Een jumpstarter is een apparaat met een ingebouwde accu en kabels. Bij het gebruik van een jumpstarter heb je dus geen ander voertuig nodig om jouw accu op te starten. Dit is wel het geval wanneer je startkabels gebruikt.
De beste en meest krachtige 24V jumpstarter (ook geschikt voor 12V) is de SOS Booster SOS 12V/24V 2400/1200CA. Met deze zware startbooster kunt u zware voertuigen en toepassingen met dieselmotoren tot 1.500PK probleemloos starten.
Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden als je een jumpstarter gaat aanschaffen. Namelijk het voltage, het type accu en het vermogen van de jumpstarter. De eigenschappen van de jumpstarter moeten namelijk aansluiten op de eigenschappen van de accu die je wilt starten.
Hoe vaak moet je een jumpstarter opladen? Als je de jumpstarter niet gebruikt raden we je aan om het apparaat elke 3 maanden op te laden. Hierdoor verleng je de levensduur van de jumpstarter en voorkom je dat de starthulp niet kan gebruiken wanneer je pech hebt.
Gebruik een 2A USB-oplader (niet meegeleverd) om de jumpstarter snel op te laden. USB-uiteinde van de oplaadkabel in de oplaadpoort. Steek vervolgens het USB-uiteinde van de oplaadkabel in de USB-poort van een oplader. Sluit uw oplader aan op een werkend AC- of DC-stopcontact.
Een jumpstarter beschikt over een kleine krachtige accu die op één moment veel stroom kan afgeven om een accu op te starten. Hierdoor krijgt jouw auto-, vrachtwagen-, motor of bootaccu een schok waardoor deze accu weer tot leven komt.
1200 A start je probleemloos kleinere, middelgrote én grote auto's op! Voor dieselmotoren tot 8 liter of zwaardere benzinemotoren, kan ik trouwens de Tacklife KP200 aanraden. Deze goede jumpstarter is nóg krachtiger (op alle vlakken!) en kost maar tien euro meer.
Om een stevige auto te starten heb je al snel 100A nodig, maar slechts voor een (paar) seconde(n). Als je accu 20C kan leveren, hoeft die dus maar 5Ah groot te zijn. Let ere wel op dat je powerbank de juiste spanning levert. De meeste leveren alleen 5V, en niet de benodigde 12V.
Met een starthulp stroom van 350 A heeft u ruim voldoende. Kijk óók naar de instructie van de Wegenwacht om beschadiging van de auto elektronica in de auto te voorkomen. Piekspanningen kunnen dat effect hebben.
De rode kabel dien je aan te sluiten op de (+) pool van de accu. Daarna sluit je de zwarte kabel aan op de (-) pool van de accu. Schakel nu de jumpstarter in en de accu van je auto wordt weer opgeladen. Uiteindelijk kun je de auto weer starten.
Naast nieuwe starmotoren (kosten voor een gemiddelde auto € 300) kun je ook kiezen voor een gereviseerde Die is helemaal uit elkaar geweest, schoongemaakt en de versleten onderdelen zijn vervangen. Dan betaal je rond de € 200. Montage duurt ongeveer een uur en kost dus circa € 80.
Ja, het geven van starthulp aan een Hybride of Plug-In Hybride kan geen kwaad. Mits je uiteraard geen starthulp geeft met een volledig elektrische auto. Gebruik dus een benzine- of dieselauto in combinatie met startkabels om een Plug-In Hybride te starten. Het gebruik van een jumpstarter is ook mogelijk.
Over het algemeen zult u een 12V-lader nodig hebben, dit is het meest gangbaar. Alleen voor vrachtwagens, grote boten, etc. kunt u een 24V-lader nodig hebben. In het geval van een oldtimer is meestal een 6V-lader nodig.
Een druppellader is bijvoorbeeld handig voor het onderhoud van accu's over een langere periode, zoals bijvoorbeeld tijdens stalling. Een druppellader houdt de accu dan in goede conditie en zorgt dat de accu niet ontlaadt en beschadigd raakt.
Kapotte accu symptomen
Rode dashboardlampje accu brand. Piepende geluiden die onder de motorkap vandaan komen. De startmotor draait minder snel rond wanneer u de motor probeert te starten, tevens zal de motor minder snel aanslaan.
Alternatieven zijn de Hummer H1 Mini-Jumpstarter die verkrijgbaar is via onze webwinkel, en de door u genoemde Tacklife KP200, die beide, gezien de specificaties, in staat moeten zijn om uw kampeerauto probleemloos te kunnen starten in geval van een lege accu.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Voor het vervangen van een accu is niet veel gereedschap nodig. Begin altijd met het losmaken van de min- klem en dan pas de plus+ klem, als u weer monteert doet u precies het tegenovergestelde, eerst de plus-klem en dan pas de min-klem vast.
Stap 2 - Open de motorkap van beide auto's. Plaats de klem van de rode startkabel op de pluspool (+) van de accu in de hulpauto. Stap 3 - Plaats de andere klem van de rode kabel op de pluspool (+) van de lege accu. Stap 4 - Plaats de klem van de zwarte kabel op de minpool (-) van de accu in de hulpauto.
In tegenstelling tot de gewone motor werkt de startmotor op stroom. De stroom ontvangt de startmotor van de accu. Het omdraaien van de contactsleutel zorgt ervoor dat stroom van de accu naar de startmotor gaat. Deze komt vervolgens in werking en zorgt ervoor dat de motor gaat lopen.