Kunst raakt aan het wezen van ons bestaan.Kunst is een essentiële waarde voor de veerkracht van de samenleving. Actief bezig zijn met kunst biedt ons de mogelijkheid om zelf vorm te geven aan de manier waarop we in de wereld staan. Aan onze relatie met anderen en met de samenleving en dus aan onze identiteit.
In kunst ontmoeten we schoonheid en het goede – en krijgen zin in leven. 'Kunst is cruciaal: ze spoort aan tot fantasie en reflectie, ze biedt denkmodellen voor de toekomst en graaft diep in waardevolle herinneringen. Kunst stelt ons lastige vragen. '
Volgens de Griekse wijsgeer Aristoteles is het doel van kunst niet om het uiterlijk weer te geven, maar het innerlijk. Kunstenaars bepalen dus de werkelijkheid der dingen, zoals zij dat beleven.
Kunst trekt je aandacht, maakt je nieuwsgierig, brengt je in vervoering en kan je ook troost bieden. Kortom, kunst inspireert! Kunst gaat ook over emoties en die zijn vaak te vinden in een ziekenhuis.
Beoefening van kunst en cultuur geeft mensen wortels en draagt bij aan persoonlijke ontwikkeling. Daarmee is ook een groot sociaal en economisch belang gediend: het versterkt de maatschappelijke betrokkenheid, de ontwikkeling van buurten en het leerklimaat op scholen.
De waarde van kunst krijgt een economische en zakelijke insteek als we het hebben over werkgelegenheid of als we bijvoorbeeld bezoekersaantallen, omzet, eigen inkomsten en verkoopprijzen gaan tellen. Deze geven een beeld van de vraag naar je dienst of product en wat men daarvoor wil betalen.
Leerlingen krijgen meer inzicht in onderwerpen die in de eigen buurt, Nederland en de wereld spelen. Kunst laat leerlingen nieuwe (denk)werelden beleven. Ze leren kijken en luisteren, zich te verwonderen en (complexe) onderwerpen te analyseren, expliciteren, interpreteren, nuanceren en waarderen.
Het belangrijkste bij de waardebepaling van kunst is, dat er een geloof gegenereerd wordt in dat jouw kunst waardevol is, zegt Velthuis. “De waarde neemt toe als mensen met aanzien in de kunstwereld, zoals kunstcritici, curatoren en museumdirecteuren positief zijn over je werk.”
Kunst helpt de realiteit te begrijpen
Door middel van gidsen - kunstenaars, dichters, muzikanten, beeldhouwers - zien we andere mensen in hun wereldbeeld en proberen we met andere ogen naar de dingen te kijken. Door de ogen van de schepper. Kunst helpt op die manier om onze empathie "aan te wakkeren".
Kunstwerken waarvan direct zichtbaar is wat hun belangrijkste functie is, en waar een bepaald praktisch gebruik aan vast zit, noemen we toegepaste kunst. Een gebouw, kleding of een affiche zijn voorbeelden van toegepaste kunst. Kunst die geen directe vaste functie heeft, noemen we autonome kunst.
'Wat heb je nou aan kunst? ' is speciaal ontwikkeld om leerlingen uit de bovenbouw voorlichting te geven over de functie van kunst en hen te enthousiasmeren voor het vak CKV. In deze theatervoorstelling komen leerlingen uiteenlopende personages tegen die allemaal een andere verhouding hebben tot kunst.
Kunst is het maken van iets bijzonders. Iets moois, iets leuks, iets aangenaams, iets interessants om naar te kijken, te luisteren of te lezen. Iets wat je in een kamer zou zetten of aan de muur zou hangen. Of natuurlijk iets wat niet tastbaar is.
Wie het culturele kapitaal in handen heeft, heeft de macht. Zij bepalen wat goed en fout is. “Aanleg en begaafdheid zijn ook het product van een investering in tijd en in cultureel kapitaal.”12 Investeringen gaan dus niet alleen om geld maar ook om geestelijke ontwikkeling.
Kunst en cultuur komen voort uit de mens en zijn daarom in welke vorm dan ook een representatie van de mens. Het zet ons aan het denken, over onszelf en over de samenleving. Het draagt bij aan een beter sociaal milieu, betere omgangsvormen tussen mensen en beter begrip tussen culturen.
Jongeren beoefenen culturele activiteiten als tijdverdrijf of ontspanning, voor zelfexpressie, om te leren en om deel uit te maken van een groep. Jongeren geven aan zich vrij te voelen wanneer ze kunst beoefenen. Ze vinden het noodzakelijk dat er voldoende ruimte is voor eigen inbreng.
Door kunst- en cultuur(geschiedenis) leren leerlingen zichzelf, de omgeving, de maatschappij en de wereld te ontdekken en begrijpen. In een cultureel diverse samenleving is het van belang dat leerlingen elkaars cultuur leren kennen en zich daartoe weten te verhouden en daarover met elkaar communiceren.
Kunst is de bewuste creatie van iets moois of betekenisvols met behulp van vaardigheid en verbeelding. Het bevat een serie aan menselijke activiteiten, waaronder schilderen, tekenen, grafiek, beeldhouwen, moderne mediakunst, theater, dans, muziek en zang, fotografie, film, architectuur, literatuur en poëzie.
De term ''kunst''
In zijn oorsprong sprak men alleen van schilderijen. Onder kunst wordt inmiddels ook verstaan beeldhouwkunst, architectuur en bouwvormen, diverse kunsten en ambachten, theater, dans en film. Muziek en poëzie behoren ook tot de verschillende soorten kunst.
Kunstkenner - 2 definities - Encyclo.
Kunst en je gezondheid
Door een schilderij op te hangen dat je raakt, word je elke dag een klein beetje extra gelukkig. Volgens een ander onderzoek, het onderzoek van Packer, daalt je stressniveau als je regelmatig een museum bezoekt.
Kunstzinnige leeractiviteiten kunnen bijdragen aan opbrengsten als persoonlijke ontwikkeling, zelfbeeld, identiteitsvorming en burgerschapscompetenties. Ook kan via kunstonderwijs gewerkt worden aan algemene cognitieve vaardigheden als reflectievermogen, creativiteit en kritisch denken.
Kunst is gemaakt door mensen, voor mensen. Een kunstenaar maakt zijn kunstwerk, omdat hij gedachten, beelden, of emoties over wil brengen. Elk schilderij heeft een betekenis, al zal lang niet iedere toeschouwer er hetzelfde uithalen. Want naar kunst kijken en het interpreteren van kunst is heel subjectief.
Kunst wordt vaak gerekend tot 'cultuur'. Zij staat echter buiten de nationale cultuur. Er is een uitzondering. Als kunst in relatie wordt gebracht met cultuur, dan spreken we van culturele uitingen die mogelijk ook verbonden zijn met het cultuur van een land.
Actief bezig zijn met kunst en cultuur biedt kinderen, jongeren en volwassenen mogelijkheden om zelf vorm te geven aan de manier waarop ze in de wereld staan, aan hun relatie met anderen en met de samenleving en dus aan hun identiteit. Mensen kunnen hun identiteit vormgeven door cultuurparticipatie.
Door cultuuronderwijs ontwikkelen kinderen hun creatieve talenten en leren zij de waarde van kunst te begrijpen. Het is doelbewust leren over en door middel van kunst, erfgoed en media via gerichte instructie. Leerlingen werken aan hun culturele competenties en ontdekken hun talenten.