Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse. Opportunities zijn de externe positieve punten en threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.
Een externe analyse is simpelweg het onderzoeken van de omgeving buiten de organisatie, op zoek naar kansen en bedreigingen. De externe analyse is essentieel om de huidige positie van de organisatie te kunnen vaststellen en keuzes te maken over de meest kansrijke toekomstige positie.
Een SWOT-analyse helpt u sterke en zwakke punten, kansen en bedreigingen voor een specifiek project of uw algemene bedrijfsplan te identificeren. Het is een tool die uw team kan helpen strategisch te plannen en de markttrends voor te blijven.
Je onderzoekt de kansen en bedreigingen binnen de gehele bedrijfstak of branche en binnen de gehele markt. Dit onderzoek vindt plaats op meso niveau en op macro niveau en wordt de externe analyse genoemd. Voor de interne analyse onderzoek je juist de organisatie zelf, op micro niveau.
Strengths zijn de interne positieve punten en weaknesses de interne negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de interne analyse. Opportunities zijn de externe positieve punten en threats de externe negatieve punten. Deze twee aspecten van de SWOT-analyse vormen samen de externe analyse.
Het DESTEP-model bekijkt de markt dus uit verschillende invalshoeken om strategische keuzes te maken. Daarom raden we aan om dit model te gebruiken voor de externe analyse.
De SWOT-analyse
SWOT staat voor strengths, weakness, opportunities en threats. Strengths en weakness omvatten interne factoren, terwijl opportunities en threats externe factoren omvatten. SWOT is een nuttig bedrijfsinstrument bij het ontwikkelen van een strategisch plan.
Voorbeelden kansen en bedreigingen
Onderstaande voorbeelden kunnen zowel een kans of een bedreiging zijn: Technologische ontwikkelingen en mogelijkheden. Positie van de concurrent (concurrentieanalyse wil soms helpen) Nieuwe marktbehoeften (kans) of marktbehoeften die verdwijnen (bedreiging)
Profiteer van uw sterke punten door de gebieden waarin uw bedrijf uitblinkt te promoten en uit te breiden . Dit kan betekenen dat u investeert in middelen zoals technologie en marketing, of dat u toptalent inhuurt om u te helpen een concurrentievoordeel te behouden.
Albert Humphrey. Albert Humphrey (1926-2005) was initiator en medebedenker van de SWOT analyse techniek.
Op macroschaal omvat externe analyse macro-economische, wereldwijde, politieke, sociale, demografische en technologische analyse . Het primaire doel van externe analyse is om de kansen en bedreigingen in een industrie of een segment te bepalen die winstgevendheid, groei en volatiliteit zullen stimuleren.
DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch.
Externe factoren zijn invloeden van buitenaf, zoals leefstijl en leefomgeving.
Interne analyse is het proces van het onderzoeken van uw eigen capaciteiten, middelen, prestaties en doelen . Het helpt u te identificeren waar u goed in bent, wat u moet verbeteren en wat u wilt bereiken. Externe analyse is het proces van het scannen van de omgeving, de markt, de concurrenten en de klanten.
De interne analyse geeft je een beeld van het bedrijf zelf. Met de interne analyse biedt je de lezer een beeld over hoe het bedrijf functioneert en waarom dit zo is. De externe analyse is de analyse van de externe omgeving van een bedrijf en geeft inzicht in wat voor wereld of context deze opereert.
Omgevingsscanning is een belangrijk onderdeel van strategische planning, omdat het informatie verschaft over factoren die de organisatie in de toekomst zullen beïnvloeden . De verzamelde informatie stelt het leiderschap in staat om proactief te reageren op externe impacts.
De externe analyse wordt ingezet om kansen en bedreigingen op te sporen binnen de externe bedrijfsomgeving. Deze kansen en bedreigingen vormen samen met de interne analyse de situatieanalyse wat weer de invoer voor een SWOT-analyse is. De uiteindelijke strategie van een onderneming wordt hierop gebaseerd.
SWOT en PESTLE zijn strategiekaders die worden gebruikt om de financiële gezondheid van een bedrijf en de concurrentievoordelen of -nadelen te analyseren . Deze strategietools zijn gemaakt om interne en externe krachten te analyseren die van invloed zijn op een bedrijf of industrie.
Een externe analyse bestaat uit een aantal onderdelen, namelijk: Afnemersanalyse. Bedrijfstakanalyse. Concurrentenanalyse.
De confrontatiematrix
Vaak wordt de SWOT gevolgd door een confrontatiematrix. Een methode die halverwege de vorige eeuw is ontwikkeld om tegemoet te komen aan de behoefte de resultaten van analyses tot een strategie te laten leiden.
Hoofdaandachtspunten (key issues); op basis van de confrontatiematrix beschrijf je per kwadrant de belangrijkste (strategische) verbanden. Deze verbanden noemen we de zogenaamde 'hoofdaandachtspunten'.
Wat is het SFA-model? Het SFA-model wordt gebruikt om strategische opties te toetsen en tegen elkaar af te wegen. Hierdoor is het mogelijk om uit de strategische opties die uit de SWOT-analyse naar voren komen de juiste keuze te maken. Het toetsingskader bestaat de factoren Suitability, Feasibility en Acceptability.