Wat is de tafel van 17? Bij de tafel van 17 vermenigvuldig je een getal, meestal de getallen 1 tot en met 10, met het getal 17. Het is dus een herhaalde optelling van het getal 17. Hoe vaak je 17 moet optellen wordt bepaald door de vermenigvuldiger, het eerste getal in de vermenigvuldiging.
De volgende bewerkingen moeten kunnen worden toegepast: verdubbelen: als 2 × 4 = 8 dan is 4 × 4 = 8 + 8 = 16.
De getallen die je moet kiezen zijn 6 en 3. 6 x 3 = 18. Bekijk eerst de som. Wat is het antwoord en uit welke getallen kun je kiezen?
Vermenigvuldigen is een vorm van herhaald optellen: 2 + 2 + 2 = 6 is hetzelfde als 3 groepjes van 2. Oftewel de tafelsom: 3 x 2 = 6. De tafelsommen worden op de basisschool veelvuldig aangeboden, zodat kinderen ze automatiseren.
Bij de tafel van 25 heb je steeds een aantal keer 25. Leg daarna uit hoe een keersom is opgebouwd met het keerteken en dat het eerste getal aangeeft hoeveel keer je iets hebt en het tweede getal hoeveel het er steeds zijn.
Wat is de tafel van 19? Bij de tafel van 19 vermenigvuldig je een getal, meestal de getallen 1 tot en met 10, met het getal 19. Het is dus een herhaalde optelling van het getal 19. Hoe vaak je 19 moet optellen wordt bepaald door de vermenigvuldiger, het eerste getal in de vermenigvuldiging.
26 x 2 = 52
Halveren betekent in tweeën delen of met de helft verminderen. Halveren is hetzelfde als delen door 2. Halveren kun je zien als ': 2'.
Een kind moet vanaf eind groep 5 de tafels uit het hoofd kennen omdat die tafels de basis vormen voor het vermenigvuldigen en delen. Bij dat uit het hoofd kennen wordt niet bedoeld 'even stampen, opdreunen en dan weer vergeten', maar wordt bedoeld dat de tafels liggen opgeslagen in het langetermijngeheugen van je kind.
In groep 4 maken kinderen kennis met de tafels. Eerst leren zij inzicht te krijgen in het principe van vermenigvuldigen. Daarna moeten zij de tafels uit hun hoofd leren. De meeste rekenmethodes starten met de tafels één tot en met vijf en tien.
Twee seconden maximaal per som is het minimum. Maar sneller is bij veel kinderen op den duur ook mogelijk. Ik heb verschillende leerlingen gehad die alle 100 keersommen door elkaar maakten binnen de 2 minuten; in minder dan 120 seconden dus. Op papier, dat wel, dus ze hoefden alleen de antwoorden op te schrijven.
De 4x7 wordt omgeschreven als de klassieke Luikse wafel, die u overal in het straatbeeld terugvindt. De wafels zijn ovaal van vorm en een stuk groter dan de 4x5 en de 4x6. Deze suikerwafels, zoals we ze ook wel noemen, worden perfect bereid in een 4x7 wafelijzer.
Wanneer je het dubbele van iets wil bepalen, kun je het getal vermenigvuldigen met twee. Je kunt het dubbele ook uitrekenen door hetzelfde getal nog eens bij het getal op te tellen.
Volgens Page 8 8 de auteurs van de Wereld in Getallen moet aan het einde van groep 4 een tempo van 15 tot 20 keersommen gemiddeld per minuut zijn bereikt. In de loop van groep 5 moet het memoriseren van de tafelproducten worden voltooid.
tweede klas: 7-8 jaar (groep 4) derde klas: 8-9 jaar (groep 5) vierde klas: 9-10 jaar (groep 6)
In groep 5 komen daar tafels zes, zeven, acht, negen, elf en twaalf bij. Daarnaast wordt het begrip delen geïntroduceerd en leren kinderen deelsommen maken, met en zonder rest.
De tafels van 2 en 10 worden daarna als eerste aangeleerd.
Bij de tafel van 2 worden alle even getallen opgenoemd. Dit hebben ze in groep 2 al geleerd. Het blijft wel belangrijk om er een betekenis aan te koppelen. Je kunt bijvoorbeeld schoenparen tellen.
De tafels zijn erg belangrijk in het rekenen. In groep 4 wordt er een start gemaakt en in groep 5 en groep 6 zijn kinderen hier voortdurend mee bezig. Aan het einde van groep 5 wordt je kind geacht alle tafels tot en met 10 te kennen.
Als je de helft van een getal wil uitrekenen, deel je dit getal door twee.
In ons voorbeeld is dit 8 (de helft van 16). In our example, half of 16 is 8.
Om het getal 10 te halveren, wordt dit getal in twee gelijke delen gesplitst, namelijk in 5 en 5. Als je een getal halveert, dan deel je het door 2. 10 : 2 = 5. De helft van 10 is dus 5.