Een SWOT-analyse, ook wel sterkte-zwakteanalyse genoemd, laat in een oogopslag zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats. In vijf stappen maak je de SWOT-analyse, zodat je bedrijf kan groeien.
Een SWOT-analyse helpt u sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen voor een specifiek project of uw algemene bedrijfsplan te identificeren. Het is een tool die uw team kan helpen strategisch te plannen en de markttrends voor te blijven.
Een sterkte-zwakte analyse helpt organisaties om hun huidige positie en toekomstige mogelijkheden en kansen in kaart te brengen. Het biedt inzicht in waar ze in uitblinken en waar ze verbetering nodig hebben. En geeft meer inzicht in welke kansen ze kunnen benutten en welke bedreigingen ze moeten aanpakken.
Met een SWOT-analyse kun je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bepaalde situatie onderzoeken, zoals de verkoopmarkt van mobiele telefoons. Op die manier kun je bepalen welke aspecten goed gaan en welke punten nog meer aandacht verdienen.
Wanneer je als bedrijf een SWOT-analyse hebt gemaakt, beschik je over een overzicht van belangrijke interne en externe omgevingsfactoren. Deze geven inzicht op het gebied van sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen. Als je dit op een rijtje hebt, is het tijd voor de volgende stap: de confrontatiematrix.
SWOT-analyse is niet genoeg om een strategisch plan te maken. U moet uw SWOT-resultaten omzetten in specifieke, meetbare, haalbare, relevante en tijdgebonden (SMART) doelen en strategieën . U kunt een TOWS-matrix gebruiken om u daarbij te helpen. TOWS staat voor threats, opportunities, weakness en strengths.
Voorbeelden van kansen in de SWOT-analyse zijn: Groeiende vraag naar kennis van bijvoorbeeld afslanken. Gunstige veranderingen in de wet (bedrijf krijgt komend jaar subsidie)Concurrentie staat onder druk en heeft het zwaar.
Een externe analyse is simpelweg het onderzoeken van de omgeving buiten de organisatie, op zoek naar kansen en bedreigingen. De externe analyse is essentieel om de huidige positie van de organisatie te kunnen vaststellen en keuzes te maken over de meest kansrijke toekomstige positie.
De vragen gaan over vier confrontaties: sterktes en kansen, sterktes en bedreigingen, zwaktes en kansen, zwaktes en bedreigingen. Deze vragen kunnen heel gemakkelijk worden beantwoord met 'zeer positief', 'positief', 'neutraal/geen relatie', 'negatief' of 'zeer negatief' zoals in onderstaand voorbeeld.
Albert Humphrey. Albert Humphrey (1926-2005) was initiator en medebedenker van de SWOT analyse techniek.
Voordelen van data-analyse
Kosten verlagen : Bedrijven kunnen de informatie die ze verzamelen uit data-analyse gebruiken om kansen te identificeren om kosten te verlagen en hun winstmarges te verbeteren. Ze kunnen bijvoorbeeld data-analyse gebruiken om te voorspellen welke producten het beste verkopen, zodat ze hun middelen dienovereenkomstig kunnen toewijzen.
Een persoonlijke SWOT-analyse is een 2 bij 2 tabel met vier categorieën: Sterktes, Zwaktes, Kansen en Valkuilen. Met een persoonlijke SWOT-analyse weet je waar je goed en minder goed in bent en ontdek je kansen voor je carrière. Daarnaast weet je wat je valkuilen zijn.
Een 'sterkte-zwakte-analyse' bestaat uit onderzoek naar de sterke en zwakke punten van een organisatie. Door je eigen sterktes en zwaktes goed onder de loep te nemen, krijg je duidelijkheid over wat de beste volgende stap is en hoe je jezelf als organisatie kunt verbeteren.
Een confrontatiematrix is een tool die je gebruikt om de interne aspecten (de sterke punten en zwakke punten van je organisatie) en externe aspecten (kansen en bedreigingen) tegenover elkaar te zetten, en te zien welke aspecten van je bedrijf de meeste aandacht behoeven.
Analyse is het ontleden van een bepaald (denk)object tot de constituerende elementen. Het is een wetenschappelijke methode om data, objecten en materie systematisch te onderzoeken.
DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch.
Een externe analyse kijkt naar de bredere zakelijke omgeving die uw bedrijf beïnvloedt.Een interne analyse kijkt naar factoren binnen uw bedrijf, zoals uw sterke en zwakke punten .
Een SWOT-analyse is als het ware een praktisch hulpmiddel om de bedrijfsstrategie te verfijnen. Je zet de sterktes en zwaktes van een bedrijf af tegen de kansen en bedreigingen van de markt waarin het bedrijf opereert. Zo'n overzichtelijke analyse zorgt ervoor dat sommige zaken ineens glashelder worden.
SWOT staat voor Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats (Sterktes, Zwaktes, Kansen en Bedreigingen).
Met een SWOT-analyse kun je de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van een bepaalde situatie onderzoeken, zoals de verkoopmarkt van mobiele telefoons. Op die manier kun je bepalen welke aspecten goed gaan en welke punten nog meer aandacht verdienen.
Een SWOT-analyse bekijkt uw bedrijf globaal, maar evalueert ook kleinere elementen van het bedrijf. Het geeft aan waar u sterk bent, of minder sterk, en kan u helpen de kansen en bedreigingen in uw markt te verkennen .
SWOT-analyse helpt interne sterktes en zwaktes effectief te identificeren . Bedrijven kunnen sterktes benutten om een concurrentievoordeel te behalen. Bijvoorbeeld, een bedrijf met een sterke klantenservice kan klantloyaliteit opbouwen. Door zwaktes te herkennen, kunnen bedrijven deze aanpakken en verbeteren.
Gebruik gegevens : baseer de analyse op nauwkeurige en actuele gegevens om betrouwbaarheid te garanderen. Wees specifiek: definieer duidelijk elke sterkte, zwakte, kans en bedreiging om dubbelzinnigheid te voorkomen. Prioriteer factoren: concentreer u op de meest kritische factoren die de grootste impact op het bedrijf zullen hebben.