Dat meldt marktonderzoeker Nielsen IQ. Met een omzet van 44,6 miljard euro boekten de supermarkten een relatief beperkte groei van 1,7 procent. Albert Heijn blijft nummer 1 en zag zijn aandeel stijgen met 0,9 procent in vergelijking met 2020, waarvan 0,2 procent door de overname van 38 Deen-winkels.
Albert Heijn heeft veruit het meeste winkels, zo'n 360 meer dan Jumbo, en het hoogste marktaandeel per winkel 0,036%.
Zo'n 85% van alle Duitsers kopen regelmatig bij ALDI. De producten gelden als goed en goedkoop. Experts schatten de omzet op zo'n 83 miljard Euro, 7 miljard meer dan de grootste concurrent LIDL. Bijna 40% van alle levensmiddelen wordt in Duitsland bij discounters als ALDI en LIDL gekocht.
Net als eerdere jaren is en blijft het Amerikaanse Walmart de grootste retailer ter wereld, gevolgd Amazon. Discounters, zoals Schwarz Gruppe (Lidl), Aldi en het Amerikaanse Costco, staan op de plaatsen 3, 4 en 5.
Utrecht, 29 juli 2022 – PLUS is in het Zomerrapport van onderzoeksbureau GfK uitgeroepen tot beste landelijke supermarkt van Nederland. Supermarkten zijn in het onderzoek op negen aspecten beoordeeld, met een gemiddelde van 7,70 scoort PLUS het hoogst.
Lidl is de goedkoopste met huismerken, Albert Heijn nét iets duurder dan Jumbo. De verschillen zijn klein, maar Lidl is de goedkoopste supermarkt als het om huismerken gaat. Aldi en Lidl hebben traditiegetrouw de goedkoopste huismerken, maar nu staat Lidl alleen aan kop.
Dat meldt marktonderzoeker Nielsen IQ. Met een omzet van 44,6 miljard euro boekten de supermarkten een relatief beperkte groei van 1,7 procent. Albert Heijn blijft nummer 1 en zag zijn aandeel stijgen met 0,9 procent in vergelijking met 2020, waarvan 0,2 procent door de overname van 38 Deen-winkels.
Dankzij winkelopeningen. Het is een mooie mijlpaal voor Lidl: de retailer zette 100,8 miljard euro om in het gebroken boekjaar 2021-2022, zo blijkt uit cijfers die moederbedrijf Schwarz Gruppe publiceert.
De Franse supermarktgigant Carrefour is niet langer de grootste van Europa. Het Duitse Schwarz, waartoe discountketen Lidl behoort, stoot de Fransen van de troon. Het realiseerde het voorbije boekjaar betere omzetcijfers dan Carrefour: 79,3 tegenover 74,9 miljard euro.
Goedkoopste supermarkt 2022
Dat was volgens onderzoek van het televisieprogramma Kassa jarenlang het geval. In 2022 is er een andere winnaar. Jumbo blijkt dit jaar de goedkoopste supermarkt te zijn. Op de tweede plek is Plus geëindigd.
De verkoop van 'no name-producten' aan consumenten die het niets uitmaakte om artikelen uit dozen te pakken werd een succes. Het recht om de nieuwe supermarkt Lidl te noemen, kocht Schwarz voor 1.000 mark van Ludwig Lidl, een leraar in het beroepsonderwijs.
Vooral luxe producten in de bonus
Albert Heijn is met de (sinds begin dit jaar helaas in de ban gedane) Hamsterweken een soort pionier geweest met grote kortingen. Helaas zijn het vaak wel luxe producten waarop deze grote kortingen worden gegeven. Veel mensen zullen ook zeggen onnodige en ongezonde producten.
Hier hebben ze 'Peapod', en doet hetzelfde als Albert.nl: je online bestelde boodschappen offline bij je thuis brengen. Het enige verschil is de branding: Peapod heeft een eigen huisstijl daar waar Albert.nl duidelijk aan Albert Heijn gelieerd is.
Jumbo is de goedkoopste supermarkt voor A-merken, maar let op! De lage prijzen gelden in slechts 16% van alle Jumbo-winkels. In 44% van de Jumbo-winkels zijn de boodschappen zelfs duurder dan gemiddeld. We zien dat Jumbo steeds meer verschillende prijzen hanteert.
Samen met zijn neven Berthold en Theo Albrecht beschikt de Aldi-familie over €33,2 miljard. Dieter Schwarz, eigenaar van concurrent Lidl, prijkt met €12,5 miljard euro op de derde plaats.
Lidl is onderdeel van de Schwarz-groep, de grootste supermarktketen van Europa.
De naam ALDI komt voort uit Albrecht Discount. Onder deze naam gaat Theo Albrecht verder en in 1962 breidt hij verder uit in Noord-Duitsland en sinds 1973 ook in Nederland.
Beerda: “Ondanks de relatief korte historie wordt bol.com gezien als de winkel die het retailvak het best beheerst. Winkelen bij bol.com vindt de gemiddelde Nederlander zelfs leuker dan bij een fysieke winkel. De winkels van IKEA en Albert Heijn worden na bol.com als meest aantrekkelijk ervaren.”
Albert Heijn blijft met 34,9 procent de onbetwiste marktleider van de Nederlandse supermarkten, maar Jumbo groeit keihard door en heeft inmiddels 21 procent marktaandeel in handen.
De Jumbo Foodmarkt pal naast het NAC-stadion in Breda is met zijn 6000 vierkante meter de grootste supermarkt van Nederland. De opening van de winkel is niet onopgemerkt gebleven.
Nettorama domineerde het vleesgedeelte van het onderzoek vorig jaar met eerste plaatsen op vier aspecten. Op kwaliteit/versheid en deskundigheid neemt Poiesz de 1e plek over en de noordelijke formule doet dat ook op de hele ranglijst (van 7,20 naar 7,46).
Het Beter Leven varkensvlees van Lidl komt van circa 200 boerderijen uit Noord-Brabant, Limburg of nét over de Belgische grens.
Het gros van de producten (90 procent) is speciaal voor Lidl geproduceerd: Lidl-merken dus. Daardoor heeft het bedrijf meer controle over de productiekosten (en dus de prijzen) én zijn er geen tussenpersonen die voor extra kosten zorgen.