Je verbruikt 25% meer brandstof bij 130 km/u, dan wanneer je 100 km/u rijdt. De ideale snelheid verschilt echter van auto tot auto. Voor de meeste voertuigen ligt het optimum tussen 80 en 100 km/u. Bovendien bespaar je ook op snelheidsboetes, wat extra meegenomen is.
Minder je snelheid
Bij een snelheid tussen de 70 en 90 km per uur rijd je het zuinigst. Op een autoweg kun je dus met 90 km per uur benzine besparen. Maar ook op de snelweg kun je zuiniger rijden. Rijd dan bijvoorbeeld 100 in plaats van 120 km per uur, als je de keuze hebt.
Beste toerental om zuinig te rijden
Hoe lager je toerental, hoe minder brandstof je verbruikt. Schakel daarom door zodra het kan. Bij een dieselmotor is dat tussen de 1500 en 2000 toeren, bij benzinemotoren tussen 2000 en 2500 toeren. Op tijd schakelen is zo efficiënt en zuinig mogelijk rijden.
Liever 100 dan 130 op de snelweg
Rustig rijden is beter voor het milieu: je verbruikt minder brandstof en stoot minder CO2, stikstof en andere vervuilende stoffen uit. Als je 100 km per uur rijdt in plaats van 130, stoot je 15 tot 25 procent minder CO2 uit.
Verlaag je snelheid
Je verbruikt 25% meer brandstof bij 130 km/u, dan wanneer je 100 km/u rijdt. De ideale snelheid verschilt echter van auto tot auto. Voor de meeste voertuigen ligt het optimum tussen 80 en 100 km/u. Bovendien bespaar je ook op snelheidsboetes, wat extra meegenomen is.
Vroeg schakelen zal ervoor zorgen dat je auto vermogen verliest, omdat het de reistijd van je motor verlengt en het vermogen vermindert. Dat wil zeggen, de transmissie zal draaien met een hoger toerental dan de banden. Dat is slecht.
Midsize conventionele benzineauto's bereiken hun beste brandstofverbruik bij 55 mph . Het brandstofverbruik van midsize conventionele dieselauto's neemt geleidelijk af van 45 tot 55 mph en daalt daarna snel.
Een auto is zuinig wanneer het zo min mogelijk brandstof verbruikt per kilometer. Een gemiddelde benzineauto rijdt ongeveer 1 op 15. Dat is een liter benzine op 15 kilometer. Een gemiddelde dieselauto rijdt plusminus 1 op 21.
Normaal gesproken zijn auto's het meest efficiënt bij 45-50 mph . Naast dat het brandstofverbruik per voertuig verschilt, is het ook afhankelijk van een aantal andere factoren, zoals de bandenspanning, de aanwezigheid van dakdragers en de rijstijl. Deze worden allemaal behandeld in deze gids.
Gebruik je remmen om te remmen of rem af op de motor. Zet de versnelling dus niet in zijn vrij, want dan gebruikt je auto benzine om de motor draaiende te houden. Door gewoon je remmen te gebruiken of op de motor af te remmen, verbruikt de motor dus eigenlijk geen brandstof.
De meest gebruikelijke manier is om rustig te accelereren en de hoogst mogelijke versnelling te gebruiken . Hoe harder u accelereert, hoe meer brandstof uw auto moet verbranden. Dat betekent dat snel wegrijden u geld kost. In plaats van elke keer hard op de pedalen te drukken, moet u sneller gaan, probeer een rustigere aanpak.
Omdat rijden met cruise control comfortabel is, raak je ook minder snel vermoeid. Je voet wordt ontlast, maar bovendien is het mentaal minder vermoeiend. Je rijdt zuiniger. Zonder cruise control ga je onwillekeurig iedere keer weer harder en zachter rijden, wat niet bevorderlijk is voor je verbruik.
Grofweg halveert de NOx-uitstoot van een auto namelijk als de kruissnelheid daalt van 130 naar 100. Dat is geen klein bier. Bovendien heeft langzamer rijden een positief effect op de luchtkwaliteit (minder fijnstof), de doorstroming (minder files op drukke trajecten) en de veiligheid (minder doden en gewonden).
Alles onder de acht L/100km is uitstekend . Als een auto acht tot twaalf liter benzine per 100 kilometer verbruikt, is dat behoorlijk goed. Dit past meestal bij de meeste middelgrote SUV's en sommige lichtere trucks. Auto's die twaalf tot veertien liter per 100 kilometer verbruiken, zijn gemiddeld: niet slecht, niet geweldig.
Brandstofverbruik. Het brandstofverbruik van de auto is inderdaad aanmerkelijk hoger dan gemiddeld. Een mooi overzicht van gebruikscijfers is te zien op de site: praktijkverbruik en hierbij is te zien dat een gemiddeld verbruik uitkomt op zo'n 6-6.5 liter per 100km.
Toyota Corolla
Lang heeft de Toyota Prius de ranglijst aangevoerd, met een verbruik van amper 1 op 25.
De Energy Saving Trust zegt dat de meest efficiënte snelheid waarmee je in een auto kunt rijden om het beste brandstofverbruik te behalen 55-65 mph is. Als je echter sneller rijdt, neemt het brandstofverbruik snel af. Bijvoorbeeld, rijden met 85 mph verbruikt 40% meer brandstof dan rijden met 70 mph (oh, en het is ook nog eens illegaal). 8.
Volgens de Amerikaanse Environmental Protection Agency (EPA) is elke 5 mijl die boven de 60 mph-grens wordt gereden gelijk aan 20 cent extra per gallon voor benzine. Door de maximumsnelheid in acht te nemen en niet harder te rijden dan 60 mph (waar wettelijk toegestaan) kan het brandstofverbruik met 7-23 procent worden verbeterd .
Waarschijnlijk is de motor afgestemd op een toerental van ongeveer 2500 tpm bij die snelheid, maar voor maximale efficiëntie zou de motor op ongeveer 1500 tpm (benzine) of 1200 tpm (diesel) moeten draaien om dat vermogen zo efficiënt mogelijk op te wekken voor die motor (hoewel de werkelijke cijfers per motor en voertuig kunnen verschillen).
Natuurlijk is de grootste vraag die iedereen heeft over short shifting of het op de lange termijn schade aan hun auto zal veroorzaken. Het goede nieuws is dat short shifting niet slecht is voor je auto en niets zou moeten schaden, zolang je het maar correct doet .
Van 5e naar 2e is quasi onmogelijk om foutloos te schakelen, behalve als je hard remt en stevig tussengas geeft.
Toerental staat niet gelijk aan verbruik, dat denken veel mensen en daarom hoor je wel eens "die grote motor werkt minder hard" opmerkingen. 3000 toeren is geen enkel probleem, het enige punt zou rust of comfort kunnen zijn als je vaak en lang 120 of harder rijdt.