De dagwaarde is gebaseerd op een aantal factoren zoals ouderdom, slijtage en de kilometerstand. Ook de populariteit van de motor kan een rol spelen in de waardebepaling. Dit maakt dat het bepalen van de dagwaarde maatwerk is en door een verzekeringsexpert wordt bepaald.
De dagwaarde van een motor is de volledige prijs van de motor als je deze voor dezelfde prijs als het origineel, of een gelijkwaardig model, zou aanschaffen. Dit is de waarde op basis van de aankoopprijs, de huidige staat, eventuele accessoires en de leeftijd van het voertuig.
Deze gegevens staan vermeld in het kentekenregister en op www.rdw.nl. De registratie van de catalogusprijzen vindt plaats op verzoek van de Belastingdienst.
Wat is Cataloguswaarde:
Hiermee wordt de oorspronkelijke waarde bedoeld inclusief accessoires zoals de motor in de prijslijsten van de importeur stond/staat in deze uitvoering in dat betreffende bouwjaar.
Bij onderstaande afschrijving gaan we er vanuit dat de waarde van de motor na 5 jaar nog 40% van de aanschafwaarde is. En de helm en motorkleding vervangen worden na 5 jaar. Een goedkope tweedehands motor kan wat goedkoper uitvallen, vooral door de lagere afschrijving van de aanschafkosten.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
De levensduur van de motor is over het algemeen bepalend voor de levensduur van je auto. Hoeveel kilometer kan een benzine auto rijden? Benzinemotoren gaan gemiddeld zo'n 300.000 km mee. Een diesel zal bijvoorbeeld zeker de 400.000 km kunnen halen en soms nog meer.
De cataloguswaarde is de prijs die je betaalt voor de nieuwe auto inclusief btw, bpm en accessoires. Op het moment dat kenteken deel 1 wordt afgegeven heeft je auto de cataloguswaarde. Deze waarde wordt over het algemeen door de verzekeraar gebruikt om de hoogte van de premie vast te stellen.
De catalogusprijs is de officiële nieuwprijs van de (bestel)auto die geldt op de datum dat het kenteken deel 1 is afgegeven.
Het verkopen van je motor hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met de ANWB Verkoopservice verkoop je je motor zonder dat er proefritten of ongemakkelijke onderhandelingen met potentiële kopers aan te passen komen.
De netto catalogusprijs is de consumentenprijs zonder BTW en BPM. Om de netto catalogusprijs te berekenen haalt u eerst de BPM uit de consumentenprijs en daarna de BTW er uit. Over de BPM wordt namelijk geen BTW berekend.
Wat kan ik afschrijven en hoe moet ik dat doen? Als u kiest voor de aftrek van uw werkelijke kosten, kunt u zowel uw motorfiets als uw beschermende motoruitrusting afschrijven. Een nieuwe motorfiets is in principe afschrijfbaar op 5 jaar, de uitrusting op 3 jaar. Degressief afschrijven is toegelaten.
Een APK-keuring is verplicht voor auto's en het zou dan ook niet zo vreemd zijn als dit ook voor motoren verplicht is. Deze keuring is op dit moment echter alleen verplicht voor drieledige motorvoertuigen die een gewicht hebben tussen de 400 en 3.500 kilogram.
De meeste motorrijders en brancheorganisaties en verenigingen zijn tegen een dergelijke verplichting. Een APK kost motorrijders onnodig geld en lost een praktisch niet-bestaand probleem op. Daarbij is het doel van een APK-plicht om de verkeersveiligheid te verbeteren.
Bij Bovag en ANWB wordt een schatting van de waarde gegeven op basis van merk, model, leeftijd en opties en accessoires. Independer geeft een schatting van de dagwaarde uitsluitend op basis van merk, model, leeftijd. Over het algemeen wordt de waarde lager ingeschat naarmate minder bekend is.
De cataloguswaarde is de officiële nieuwsprijs van de auto die geldt op de datum dat het kentekenen deel 1 is gegeven. Deze prijs is inclusief btw, bpm en accessoires die namens de fabrikant of importeur zijn aangebracht voordat het eerste deel van de kenteken is afgegeven.
De cataloguswaarde en fiscale waarde blijven gelijk maar de consumentenprijs (het bedrag dat voor de auto betaald moet worden) valt lager uit.
De aankoopwaarde is wat een zaak bij aankoop kostte. De nieuwwaarde is wat die zaak nu kost.
Bij de dagwaarde in Nederland is de betaalde BPM verdisconteerd in de prijs van een occasion. Er is ooit BPM en btw betaald en dat heeft uiteraard invloed op de dagwaarde auto.
De cataloguswaarde is de officiële nieuwprijs van een auto die geldt op de datum dat de RDW het kenteken deel 1 afgeeft. Deze netto waarde is inclusief: btw. bpm.
De dagwaarde van een auto is het bedrag dat de auto waard is op het moment van het bepalen van de waarde. De dagwaarde is dus de huidige waarde van uw auto. Direct na het kopen van een nieuwe auto levert u al in op de waarde van de auto. De auto is bijvoorbeeld € 25.000 waard.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
Maar 200k is voor een benzinemotor inderdaad best veel, maar dat wil niet zeggen dat een prima onderhouden auto met benzine niet nog 100.000km mee kan gaan. En bedenk dat het niet alleen de motor is die slijt. Ga er maar vanuit dat hoe leuker de auto, hoe slechter het onderhoud is geweest.
De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.