Onder wachttijd wordt binnen verzekeringen verstaan een periode aan het begin van een verzekering waarin men wel verzekerd is maar geen aanspraak kan maken op uitkeringen. Men zal in beginsel wel premie moeten betalen, maar is niet verzekerd.
Wat houdt wachttijd in? Wachttijd houdt in dat u vanaf ingangsdatum van de aanvullende verzekering na een bepaalde periode recht heeft op vergoeding.
Waarom wordt er een wachttijd gehanteerd? Verzekeraars hanteren een wachttijd, omdat ze geen rechtsbijstandverzekering willen bieden bij lopende conflicten, of conflicten die te verwachten zijn. In dat geval had u namelijk al een verzekering moeten afsluiten, en niet pas op het moment dat u hem nodig heeft.
Bij de meeste verzekeraars geldt een wachttijd als je je wilt verzekeren voor orthodontie. Dat houdt in dat je eerst één jaar verzekerd moet zijn, voordat je gebruikt kunt maken van de orthodontie-dekking. In dat jaar betaal je al wel de volledige premie.
In 2022 zijn er 4 zorgverzekeraars welke geen wachttijd hebben met bovendien directe acceptatie. Dit zijn FBTO, OHRA, Nationale Nederlanden en Univé.
Gemiddeld kun je rekenen op een kostenplaatje tussen de 2000 en 3000 euro totaal voor de onder- en bovenkaak (volledige behandeling). De orthodontist brengt de kosten gelukkig gespreid in rekening.
Arts vindt het onduidelijk hoe vaak je een rechtsbijstandverzekering mag aanspreken. Hij zegt dat je er ook niet zomaar mag worden uitgezet. Centraal Beheer zegt dat als klanten te veel claimen, de schadelijst stijgt en de premie hoger wordt.
Wat is medische acceptatie? Bij een medische acceptatieprocedure beslist de verzekeraar op basis van informatie over je medische situatie of hij je wil verzekeren. Als je veel zorgkosten verwacht te maken, ben je een groter risico voor de verzekeraar.
Bij sommige verzekeraars die een uitgebreide aanvullende polis aanbieden, geldt er wél een directe acceptatie, maar een wachttijd. Dat betekent dat je bijvoorbeeld pas na een jaar gebruik kunt maken van een bepaalde dekking, terwijl je in de tussentijd al wel een hoge premie betaalt.
Met wachtlijstbemiddeling probeert de zorgverzekeraar eerder zorg voor de patiënt te regelen. Deze service is gratis. En is de bemiddeling beschikbaar voor behandelingen met wachttijden bínnen de Treeknorm.
De norm is dat je in 80% van de gevallen binnen 2 werkdagen bij jouw huisarts terecht kunt. De maximale toegangstijd is 3 werkdagen. Wanneer een huisarts een overvolle agenda heeft, is het wenselijk om maximaal 3 werkdagen aan te houden. Het is belangrijk om te weten dat het hier gaat om een richtlijn.
De wachttijden voor een operatie of opname in Nederlandse ziekenhuizen zijn op het hoogste punt in vier jaar tijd. Patiënten moeten bij veelvoorkomende behandelingen in steeds meer ziekenhuizen langer wachten dan de norm van 7 weken.
Ja. Voor de meeste verzekeringen zijn verzekeraars niet verplicht je te accepteren. Ook een autoverzekeraar kan jou dus weigeren als klant. Bijvoorbeeld als ze vinden dat je teveel schades hebt gemeld.
Neem dan contact op met Stichting Urgente Noden, kortweg SUNN. Deze private organisatie zit in 100 gemeenten in Nederland. Dit noodfonds richt zich op zeer acute tandzorg. Het fonds werkt soms samen met een lokale tandarts.
Zorgverzekeraars zijn wettelijk verplicht u te accepteren voor de basisverzekering. Deze verzekering dekt de basiszorg van bijvoorbeeld de huisarts, het ziekenhuis, de psychiater en de apotheek. Een verzekeraar mag dus ouderen of zieken niet weigeren en ook niet om een hogere premie vragen.
'Om een idee te geven, voor een aparte tandverzekering via een private verzekeraar of via de facultatieve verzekering van de ziekenfondsen betaal je per persoon gemiddeld een 15-tal euro per maand. ' Want tandenverzekeringen zijn uiteraard niet nieuw.
De verzekeraar mag je niet onderzoeken op iets wat voor de beoordeling van het risico niet nodig is. Deze regels of 'beperkingen' staan in de Wet op de medische keuringen. Die beperkingen gelden voor verzekeringen onder een bepaald bedrag. Dat bedrag noemen we 'de vragengrens'.
Het basispakket is voor iedereen gelijk. Het basispakket is bepaald door de overheid. De inhoud kan jaarlijks veranderen. De overheid stelt ook de hoogte van het eigen risico en de hoogte van de zorgtoeslag vast.
Als u geen advocaat of mediator kunt betalen, heeft recht op een vergoeding voor de kosten. Dit heet een toevoeging. Als u aanspraak maakt op een toevoeging, betaalt u altijd een eigen bijdrage. Daarnaast kunt u advies vragen aan het Juridisch Loket.
Heeft u een laag inkomen en weinig spaargeld? Dan hoeft u de kosten van de advocaat misschien niet te betalen. De overheid betaalt de kosten dan voor u. Dit noemen we 'gesubsidieerde rechtsbijstand' of 'een toevoeging'.
Gemiddeld kost een advocaat namelijk tussen de €200 en €300 euro per uur. Er zijn zelfs advocaten met een tarief van €400 per uur. Hier komen de kantoorkosten dan nog bovenop.
Het is lastig om vooraf precies aan te geven wat een beugel(behandeling) kost. Dit hangt af van je gebitsafwijking, de beugel(s) die je krijgt en het juist dragen van de beugel. Daarnaast zijn de kosten afhankelijk van de totale behandelduur. Gemiddeld duurt een behandeling tussen de 2 en 3 jaar.
Reparaties aan spalkjes achter uw tanden worden gedeclareerd als herstel of vervanging van retentieapparatuur. Het opnieuw vastzetten van een los spalkje kost ongeveer € 50. Het laten maken van een nieuw spalkje kost ongeveer € 95. Het verwijderen van een spalkje per tand kost ongeveer € 6,17 (tarieven 2022).
Roxo doet niet moeilijk als het gaat om autoverzekeringen en gebruiken een nieuwe methode om je premie te bepalen. Bij deze methode kijken ze puur naar je persoonlijke situatie, wel zo eerlijk. Zij staan er zelfs om bekend dat ze scherpe premies bieden, ook wanneer je recent een ongeluk gehad hebt of jong bent.