaatverandering. Daarom stappen we over op groene energie. Zon, wind en aardwarmte zijn duurzame energiebronnen zonder CO2-uitstoot.
De meeste bekende vormen van alternatieve energie zijn zonne-energie, windenergie, waterkracht, biomassa en kernenergie.
Alternatieve energiebronnen zijn energiebronnen die worden opgewekt zonder het gebruik van fossiele brandstoffen. Dit maakt alternatieve energiebronnen een stuk duurzamer. Daarnaast kunnen alternatieve energiebronnen, in tegenstelling tot aardgas, steenkool en aardolie, niet “op” raken.
Veruit de meeste energie die we in Nederland verbruiken (zo'n 85 procent) komt van fossiele brandstoffen: aardolie, aardgas en kolen.
De Rijksoverheid wil het gebruik van fossiele brandstoffen, zoals aardgas, steenkool en aardolie, sterk verminderen.
Duurzaam klimaat
Het gebruik van alternatieve brandstoffen, zoals afval, biomassa, houtpellets en houtsnippers wordt populairder. De meeste benzines en diesels bevatten daarom tegenwoordig naast koolwaterstoffen uit aardolie, ook biobrandstoffen.
Dit is schadelijk, maar bij snel handelen kan de schade beperkt blijven. Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand.
De populariteit van LPG
Op LPG rijden kan veel voordelen hebben. Toch daalt de populariteit al jaren, omdat je veel kilometers moet rijden om de investering van de LPG-installatie eruit te halen. Een ander probleem van wat LPG kost is de hogere wegenbelasting en bijtelling.
Hernieuwbare energie, ook wel duurzame of groene energie genoemd, is energie afkomstig van natuurlijke bronnen die constant worden aangevuld. Dit is energie uit wind, waterkracht, zon, bodem, buitenluchtwarmte en biomassa.
Met een warmtepompboiler en een doorstroomboiler kan je je douchewater voorzien van warm water. Met een keukenboiler kan je enkel alleen je wastafel of wasbak voorzien van warm water.
Het tijdperk van de benzine- en dieselmotor nadert in Europa zijn einde. Vannacht spraken de Europese klimaatministers af dat vanaf 2035 nieuwe auto's met een verbrandingsmotor niet meer mogen worden verkocht in Europa. Alle nieuwe auto's moeten vanaf dan elektrisch zijn.
In Nederland verbruiken automobilisten jaarlijks bijna 40 miljoen kubieke meter benzine, waarvan bijna ¾ diesel. Als we het hele wagenpark uitrusten met dieselmotoren, kunnen we de hoeveelheid verbrande benzine met 3 miljoen kubieke meter verminderen (wat neerkomt op een vermindering van 30%).
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.