Bugatti Veyron (2005) – 407 km/u.
Bugatti Chiron topsnelheid
Echte hypercar-specificaties dus. Hij gaat in slechts 2,3 seconden naar 100 km/u en heeft een topsnelheid van 420 km/u. Hij heeft verschillende rijmodi, waaronder Autobahn. In deze modus gaat de teller zonder al te veel moeite ruim over 400 km/u heen.
De Chiron Super Sport 300+ haalt een snelheid van meer dan 300 mph, of 480 km/u, als de begrenzer eraf gaat. Op de openbare weg is de Super Sport 300+ begrensd. Het benodigde vermogen voor de angstaanjagende topsnelheid van de Bugatti Chiron Super Sport 300+ is 1.600 pk, 100 pk meer dan de normale Chiron heeft.
Het is zover: de SSC Tuatara is de snelste auto ter wereld. De Amerikaanse hypercar pakt het record eindelijk van Koenigsegg af.
Bugatti Chiron
Hoewel de Bugatti Chiron eigenlijk harder kan, ligt de bevestigde topsnelheid op een begrensde 420 km/h. De 1500 pk sterke 8,0 liter W16 met vier turbo's brengt de vierwielaangedreven snelheidsduivel vanuit stilstand in 2,5 seconden naar de 100 km/h. Dat terwijl de auto ook nog eens 1995 kg weegt.
Bugatti Chiron Super Sport 300+
Bugatti heeft de formule voor de ultieme topsnelheid uitgedacht.
Daarmee racet de wagen in twee seconden naar 100 km/uur. Over de kwartmijl - van 0 naar 402 meter, een Amerikaanse manier van meten - doet deze Tesla 9.2 seconden en haalt hij een snelheid van net geen 250 km/uur. Ter vergelijking: de McLaren 765LT doet dit in 9,9 seconden.
Aangezien het geen invloed heeft op de spanning en het spektakel, ligt de focus niet op de topsnelheid. Formule E-bolides zijn qua acceleratie van 0 tot 100 kilometer wel vergelijkbaar met de F1 en MotoGP: het duurt 2,8 seconden.
Formule 1 auto's hebben het vermogen om in slechts circa 2,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te gaan. Het vervolgens optrekken tot 300 kilometer per uur neemt nog eens zo'n 8 seconden in beslag. Dit komt er dus op neer dat een Formule 1-auto in zo'n 10,5 seconden van 0 naar 300 kilometer per uur kan gaan.
De Venom F5, afkomstig van de Amerikaanse fabrikant Hennessey, kan maximaal 500 kilometer per uur en trekt in 4,7 seconden op van nul naar 200 kilometer per uur. Dat is een stuk sneller dan de allereerste auto, die op de markt kwam in 1886.
De allersnelste elektrische auto: 415 km/u
1.100 pk heeft hij en die zorgen voor een top van 322 km/u. Dan komen we bij een van de snelste elektrische auto's ter wereld. Dat is de Battista van Automobil Pininfarina.
Porsche 918 Spyder – 0-100 in 2,5 seconden
De 918 zou dan de snelst accelererende productieauto ooit zijn, naast de Tesla Model S Plaid. De 4,6-liter V8 produceert in samenwerking met twee elektromotoren een gecombineerde 887 pk.
Sinds de toevoeging aan GTA V in 2017 blijft de Ocelot Pariah de snelste auto in GTA Online, met een maximale geregistreerde in-game snelheid van 136 mph.
De VeloX 3 werd eind 2014 verkozen tot de snelste fiets ter wereld, waarbij je wel gewoon zelf moet trappen. Deze fiets bereikte een snelheid van 133.78 km/u. Een behoorlijke snelheid voor een fiets.
1. Bugatti La Voiture Noire: startprijs €16,5 miljoen. Met de La Voiture Noire (Frans voor 'de zwarte auto' haalt Bugatti de geest terug van hun oude model, de Type 57 SC Atlantic. Hier waren er slechts 4 stuks van gemaakt, waarvan één exemplaar vermist raakte tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
In een F1-bolide zitten twee pedalen: het rempedaal en het gaspedaal. De koppeling zit aan het stuur, met twee hendels, zodat je die afhankelijk van het links of rechts de pits uitrijden kunt gebruiken.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Vermogen elektromotor
De elektromotor levert maximaal 338 pk (250 kW) en drijft de achterwielen aan. Via een regeneratief remsysteem met een vermogen van 250 kW kan er tijdens afremmen extra energie worden teruggewonnen. De voeding bedraagt 900 V.
Het enige probleem is dat we niet genoeg energie in de batterij hebben. Maar wat de aandrijving betreft, zouden we vier motoren kunnen plaatsen, één op elk wiel, en tien minuten lang sneller kunnen gaan dan de Formule 1', aldus Agag. Volgens Agag zal de ontwikkeling van accu's cruciaal zijn voor elektrisch racen.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
De topsnelheid tijdens de recordpoging lag op 298 km/h, al werd tijdens een eerdere testrun een snelheid van 302 km/h gemeten. De Urus heeft een 650 pk en 850 Nm sterke 4.0 biturbo V8 in z'n agressief ogende neus, een machine waarmee de Urus een topsnelheid van 305 km/h moet kunnen halen.
Tesla is snel, maar niet sneller dan een Ferrari. Qua acceleratie zijn de meeste Teslas sneller dan Ferrari's, maar qua snelheid zijn de meeste Ferrari's sneller dan Teslas. Zo accelereert Tesla Model X P100D van 0-60 in 2,28 seconden, terwijl de LaFerrari daar 2,4 seconden over doet.
Het hangt er vanaf wat u zoekt. Wil je sneller accelereren, dan wint Tesla het. Maar wil je topsnelheid, dan is Bugatti koning. Zo accelereert de nieuwe Tesla Roadster van 0 naar 60 mph in 1,9 seconden, terwijl de Bugatti Chiron er maximaal 2,3 seconden over doet om van 0 naar 60 te accelereren.