We hebben het over de Aspark SP600, een knotsgekke creatie die een topsnelheid van bijna 440 km/h heeft weten te halen. De Rimac Nevera mag zich sinds november 2022 de snelste elektrische auto ter wereld noemen. De Nevera wist een topsnelheid van 412 km/h te halen.
Nummer 1 - KIA EV6 RWD (84 kWh) | € 49.395
Ook al is hij duurder dan de smart Pro+ en de Model Y (oude versie), zijn trekkracht van 1800 KG met een vanafprijs nog net onder de 50K maakt hem tot de beste trekauto binnen deze rangschikking. Van dit model is ook een goekopere versie beschikbaar met een 63 kWh grote accu.
Audi RS e-tron GT
Deze letters zijn te vinden op de allersnelste topversies. De Audi RS e-tron GT is het eerste elektrische RS-model van Audi. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,3 seconden is het een van de snelste elektrische auto's van dit moment.
De elektrische auto's met de beste acceleratie (0-100 km/u) zijn op dit moment (mei 2024): Tesla Model S Plaid (2,1 seconden)Porsche Taycan Turbo GT Weissach (2,2 seconden)Porsche Taycan Turbo GT (2,3 seconden)
Mercedes-Benz onthulde zijn eerste volledig elektrische auto met een actieradius van meer dan 1.000 kilometer: de Mercedes-Benz VISION EQXX.
NIO Link PanoDisplay , premium ervaring voor de hele cabine. Een bereik van meer dan 1.000 km, waardoor lange afstanden zorgeloos zijn. Uitgerust met een 150kWh ultra-long-range accupakket, is de ET7 de enige batterij-elektrische executive sedan die meer dan 1.000 kilometer heeft bereikt in een echte range-uitdaging.
Laten we beginnen met de snelste EV die er is: de Aspark Owl . Natuurlijk heb je er nog nooit van gehoord en ja, er rijden er niet veel rond, maar de prestatiecijfers zijn belachelijk. Met 2000 pk en een topsnelheid van 249 mph, racet hij in slechts 1,69 seconden van 0 naar 62 mph.
Maar naast deze voordelen zijn elektrische auto's ook ontzettend snel. In bijna alle gevallen sneller dan vergelijkbare benzine- en dieselmodellen en zelfs heel snel in de meest extreme (en dure) gevallen.
Met zijn indrukwekkende acceleratietijd van 0 tot 100 km/u in slechts 3,1 seconden en een WLTP-bereik van 528 km belooft deze nieuwe elektrische iteratie een elektriserende rijervaring zonder compromissen.
De beste elektrische auto van 2021 in het topsegment is de Audi e-tron. Stijlvol, krachtig en pure Audi-kwaliteit. De e-tron heeft een uitstekende actieradius tot 401 kilometer en maar liefst 1.800 kilo trekgewicht. En met een razendsnelle acceleratie voelt de e-tron als rijden met een sportauto.
De krachtigste Kia ooit: De vernieuwde EV6 GT. De Kia EV6 GT is niet zomaar een elektrische auto. Met 650 pk onder de motorkap van deze volledig elektrische krachtpatser laat hij de meeste sportauto's het nakijken. Dit is de krachtigste Kia ooit gebouwd, en dat merk je aan alles.
Elektrische motoren hebben de voorsprong op het gebied van koppel. Ze blinken ook uit als het gaat om acceleratie. Elektrische voertuigen gaan van 0 naar 60 mijl per uur sneller dan auto's op benzine .
Ook zeer geschikt voor lange afstanden zijn de Lucid Air (859 kilometer), BMW iX (835 kilometer), Mercedes EQS (825 kilometer) en EQE SUV (806 kilometer) en Polestar 2 (801 kilometer). In de geteste versies halen ze elk een actieradius van ruim 800 kilometer.
De Nevera wist een topsnelheid van 412 km/h te halen. Er is nu een elektrische auto die nóg sneller is: de Aspark SP600. Dat in Japan ontwikkelde en in Italië geproduceerde gevaarte wist namelijk bij Automotive Testing Papenburg in Duitsland een snelheid van 438,7 km/h te halen.
In een elektrische wagen zitten geen versnellingen maar wel een hogere motorkoppel.Hierdoor kan de wagen veel sneller optrekken en zal dit ook gelijkmatiger verlopen!
Elektrische voertuigen hebben misschien geen brullende V8-motoren of vlotte 3-cilinder pocket rocket-aandrijflijnen, maar ze zijn wel erg snel. En meestal zijn ze zelfs sneller dan de gemiddelde hot hatch of sportwagen . EV's hebben een motor op elke as die profiteert van vierwielaandrijving, wat de sprinttijden nog verder verbetert.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Bij een brandstofmotor hangt de koppel af van het toerental. Bij een elektrische auto is de koppel bij elke snelheid gelijk maximaal beschikbaar daarnaast hebben elektromotoren ook nog veel koppel beschikbaar. Hierdoor hebben elektrisch aangedreven voertuigen altijd directe acceleratie.
De snelste auto ter wereld is de Koenigsegg Agera RS (446,72 km/u). De Koenigsegg Agera RS is, in alle opzichten, een beest.
Een elektrische auto stoot over zijn hele leven ruim 60 procent minder CO2 uit dan een auto met een uitlaat. Bij een elektrische middenklasse auto komt in totaal zo'n 20.000 kilo CO2 vrij, bij een vergelijkbare brandstofauto is dat zo'n 51.000 kilo CO2.
Hoe lang gaat de accu van een elektrische auto mee? Volgens experts gaat de accu van een elektrische auto, afhankelijk van de kwaliteit, 160.000 tot 320.000 kilometer mee voordat ie vervangen moet worden.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.