De Trap van Quirke (1994) is een praktisch model dat helpt bij het inrichten van interne communicatie bij veranderprocessen. Het verbindt iedere fase van het veranderproces aan concrete middeleninzet. Daarbij wordt aan iedere fase een 'state of mind' gekoppeld die op dat moment van medewerkers wordt verwacht.
Communicatiestromen zijn medebepalend voor de communicatie-infrastructuur. Dat is het geheel van formele en informele communicatiestappen, interne doelgroepen, middelen en activiteiten.
Hybride media
Web 2.0-toepassingen zoals internetfora zijn een tussenvorm tussen massamedia en individuele media; communicatie via een website met user-generated content is niet gericht op één gesprekspartner maar de doelgroep is beperkter en specifieker dan bij een massamedium het geval zou zijn.
Praat vanuit je eigen behoeften en gevoel, niet over wat de ander verkeerd zou doen. Probeer elkaar niet te onderbreken of in de rede te vallen. Praat niet te lang achter elkaar, geef de ander ook de ruimte. Accepteer dat de ander anders is, ook met communiceren.
Communicatiemiddelen zijn instrumenten waarmee een onderneming een boodschap kan communiceren naar een doelgroep. Alle instrumenten samen vormen de marketingcommunicatiemix.
Waar de marketingafdeling voornamelijk communiceert met klanten en prospects, communiceert de corporate communicatie-afdeling met alle stakeholders, bijvoorbeeld politici en middenveld, federaties en associaties, leveranciers, media, academici en activistische groepen en NGOs.
Effectieve externe communicatie versterkt de band met relaties, zorgt voor loyaliteit, vergroot het vertrouwen in je merk en draagt bij aan de omzet. Goede externe communicatie is geen kostenpost, maar levert geld op.
Het ZBMO model, ook bekend als het Communication Cycle model, is een lineair en eenvoudig communicatiemodel, waarin de relatie tussen zender, boodschap, boodschapdrager(s) en ontvanger schematisch wordt weergegeven.
Familiestrategie. Familiestrategie wordt ingezet om de interne organisatie beter samen te laten werken en een grotere of sterkere interne betrokkenheid te creëren. Het draait dus om het 'familiegevoel' binnen de organisatie.
In het communicatieplan neemt u alle communicatieacties op die u wenst uit te voeren bij de verschillende doelgroepen. Zet alle communicatieacties in chronologische volgorde en hou de kenmerken van uw doelgroepen goed in het achterhoofd bij het uitdenken en uitwerken van goede communicatieacties.
Je gezichtsuitdrukking, de gebaren die je maakt, je lichaamstaal, je stemgeluid en de fysieke afstand tot je gesprekspartner vormen samen een impliciete boodschap. Dat wat je niet zegt, maar wel uitdraagt. Dat noemen we non-verbale communicatie.
Gemiddeld Salaris Marketing & Communicatie
Het gemiddelde loon binnen Marketing & Communicatie ligt op € 3.916 bruto per maand. Het minimale of startsalaris begint bij € 200 en het maximale loon is € 18.000 bruto per maand.
Een uitgangspunt van Factor C is dat contact met je doelgroep valt of staat met een boodschap die aanspreekt, daarnaast ook antwoorden bevat en perspectief laat zien. Het is een manier om te borgen dat de belangen en zorgen van doelgroepen een plek hebben in het (beleids)proces.
Een Corporate Identity Mix wordt ook wel een bedrijfsidentiteit mix of IC-mix genoemd. Dit model legt een link tussen de identiteit en het imago van een bedrijf. De definitie van Corporate Identity is 'datgene wat de organisatie werkelijk is'.
Ongeveer 5000 jaar voor Christus ontdekten mensen papyrus , dat gebruikte men om op te schrijven. Ook door middel van hiërogliefen en het spijkerschrift communiceerde mensen met elkaar. In de middeleeuwen communiceerde mensen vooral doormiddel van liederen, gedichten, gebaren, toneelstukken enz.
Geschiedenis. Het eerste systeem dat is gebaseerd op elektronische communicatie is de elektromagnetische telegraaf, die rond 1845 door Morse Patentees voor het eerst met commercieel succes in de Verenigde Staten werd geïntroduceerd. Deze telegraaf was gebaseerd op het gebruik van Morse-alfabet.
Een matrix waarin wordt aangegeven wat, wanneer, met wie moet worden gecommuniceerd en op welke wijze dat zal geschieden.
Onderzoeker Brian Ogolsky van de Universiteit van Illinois onderzocht de relaties van 376 koppels en kwam erachter dat de zogenaamde 'gefocuste partners' het langst bij elkaar blijven. Dus koppels die hun partner belangrijker vinden dan andere zaken en veel tijd met elkaar doorbrengen.
Als je partner blijft weigeren om over belangrijke problemen te praten, dan kan je overwegen om je relatie te verbreken of professionele hulp te zoeken. De relatie zal altijd hard werken blijven als jullie te veel verschillen in hoe jullie denken over het uiten van gevoelens en zorg dragen voor elkaar.
Als je een stakeholdersanalyse heb gedaan, is dit een logisch startpunt. In het communicatieplan benoem je de verschillende individuen en organisaties waarmee je wilt communiceren. Vervolgens beschijf je ze bondig en geef je aan wat hun relevantie voor, hun belang bij en hun invloed op het project is.