Blauwe diesel is een andere naam voor een HVO.Dat staat weer voor Hydrotreated Vegetable Oil. Blauwe diesel wordt volledig gemaakt uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen, zoals plantaardige afvalolie. “De grondstoffen gaan niet ten koste van de voedselketen.”
Wat is Esso Diesel Blue? Esso Diesel Blue is een mix van 30% waterstof-behandelde olie, geproduceerd uit afgewerkte olie om mee te koken (in het Engels afgekort als HVO). De andere 70% is conventionele diesel. In gebruik is Diesel Blue hetzelfde als de diesel die je gewend bent.
Ja, volgens de ontwikkelaars van de blauwe diesel, kan je de blauwe diesel voor elke dieselmotor gebruiken. Blauwe diesel schijnt zelfs beter te zijn voor de motor omdat de blauwe diesel minder water bevat, schoner verbrandt en de brandstof zuiverder is dan normale diesel.
Dieselmotoren staan erom bekend te veel stikstofoxiden te produceren. Daarom worden de stikstofoxiden vooral bij grotere dieselmotoren opgevangen in de aanvullende DeNOx-katalysator die SCR heet (Selective Catalytic Reduction). De uitermate gedoseerde inspuiting van AdBlue laat toe om stikstofoxiden weg te werken.
Blauwe diesel is technisch beter dan gewone diesel. Blauwe diesel bevat minder water, het verbrandt schoner en de brandstof is zuiverder. Blauwe Diesel 100 is Europees genormeerd met de EN15940-norm.
Twee dubbeltjes duurder. Allemaal goed en wel, maar de milieuvriendelijke variant is wel bijna 20 cent duurder per liter dan de fossiele variant. Kost een liter 'vervuilende diesel' momenteel ongeveer 1,25 euro, voor blauwe diesel moet 1,43 euro worden betaald.
Onder normale omstandigheden is premium brandstof niet nodig. De extra dopes zorgen voor een betere reiniging van brandstofsysteem en verbrandingsruimte. Bij veel korte stukjes en veelvuldig met lage toerentallen rijden kan het raadzaam zijn om premium brandstof te tanken.
Nee, het rijden zonder AdBlue veroorzaakt geen schade aan de motor. U kunt doorrijden tot het volgende AdBluedistributiepunt of bij de eerstvolgende mogelijkheid stoppen en uw noodvoorraad gebruiken. De motorprestaties kunnen echter in negatieve zin worden beïnvloed totdat u weer bijgevuld hebt.
Prijzen zijn ruim verdubbeld door sterk gestegen ureum- en gasprijzen. Ook is grondstof ureum steeds moeilijker verkrijgbaar. Toch dreigen er nog geen tekorten. De Europese AdBlue-markt is gespannen; prijzen zijn dit jaar ruim verdubbeld en in sommige gevallen zelfs bijna verdrievoudigd.
Hoe vaak je je AdBlue®-tank moet bijvullen, hangt af van verschillende dingen, waaronder je voertuigmodel en motorgrootte, je AdBlue®-verbruik en je rijstijl. Een AdBlue®-tank kan echter meestal tussen de 3.750 km en 11.000 km meegaan, met een AdBlue®-verbruik tussen de 1% en 6% van het dieselbrandstofverbruik*.
Blauwe Diesel 20 is een drogere brandstof dan gewone diesel. Dat houdt in dat het minder waterdeeltjes bevat. Hiermee is de kans op bacteriegroei in de brandstof al veel kleiner. De Blauwe Diesel 20 bevat in tegenstelling tot gewone diesel ook geen biodiesel.
Hiervoor kunt u het beste gebruik maken van EURO 97 of 98. Dit is te tanken bij Total Excellium of bij de Argos 95/E5. Texaco heeft superplus en Aral V-power gebruikt (102).
Om te beginnen doet blauwe diesel zijn naam eer aan, want het goedje is inderdaad blauw. Blauwe diesel is een andere naam voor een HVO. Dat staat weer voor Hydrotreated Vegetable Oil. Blauwe diesel wordt volledig gemaakt uit hernieuwbare en duurzame grondstoffen, zoals plantaardige afvalolie.
Eén druppel diesel kan meerdere liters AdBlue® vervuilen. Dus als je je auto start met een AdBlue®-tank vol diesel, kan je ernstige schade toebrengen aan het SCR-systeem van je auto. Als je de auto hebt gestart, kan hij vreemd gedrag vertonen. Parkeer dan zo snel mogelijk om verdere schade aan de auto te voorkomen.
Alleen die dieselauto's die met een SCR-katalysator zijn uitgerust, werken met AdBlue®. Oorspronkelijk werd AdBlue® enkel gebruikt voor vrachtwagens maar tegenwoordig werken ook steeds meer personenwagens met AdBlue®. Zo kunt u zien of uw wagen AdBlue® gebruikt.
Hoe AdBlue zelf bijvullen? Meestal zit de blauwe AdBlue-vuldop achter de dieseltankklep, maar in sommige auto's is de dop verborgen onder de koffervloer of motorkap. In de handleiding van jouw auto staat precies waar de AdBlue-vuldop te vinden is. Overweg Olie levert o.a. AdBlue 10 liter.
Gemiddeld genomen kan je met 1 liter AdBlue zo'n 1000km afleggen. Het AdBlue-verklikkerlichtje gaat branden als de auto nog zo'n 2.400km kan rijden.
Je kan AdBlue kopen bij Shell-tankstations. AdBlue van Shell voldoet aan alle kwaliteitseisen en is gecertificeerd volgens de ISO- en DIN-normen. Er worden ook andere ureumoplossingen aangeboden, maar deze worden afgeraden vanwege de kans op schade.
Wist je dat? Wanneer de hoeveelheid AdBlue® in de tank voldoende is, kan het enkele minuten duren voordat het lichtje uitgaat. Als het blijft branden, neem dan contact op met je dealer om de werking van het systeem te controleren.
AdBlue® is een hoogkwalitatief product met een onveranderlijke samenstelling. Dit wil zeggen dat het dus steeds hetzelfde product is en je je dus geen zorgen moet maken dat je de juiste AdBlue® hebt aangekocht. Er is dus geen verschil van AdBlue® voor je type wagen, motor, merk,…
Zelf AdBlue® maken kan schade berokkenen aan uw voertuig. Er bestaan twee manieren om AdBlue® te maken: de eerste manier bestaat erin solide ureumkorrels, zogenaamde prills, op te lossen in gedemineraliseerd water. de tweede manier bestaat erin synthetisch ureum te mengen met gedemineraliseerd water.
De brandstofkwaliteit kan per tankstation verschillen
Het kan namelijk afwijken. De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie. Vanuit Nederland halen alle merken tankstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots.
Ben je in de markt voor een nieuwe diesel dan zouden wij adviseren te kiezen voor de schoonste generatie die er op dit moment is, de euro 6d temp diesel (let daarbij op die 'd temp', dat is echt anders dan 6c of 6b!). De kans geraakt te worden door milieuzonering is dan het kleinst.
Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium. Deze schonere dieselbrandstoffen hebben een meer reinigende en beschermende werking van het brandstofsysteem met een preventieve werking bij een wat minder intensief gebruikte diesel.