Dit is feitelijk de hartlijn van de carrosserie van het voertuig. Er wordt dus vanuit gegaan dat de achteras dusdanig perfect is uitgelijnd dat de rijrichting van de achteras recht door de hartlijn loopt (rijhoek van 0 graden).
Voor we overgaan op het meer technische verhaal: je bureaustoel of het winkelwagentje bij de lokale supermarkt heeft ook caster. Deze askanteling (we gebruiken de termen door elkaar) zorgt ervoor dat de wielen van je stoel of karretje met het voorwerp meedraaien in de rijrichting.
Hoe werkt het auto uitlijnen? Bij het uitlijnen van de auto worden de wielen weer precies in de juiste hoek gezet. Dit proces gebeurt met professionele en speciale apparatuur (uitlijnbanken en computers). Door middel van sensoren (die in de banden zitten) kunnen de banden weer precies in de juiste stand gezet worden.
Camber betekent 'wielvlucht'. Dat is de stand van de wielen ten opzichte van het wegdek. Eigenlijk zouden de wielen van je auto onder alle rij-omstandigheden exact loodrecht op het wegdek moeten staan, want dan is het contact tussen band en wegdek optimaal.
De KPI, ook wel fuseedwarshelling of steering axle inclination genoemd, is de hoek tussen de lijn door de fuseedraaipunten en een loodrechte lijn op het wegdek. Door de KPI en Caster (volgend onderwerp) worden de voorwielen in de rechtuitstand gedwongen.
Wat het naar rechts trekken betreft kan er sprake zijn van speling ergens in de voortrein of wielophanging. Misschien een versleten draagarmrubber of speling op een fuseekogel of stuurkogel. Ook een gebrekkige of versleten motor- of versnellingsbakophanging kan van invloed zijn voor de rechtuitstabiliteit.
Fuseedwarshelling: 8 55 graden.
Een van de snelste manieren om camber af te stellen gaat via een zgn. 'camberbolt'. De banden kan je vaak maximaal 3 graden in stand laten variereren. Camberbouten: snel camber instellen.
Auto's met voorwielaandrijving hebben uitspoor nodig om de sporing onder rijomstandigheden te corrigeren. Bij uitspoor zijn de wielen iets naar buiten gedraaid.
Uitlijnen en brandstofverbruik
Een niet goed uitgelijnde auto verbruikt meer brandstof. Uw auto heeft meer brandstof nodig om de gewenste snelheid te behalen omdat de niet goed uitgelijnde wielen van uw auto de auto afremmen.
Het opnieuw laten uitlijnen van je auto tijdens het monteren van nieuwe banden is altijd verstandig. Omdat fouten in de uitlijning onder andere tot gevolg kan hebben dat banden niet alleen schuin afslijten, maar tevens sneller verslijten.
Castorolie staat voornamelijk bekend om het feit dat het haar dikker en gezonder maakt. Het wordt hierdoor vaak gebruikt als haarmasker, wimper- en wenkbrauwserum.
Wonderolie wordt al heel lang gebruikt als middel tegen haaruitval en dunner wordend haar. Daarnaast kun je het ook voor veel andere doeleinden gebruiken, zoals het hydrateren van droog haar, het behandelen van pluizend haar en het ontwarren van klitten. Het kan je haar tevens sterker en dikker maken.
Gebruik hiervoor de olie twee à drie keer per week voor het slapen gaan op het gezicht. Daarnaast kun je castorolie ook gebruiken om het gezicht te reinigen door het op een watje te doen en daarmee over je gezicht te wrijven. Of gebruik de Castor Oil als grondige reiniger met de bekende Oil Cleansing Method (OCM).
Uw auto uitlijnen is waarschijnlijk niet iets waar u vaak bij stilstaat. Toch zijn er veel situaties waarbij het verstandig (en voordelig) is om uw auto op een professionele manier te laten uitlijnen. Ron's Bandencentrale is landelijk bekend als één van de beste specialisten op dit gebied.
Vanaf € 49,95 incl. btw kunnen wij de banden van uw auto 3D uitlijnen.
Bandenservicebedrijven onder elkaar hanteren vaak ongeveer hetzelfde tarief. Het balanceren is dan opgenomen in de montagekosten. Het gemiddeld tarief van alleen balanceren van de autobanden zal rond de € 10,- per band liggen. Montage inclusief balanceren kost gemiddeld € 17,50 per band.
Bij een negatieve wielvlucht zijn de bovenkanten van de wielen naar elkaar toegericht. Te veel negatieve wielvlucht doet de binnenzijde van de banden verslijten. De casterhoek wordt voor elke wagen bepaald en vastgelegd om de band in een bocht een zo groot mogelijk contactvlak te geven met het wegdek.
Dit gezin was helemaal weg van een prachtig huis, gebouwd in 1905.
Wielvlucht is de hoek die de verticale middellijn van het wiel ten opzichte van de loodlijn op het wegdek maakt. Eigenlijk zouden de wielen van een auto onder alle rij-omstandigheden exact loodrecht op het wegdek moeten staan. Alleen dan is immers het contact tussen band en wegdek optimaal.
De wielen in de rondte
Theoretisch zou je dus het stuur 15 keer rond moeten draaien om de wielen helemaal rond te doen gaan. In de praktijk wordt uiteraard voorkomen dat je dit ook echt zou kunnen doen. Je kunt meestal zo'n tweeëneenhalve slag aan je stuur geven.
De uitvinders van de automobiel realiseerden zich dat het voor de bestuurder gemakkelijker is om een auto te besturen met een rond stuurwiel in plaats van met één of meerdere hendels.
Reacties. Alle treinen hebben wielen, anders wordt rijden wel heel lastig. Een stuur hebben ze niet omdat ze op rails rijden en dus geen keus hebben waar ze heen gaan. De wissels worden centraal aangestuurd.