Vliegtuigstrepen zijn kunstmatige wolken, veroorzaakt door de uitstoot van waterdamp door vliegverkeer. Vliegtuigstrepen ontstaan door uitlaatgassen van vliegtuigmotoren. Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute.
Chemtrails bevatten een brouwsel van barium, glasvezel met nano aluminium (bekend als CHAFF), radioactief thorium, cadmium, chromium, nikkel, sporen van schimmels, ethyleen dibromide en polymeervezels. Barium is net zo giftig als arsenicum en werkt op het hart. Aluminium is schadelijk voor de hersenen.
Ryan Air). Er zouden dus op wereldwijde schaal chemicaliën worden gesproeid vanuit vliegtuigen om de mensen te vergiftigen/rustig te houden/ziek te maken, vandaar de naam chemtrails.
De extra waterdamp, veroorzaakt door de vliegtuigmotoren, leidt daardoor tot wolkvorming in de vorm van ijskristallen. Hoe goed je de strepen ziet kan ook aan het type vliegtuig liggen. Sommige moderne motoren produceren meer waterdamp en laten dus eerder sporen achter. De strepen verdwijnen niet direct.
Sommige kleine vliegtuigen hebben een erg lage stall-snelheid. Als er genoeg tegenwind is kan zo'n toestel schijnbaar stil in de lucht hangen. Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is.
Straalvliegtuigen hebben gewoonlijk een luchtsnelheid nodig van 130-155 knopen (250–290 km/h); lichtere vliegtuigen zoals de Cessna 150 hebben genoeg aan 55 knopen (100 km/h), terwijl ultralights met een nog lagere snelheid af kunnen.
Hoe lang duurt een vlucht in een zweefvliegtuig? Een zweefvlucht duurt ongeveer 8 tot maximaal 15 minuten. Met veel thermiek kun je uren blijven zweven. Wij bieden voornamelijk vluchten van ongeveer 15 minuten aan.
Je krijgt extra snel last van Hypoxia als je een lange tijd in een warme ruimte verblijft. Om flauwvallen en andere klachten te voorkomen, wordt daarom de temperatuur in vliegtuigen een paar graden kouder dan gemiddeld gehouden.
Een vliegtuig is niet gemaakt om lang stil te staan. De motoren en de banden kunnen hier niet tegen. Een vliegtuigmotor heeft olie nodig om in goede conditie te blijven. Om alle onderdelen te smeren worden de vliegtuigen in ieder geval iedere tien dagen uitgepakt en opgestart.
De meeste vliegtuigen vliegen op zo'n 10 kilometer boven het aardoppervlak, waar het zo'n 40 graden vriest. De extreme kou maakt dat de lucht maar weinig waterdamp kan bevatten.De extra waterdamp, veroorzaakt door de vliegtuigmotoren, leidt daardoor tot wolkvorming in de vorm van ijskristallen.
Het duidt op rustig hogedrukweer. Als ze enkele uren blijven bestaan, vliegt het vliegtuig door relatief vochtige lucht. Dergelijke vliegtuigstrepen kunnen ook verder uitspreiden en grotere gebieden met hoge bewolking worden. In dat geval zijn ze soms zelfs op satellietbeelden te zien.
Deze uitlaatgassen zorgen voor een toename van waterdamp en roetdeeltjes op de vliegroute. De waterdamp uit de vliegtuigmotoren bevriest in de hoge atmosfeer (rond 10 kilometer hoogte) waar het meer dan 40 graden vriest. Deze ijskristallen vormen de voor ons zichtbare vliegtuigstrepen.
Vliegtuigstrepen hebben een korte lengte en verdwijnen na enkele minuten als het vliegtuig door relatief droge lucht gaat. De ijsdeeltjes waaruit de wolken bestaan veranderen dan snel weer veranderen in waterdamp, waardoor de wolk verdwijnt. Het duidt op rustig hogedrukweer.
De ijskristallen vormen lange strepen aan de hemel: vliegtuigstrepen of contrails. Contrails is een samentrekking van de Engelse woorden condensation en trails. In sommige omstandigheden kunnen die contrails lang blijven bestaan (meer dan 24 uur) en lijkt de hemel bezaaid met vliegtuigstrepen.
Condenssporen – contrails of condens trails in het Engels – ontstaan wanneer uitgestoten waterdamp na verbranding van kerosine bevriest in de lucht, vertelt Feijia Yin. “Door de lage temperatuur op kilometers hoogte gaan waterdruppels kristalliseren. Daardoor blijven de sporen hangen.
Lift. Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft.
De veiligste plek in het vliegtuig
Volgens statistieken is er wel een lichte voorkeur voor de plaatsen achterin het vliegtuig. Het wetenschappelijke tijdschrift Popular Mechanics deed onderzoek naar alle vliegrampen in de VS vanaf 1971 t/m 2007 en maakte de conclusie dat je het beste achterin het vliegtuig kunt zitten.
Vermijd keuken, toiletten en gangplaats
Vermijd op een groot vliegtuig om vlakbij de toiletten en/of keuken te gaan zitten want daar is er altijd wel wat beweging en rumoer. Bovendien kun je daar gehinderd worden door passagiers die staan te wachten tot het toilet weer vrijkomt.
Laat die korte broek of jurk nog even in de koffer
Dat kan lelijke gevolgen hebben voor je huid. Zo kun je er uitslag van krijgen. De steward zegt dat het dragen van een korte broek hetzelfde is als met je hoofd tegen het raam leunen, wat hij ook vaak genoeg ziet.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht.En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Opstijgen of landen tijdens slecht weer kan erg lastig zijn voor piloten. Want zij moeten hun vliegtuig veilig in de lucht brengen of op de grond zetten. Slecht zicht, windvlagen of een gladde landingsbaan werken dan niet echt mee.
Veel vliegtuigen kunnen ook ondersteboven vliegen. Terwijl de kromming van de vleugel dan juist averechts werkt. Het drukverschil duwt het toestel dan naar beneden.
De meeste vliegtuigen vliegen op zo'n 10 kilometer boven het aardoppervlak, waar het zo'n 40 graden vriest. De extreme kou maakt dat de lucht maar weinig waterdamp kan bevatten.De extra waterdamp, veroorzaakt door de vliegtuigmotoren, leidt daardoor tot wolkvorming in de vorm van ijskristallen.
Doorvliegen mogelijk
Voor het vliegen is het geen enkel probleem. Een vliegtuig kan namelijk prima vliegen op slechts één motor.
Prepare for Landing / Prepare for Takeoff
Wanneer vóór het opstijgen "Prepare for Takeoff" of vóór het landen "Prepare for Landing" over de boordluidsprekers klinkt, is dit in luchtvaarttermen een teken dat het cabinepersoneel alle veiligheidsgerelateerde taken snel en nauwgezet moet uitvoeren.