In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Bij aanschaf van een nieuwe auto kun je onderhandelen over de prijs. Zeker wanneer je geen auto inruilt, is vaak een mooie korting te bedingen. Onderhandel ook over accessoires (gratis of voor een zacht prijsje). Nadat de koop gesloten is, kan er niet meer worden onderhandeld.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
De Consumentenbond rekende uit dat een nieuw aangeschafte stadsauto die drie jaar meegaat zo'n 445 euro per maand kost. Een tweedehandse auto die drie jaar meegaat, komt gemiddeld uit op zo'n 380 euro per maand. Maar deze kosten kunnen verschillen.
De nettowinst voor de gemiddelde autodealer in Nederland bedroeg over het hele afgelopen kalenderjaar 0,58 procent, zo blijkt uit de periodieke BOVAG Branche Barometer. Over 2018 bedroeg het rendement 0,65 procent. In 2015 bedroeg de nettowinst 1,1 procent en sindsdien daalt het resultaat jaar op jaar.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Ja, iemand van 16 mag een auto kopen of krijgen, echter hij kan de auto nog niet op naam laten zetten. Om een auto op naam te zetten moet je minimaal 18 jaar oud zijn. Een auto op naam hebben staan is echter wat anders dan ook daadwerkelijk de eigenaar te zijn van de auto.
Onder vaste autokosten worden de wegenbelasting, autoverzekering, vaste afschrijving en vast onderhoud verstaan. Onder variabele kosten vallen de variabele afschrijving, brandstof, onderhoud en een eventuele parkeervergunning.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's. Zo kun je voorstellen om de prijs van de occasion te laten zoals hij is, mits er bijvoorbeeld (aantoonbaar!) een onderhoudsbeurt wordt uitgevoerd. Zijn de banden versleten dan kun je ook om een nieuwe set banden vragen.
Een Renault Twizy 80 met twee zitplaatsen achter elkaar tellen we niet mee, ook al kost die 13.290 euro en is het op papier de goedkoopste 'auto'.
Met 25.000 euro op zak kun je bij de Hyundai-dealer kiezen uit twee compacte modellen met automaat: de i10 stadsauto en de i20 compacte hatchback. Beide zijn vanaf het Comfort-uitrustingsniveau te koop met automatische transmissie. Hyundai verstrekt 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking op de modellen.
Kijk even goed naar de rand van de deuren of daar geen beschadigingen zitten. Als ze de auto van de oplegger moeten rijden is er vaak weinig ruimte om de deur te openen en dan komt deze nog wel eens tegen het hekje aan zeg maar.
Maak een schatting van het aantal kilometers dat je jaarlijks denkt af te leggen. Als het meer dan 25.000 is, ga dan eerder voor een tweedehands auto met weinig kilometers. 'Weinig kilometers' op de teller is 50.000 voor een auto van 2 à 3 jaar en 80.000 voor een auto van 4 à 5 jaar.
De betrouwbaarste auto's
Auto's die goed uit de test komen (en die wie hier ook hebben), zijn de Toyota Corolla, BMW 4-serie, Mazda MX-5, Ford Mustang, Lexus NX, Hyundai Santa Fe, Lexus UX, Kia Sorento en Porsche Cayenne.
Vakantietijd goed voor koop
Tijdens de zomerperiode zijn de prijzen van gebruikte auto's het laagst.
De kilometerstand is belangrijk
Een auto slijt immers vooral wanneer deze veel gebruikt wordt. Kritieke onderdelen, zoals de motor, de transmissie, de koppeling en alles hieromheen gaan langzaam maar zeker kapot. Hiervoor geldt als vuistregel: hoe meer kilometers op de teller, hoe meer slijtage.
De top 10 best verdienende automerken van 2020
Met stipt op 1 staat Toyota Group met een jaaromzet van ruim 239 miljard euro. Het bedrijf is een van de grootste autofabrikanten ter wereld en haalt haar omzet met name uit modellen van Lexus en Toyota.
De handelaar koopt waar de auto's zo voordelig mogelijk zijn en nog in een relatief goede staat verkeren. Zo kopen ze van leasebedrijven, auto's met veelal lichte schade bij verzekeringen, bij veilinghuizen of de handelaar koopt auto's die de garage niet meer wil hebben.
Het salaris van een medior autoverkoper ligt rond de €2.450 bruto per maand op basis van een fulltime werkweek. Zoals verwacht is het salaris van een senior autoverkoper het hoogst. Een senior autoverkoper heeft gemiddeld meer dan 5 jaar ervaring en verdient ongeveer rond de €2.600 bruto per maand.