De visie van Nike is als volgt: “Het beste nationale en internationale bedrijf zijn, opvallen door de goede kwaliteit, service en comfort voor onze klanten. We willen dat ons product in alle delen van de wereld wordt verkocht en gebruikt."
De missie van Nike is het brengen van inspiratie en innovatie voor iedere atleet ter wereld. In de ogen van Nike is iedereen met een lichaam een atleet. Al vele jaren werkt Nike met de producten van Synobsys.
Nike volgt een andere thought leadership strategie. Het is minder consistent in de posities die het inneemt, maar het slaagt erin om maatschappelijke thema's in zijn marketing te claimen en ze te verbinden met zijn kerndoel, namelijk geloven in jezelf en winnen.
Nike wil uitstralen dat het een merk voor iedereen is. 'If you have a body, you're an athlete' is een van de laatste slogans.
Een goed voorbeeld is die van een organisatie dat zich richt op het bestrijden van alzheimer: Voorbeeld van een missie: Het bestrijden van alzheimer door het doen van onderzoeken. Daarnaast proberen wij de zorg van deze ziekte te verbeteren voor zowel de patiënt als alle betrokkenen.
Een aantal kenmerken van een goede visie: Relatief stabiel en consistent in de tijd. Biedt inspiratie en houvast bij verandering. Geeft het doel aan en niet de weg hoe de organisatie dat doel gaat bereiken.
De termen visie en missie worden vaak door elkaar gehaald. Kort door de bocht is een visie waar een bedrijf voor staat en een missie wat je als bedrijf wil bereiken. Het formuleren van een visie en missie geeft richting aan een bedrijf, het is de focus en de basis voor de te bepalen bedrijfsdoelen.
De originele kernwaarden van Nike zijn inspiration, innovation, community en sustainability (Nike, 2015) en werden in het Nederlands vertaald naar inspiratie, innovatie, gemeenschap en duurzaamheid.
Naast het leveren van kwaliteit voor een redelijke prijs maakte Nike vooral naam door de lucratieve samenwerking met beroemde atleten, zoals Michael Jordan, de voetballers van het Nederlands mannenelftal, golfer Tiger Woods en tennissterren Roger Federer, Serena Williams en Maria Sharapova.
De positionering van Nike is eigenlijk altijd redelijk eenvoudig geweest. Door de bekendste en meest aansprekende sporters te sponsoren en uitsluitend op merk-niveau te communiceren weet Nike haar merk te koppelen aan de begrippen talent, doorzettingsvermogen (just do it) en excelleren.
Nike had in mei 2017 985 brandstores over de hele wereld. Het jaar ervoor waren dat er 919. De grootste Nike-winkel ter wereld is de flagshipstore in SoHo, New York met vijf verdiepingen en ruim 5.100 vierkante meter vloeroppervlak.
Een visie schetst de toekomstige doelstellingen en de doelstellingen van het bedrijf. De verklaringen van de visie zijn bedoeld als een bron van motivatie en inspiratie. De visie beschrijft vaak ook de verandering in de samenleving of industrie die het bedrijf wil bewerkstelligen.
Een visie verwoordt het ambitieuze doel. Welke kansen zien we op de markt? Wat maakt ons product uniek? Welke doelen willen we bereiken?
Bij het ontwikkelen van de missie staan drie vragen centraal: Voor wie zijn we er (wie zijn onze klanten of wie is onze doelgroep)? Wat hebben we te bieden (producten of diensten) doet er veel minder toe dan de vraag: waarom doen we dat? Wat onderscheidt ons in de wijze waarop we dat doen (waarden en normen)?
(officieel uitgesproken als [ˈnaɪki], maar buiten de Verenigde Staten ook wel als [ˈnaɪk]) is een Amerikaans concern en fabrikant van sportschoenen, sportkleding, sportuitrustingen en accessoires. Nike, Inc. verkoopt zijn producten onder andere onder de merknamen Air Jordan, Nike Air Max, Nike Golf en Team Starter.
Nikè of Nike (Oudgrieks: Νίκη, Níkê) was de godin van de overwinning in de Griekse mythologie. Haar Romeinse equivalent is Victoria. De oorspronkelijke betekenis van Nikè is waarschijnlijk de bliksem.
Op milieugebied scoort het bedrijf goed. Het milieumanagementsysteem is prima, maar het officiële milieubeleid is mager. Nike heeft een uitgebreid programma om de hoeveelheid CO2-uitstoot te verminderen. Daarnaast is het een doel om vanaf 2025 volledig duurzame energie te verbruiken in alle bedrijfspanden.
De omzet van het merk Nike groeide in het boekjaar 2019 11 procent tot 37,2 miljard dollar (32,6 miljard euro). De opbrengsten voor Converse bedroegen 1,9 miljard dollar (1,6 miljard euro), een stijging van 3 procent op een valuta-neutrale basis.
Nike, Inc. een Amerikaans bedrijf, dat zich naar de godin vernoemd heeft, dat onder andere sportartikelen maakt.
Omdat de grootste productie in Vietnam plaats vindt en omdat Jordan een belangrijk merk voor veel Amerikaanse klanten is, vermoed ik dat bijna alle Jordans in Vietnam gemaakt worden.
Een visie op schoolniveau geeft op globale wijze richting aan de manier waarop de school invulling geeft aan kennisontwikkeling, persoonsvorming en maatschappelijke toerusting van leerlingen.
Een persoonlijke visie is het bewustzijn van wat echt belangrijk voor je is, vertaald in een concreet beeld van wat je wilt bereiken. Een persoonlijke visie komt van binnenuit, je kunt je er met hart en ziel voor inzetten. Vanuit die visie kun je dan kijken naar je sterke en zwakke punten.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Een visie wordt opgebouwd door een omgevingsbeeld (hoe ziet de omgeving van de onderneming eruit in de toekomst), een droombeeld (wat wil het bedrijf in die toekomst bereikt hebben) en een succesformule (hoe kan de gedroomde positie bereikt worden).