Dan gaan we nu door naar het meest verkochte stuurventiel dit is het 4/3 ventiel. Deze heeft vier aansluitingen en 3 standen. Een voorbeeld is het NG6 ventiel, deze heeft vier aansluitingen, maar ook weer drie standen welke geactiveerd kunnen worden met de spoeler.
De 4/3 ventielen zijn ook beschikbaar als proportionele stuurventielen. Deze ventielen zijn in staat om de stroming te meten en de richting waarin de stroming wordt gemeten te regelen. De proportionele ventielen kunnen exact de liters per minuut traploos regelen.
Een 5/3 ventiel is een ventiel met 5 aansluitpoorten en 3 schakelstanden. De 5 aansluitpoorten zijn: één voedingspoort (1) twee uitgangspoorten (2 en 4)
Het 4/2-weg ventiel regelt ook de inlaat- en uitlaatlucht van en naar de cilinder. Het gebruikt echter dezelfde ventielpoort voor uitlaat van beide cilinderpoorten, wat identieke uitlaatsnelheden in beide richtingen vereist.
Het Hollands ventiel, ook wel Dunlop ventiel genoemd, wordt vaak gebruikt op stadsfietsen en e-bikes. Dit type ventiel is eenvoudig in gebruik en ideaal voor lage tot middelhoge druk banden. Volg deze stappen om je band op te pompen: Rol je wiel met het ventiel naar beneden.
Het Presta-ventiel, ook bekend als het Frans ventiel, wordt vaak gebruikt op racefietsen en high-performance fietsen. Het is dunner en lichter dan het Schrader-ventiel en heeft een schroefbare dop die je los moet draaien voordat je de band kunt oppompen.
Een Hollands ventiel op je fiets
Om dit ventiel op te pompen hoef je niet zo veel handelingen uit te voeren. Je pakt je fietspomp, zet deze op het ventiel, klikt je pomp vast en je pompt je band op tot het aantal bar is bereikt.
4/2 ventielen
Een 4-weg 2-positieklep staat bekend als een 4/2. Deze kleppen worden veel gebruikt in dubbelwerkende cilindertoepassingen, waarbij ze altijd druk leveren aan één kant van de cilinder en de andere kant ontluchten naar de atmosfeer.
Het RTL-ventiel, ook wel bekend als "retour-terug-loop"-ventiel of "retour-temperatuur-begrenzing", is een praktische oplossing voor temperatuurregeling in kleinere ruimtes met een vloeroppervlakte van maximaal 5 m², zoals bijvoorbeeld een badkamer of (bij-) keuken.
In de beschrijving van een klep wordt altijd eerst het aantal aansluitingen vermeld, gevolgd door een schuine streep en vervolgens het aantal schakelstanden. Zo heeft een traditionele 3/2-klep drie poorten en twee schakelstanden . Op dezelfde manier heeft een 5/3-klep vijf poorten en drie schakelstanden.
Het belangrijkste verschil tussen 5/2-weg en 3/2-weg solenoïde kleppen is het aantal poorten dat ze hebben. Een 5/2-weg klep heeft vijf poorten, terwijl een 3/2-weg klep er maar drie heeft .
Bistabiele ventielen kunnen door een kort stuursignaal blijvend omgeschakeld worden. Valt dit signaal weg dan blijft het ventiel in zijn stand staan. Het ventiel schakelt weer om door een stuursignaal aan de ander zijde. Voor elke stand is dus een aparte bediening nodig.
Wat betekent het woord 'pneumatiek'? Het Nederlandse woord 'pneumatiek' komt van het Grieks woord 'pneumatikos', dat 'van de wind komend' betekent Tegenwoordig duiden we met het woord 'pneumatiek' het gebruik aan van samengeperste lucht om arbeid te verrichten. Pneumatische machines zijn al eeuwen in gebruik.
Een ventiel moet altijd een ventieldopje hebben om luchtverlies te voorkomen.
Een 5/2-weg solenoïdeklep heeft vijf poorten en twee standen. Deze kan normaal gesloten of normaal open zijn. Wanneer de klep onder spanning staat, schakelt deze van de ene naar de andere stand, waardoor vloeistof door de verschillende poorten kan stromen .
Het wisselventiel wordt ook wel een "OF-ventiel" genoemd, omdat er perslucht bij 2 kan uitstromen als er op 12 "OF" op 14 druk staat.
Het Blitzventiel heeft geen ventielslang maar een klein balletje dat tijdens het oppompen door de luchtdruk naar beneden gedrukt wordt, waardoor de opening vrijkomt. Bij gebruik schiet door de overdruk vanuit de band het balletje omhoog, waar het de luchtopening dichthoudt.
Het LTV ventiel maakt het mogelijk de retourwaterstroom in te regelen. Tevens kan er zo een drukverschil gecreëerd worden, waardoor de circulatie pomp meer aanvoerwater zal aanzuigen. De verdeelunit dient waterpas op de muur gehangen te worden, om het ontluchtingspunt (I) optimaal te benutten.
De stand bepaalt de snelheid van rondpompen van het warme water in de vloer. Na ongeveer 20-30 minuten controleert U of de retour (2) ook warm wordt. Deze zal minder warm zijn dan de aanvoer, maar dient wel warm te worden.
Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Vierweg magneetventielen (4/2-weg ventielen)
Vierwegsolenoïdekleppen hebben vier poorten: een inlaat (drukpoort), twee uitlaat- of actuatorpoorten en een uitlaatpoort. De twee standen van deze klep laten stroming toe van de drukpoort naar een van de uitlaatpoorten terwijl druk van de andere poort naar de uitlaat wordt afgevoerd .
Het overstortventiel zorgt dat de druk in de installatie niet te hoog kan oplopen. Wanneer de druk hoger wordt dan een bepaalde waarde (meestal 3 bar) wordt het ventiel geactiveerd en kan de overtollige druk ontsnappen.
Je fietsbanden te hard oppompen brengt ook zijn problemen met zich mee. Als een band te hard is opgepompt, voel je de oneffenheden onderweg des te beter. Dat betekent een stuk minder rijcomfort. Met iets minder lucht werken de banden beter als schokbreker.
Je kunt een band met een Hollands ventiel oppompen met een gewone fietspomp.
Sommige Franse ventielen kun je zelf vervangen - in dat geval heeft het schroefje dat je los draait om de band op te pompen twee platte zijkanten. Het autoventiel, ook wel Schraderventiel, is dik en oogt een tikje lomp. Zit op sommige mountainbikebanden en op autobanden en scooters.