Conclusie AC DC laden
De meeste publiekelijke laadpalen maken gebruik van AC laden, tot een laadsnelheid van maar liefst 22 kW. Tesla superchargers of DC laders zijn vaak te vinden bij grote hotels of langs de snelweg en bieden beiden dan de mogelijkheid om sneller op te laden.
AC-laden voor elektrische voertuigen
Het converteert stroom van AC naar DC en leidt die vervolgens naar de accu van de auto. Dit is tegenwoordig de meest voorkomende laadmethode voor elektrische voertuigen en de meeste laders gebruiken wisselstroom.
Gelijkspanning (DC) wordt opgeslagen in accu's, maar wij hebben eigenlijk wisselspanning (AC) nodig om onze huishoudelijke apparaten van stroom te voorzien.
DC gelijkstroom laden (snelladen)
In tegenstelling tot AC-laders op wisselstroom die in de auto zit, zit bij een DC-lader de converter in de laadpaal zelf. Dit betekent dat de stroom rechtstreeks kan worden opgeslagen in de accu en een geïntegreerde converter in de auto niet nodig heeft.
DC-laden is dus sneller, maar ook iets duurder omdat er meer capaciteit van het stroomnet wordt gevraagd en de laadpaal en de stroomaansluiting duurder zijn. Het laadvermogen van een snellader is over het algemeen 50 kW, met een laadsnelheid van 200 km/u (ook weer afhankelijk van de aangekoppelde auto).
DC – Gelijkstroom (= snel laden)
Bij gelijkstroom laden wordt de lader die altijd in de auto zit, niet gebruikt. Een accu is altijd gelijkstroom (DC), dus de stroom wordt rechtstreeks op de accu aangesloten.
In het Engels wordt voor wisselstroom de term alternating current gebruikt, afgekort tot AC. Op veel elektrische apparaten voor aansluiting op het elektriciteitsnet staat deze aanduiding op het typeplaatje aangegeven.
Uiteindelijk won de wisselspanning, omdat een wisselspanning makkelijker in een andere spanning om te zetten is en er minder verliezen bij transport optreden. Zo werd wisselspanning de basis voor de elektriciteitsdistributie. Lees meer over: Wat is het verschil tussen wisselspanning en gelijkspanning?
Bij elke thuisbatterij hoort een batterijlader om de batterijen op de juiste manier te laden/ontladen en een omvormer die gelijkstroom omzet in wisselstroom. Zo wordt de energie die door de zonnepanelen geproduceerd wordt opgeslagen en beschikbaar gemaakt voor uw verbruikers wanneer nodig.
Het type elektrische verbinding tussen een zonne-array en een batterij kan wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC) zijn. AC is wanneer de stroom snel vooruit en achteruit stroomt (dit is wat het elektriciteitsnet gebruikt om te werken) en DC is waar de huidige stroomt in een richting.
Stopcontacten werken met wisselstroom (AC, alternating current), het tegenovergestelde van gelijkstroom. AC/DC adapters zetten wisselstroom uit het stopcontact om in gelijkstroom met hetzelfde of een ander voltage. Ook kunnen AC-DC adapters de spanning omzetten naar een lager voltage.
Batterijen en accu's leveren een gelijkspanning. Gelijkspanning kan bijvoorbeeld worden opgewekt met zonnecellen. In Nederland en België rijden de trams, trolleybussen en de meeste treinen op gelijkspanning.
220 volt). Netspanning (oude benaming = lichtnet) betreft wisselspanning met een netfrequentie van 50 Hz.
Gelijkspanning in huis
Apparaten in huis krijgen via de stekker wisselstroom uit het stopcontact. De meeste onderdelen in die apparaten, zoals ledlampen, motortjes, beeldschermen en computerelektronica, werken op gelijkstroom.
Als u een 3-fasen groepenkast in uw meterkast heeft, staat er 3x220/230V of 380/400V op uw elektriciteitsmeter. Er komen in totaal ook vier draden - de drie fasedraden en de nuldraad - uit de onderkant van uw groepenkast. De standaard huisaansluiting is de 3x25A-aansluiting.
Een eenfasige aansluiting heeft 2 draden: een neutrale draad (blauw) en een fasegeleider. Een driefasige aansluiting heeft 3 tot 4 draden: bij driefasig 400 V zijn er 4 draden (3 fasen + 1 neutrale); bij driefasig 230 V zijn er 3 draden.
Een 1- of 2-pits kookplaat heeft een aansluitwaarde onder de 3,6 kW en kunt u dus gewoon op een normaal stopcontact gebruiken. Bij een 3- of 4-pits kookplaat heeft u over het algemeen te maken met een 2-fasen aansluiting. Vanaf een 5-pits en hoger geldt over het algemeen een 3-fasen aansluiting.
Laadpaal 11kW: 3,7kW (omdat 16A over 1-fase) > totale laadtijd 12 uur.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Hoe lang rijden om accu op te laden? Na het starten van de auto moet je minimaal een half uur gaan rijden. Het heeft dus geen zin om 5 minuten te gaan rijden. Dit heeft als reden dat dynamo tijd nodig heeft om de accu op te laden.
Stroom heb je in twee smaken: gelijkstroom (Direct Current – DC) en wisselstroom (Alternating Current - AC). Met beide soorten elektriciteit kan je een vermogen verplaatsen, beide hebben een spanning en een stroomsterkte en beide hebben een stroomkring nodig, maar ze gedragen zich heel anders.
Een DC-lader is een commerciële snellader en is geschikt voor situaties waarin in een korte tijd veel vermogen moet worden geladen. Het aanvragen van meer vermogen voor uw locatie duurt gemiddeld 2 maanden. De aanschafprijs van een DC-lader begint vanaf €25.000 (excl. installatie).