Dankzij deze regeling hoeven oldtimerbezitters met een wagen met een datum ingebruikname na 1 januari 1978 en voor 1 januari 1988 slechts een kwarttarief van de wegenbelasting te betalen. Het totale jaarbedrag mag in 2022 maximaal € 129,- zijn. Auto's die in 2014 dus 26 jaar waren, werden in 2018 dertig.
Overgangsregeling: kwarttarief voor oldtimer
In deze overgangsregeling is het jaar 1988 van belang. Auto's die voor 1988 op kenteken zijn gezet, maar nog niet de leeftijd van 40 jaar hebben bereikt, komen in aanmerking voor de overgangsregeling. Deze eigenaren krijgen een korting van 75 procent op de wegenbelasting.
De overgangsregeling maakt het mogelijk voor eigenaren van benzinevoertuigen met een eerste toelatingsdatum voor 01-01-1988 om het zogenoemde kwartstarief aan te vragen. Hierbij betaalt de eigenaar één kwartaal wegenbelasting en mag de eigenaar 9 maanden met het voertuig rijden.
Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van deze regeling is namelijk dat de oldtimer in december, januari en februari op privéterrein staat. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer. Ook mag je deze niet langs de weg parkeren.
In 1995 veranderde deze regeling: iedere auto werd belastingvrij als hij 25 jaar oud was. Dan kon je een auto officieel een oldtimer noemen, en werd hij veelal alleen nog ingezet voor hobbymatig gebruik.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.
Afhankelijk van de leeftijd moet een oldtimer jaarlijks, tweejaarlijks of vijfjaarlijks aan een keuring onderworpen worden: Voertuigen met een leeftijd vanaf 25 tot 30 jaar moeten jaarlijks naar de keuring. Voertuigen met een leeftijd vanaf 30 t.e.m. 50 jaar moeten tweejaarlijks naar de keuring.
Vandaag geldt voor oldtimers nog steeds de minimumleeftijd van 25 jaar. Vanaf deze leeftijd geniet je van fiscale voordelen en kan je een O-plaat aanvragen (na een éénmalige keuring). In een Europese Richtlijn (gestemd in april 2014) werd echter bepaald dat de leeftijd op 30 jaar moet worden gebracht.
Dankzij het huidige oldtimerstatuut mag je met je oldtimer dag en nacht rondrijden, zonder kilometerbeperking! Voorheen mocht je met je oldtimer enkel proefritten rijden binnen een straal van 25 km. Of van en naar oldtimermanifestaties. Dit mocht ook enkel tussen zonsopgang en zonsondergang.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
Benzineauto's, motoren, bussen en vrachtauto's uit 1987 of eerder komen in aanmerking voor een kwarttarief per jaar, met een maximum van 120 euro per jaar. Voor het kwarttarief is er een bijbehorende voorwaarde dat er 's winters (van december tot en met februari) geen gebruik wordt gemaakt van de openbare weg.
Voor oldtimers in Nederland hoeft je geen wegenbelasting te betalen als de wagen veertig jaar of ouder is. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de auto in gebruik is genomen. Deze vrijstelling is er om oldtimerrijders tegemoet te komen.
Het nultarief (volledige vrijstelling) geldt voor de oldtimers van voor 1 januari 1980 (regeling 2020). Voor 2021 geldt het nultarief voor auto's vanaf 1 januari 1980. Het kwarttarief kost € 129 en is van toepassing als uw oldtimer voor het eerst in gebruik is genomen vóór 1 januari 1988.
De reden hiervoor is dat oldtimerbezitters vaak niet heel veel rijden met de oldtimer. Hierbij wordt gekeken naar de datum waarop de oldtimer in gebruik is genomen. Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen.
Iedereen met een 1986-er zit sowieso gebakken, de volgende jaren worden met tussenpozen van 2 jaar belastingvrij. Daarbij telt de datum eerste ingebruikname. Is de auto voor het eerst in 1987 op kenteken gezet dan krijgt deze na 26 jaar belastingvrijstelling.
De voertuigen ingeschreven onder 'O'-plaat mogen niet gebruikt worden: voor commercieel en professioneel gebruik. voor woon-werkverkeer of woon-schoolverkeer. voor bezoldigd vervoer en gratis vervoer dat is gelijkgesteld met bezoldigd vervoer van personen.
Auto's van dertig jaar en ouder (leeftijd tot aan bovenstaande datum) hebben eens in de twee jaar een keuring nodig. Oldtimers jonger dan dertig en met een invoering van voor 1 januari 2005 moeten elk jaar nog naar de apk. In deze gevallen gaat het om auto's met en maximaal gewicht van 3.500 kilo.
De oldtimerkeuring omvat een volledige technische keuring van het voertuig, zoals uitgevoerd bij een "gewone" periodieke keuring, echter ZONDER: nazicht op gelijkvormigheid; ophangingstest en controle op de afstelling van de lichten, voor zover de eerste 'in dienst' van het voertuig vóór 15/06/1968 ligt.
Einde van de oldtimer
Als de plannen van de Vlaamse regering werkelijkheid worden komt er ook een einde aan de hobby en broodwinning van heel wat liefhebbers van oude voertuigen, aangezien tweedehandse wagens met een diesel of benzine vanaf 2030 niet meer ingeschreven zouden mogen worden.
Lage temperaturen, regen en sneeuw zijn niet goed voor een oudere auto, dus je kunt je klassieker het beste binnen zetten in een afgesloten ruimte zoals een garage of parkeerplaats waar de auto een paar maanden beschut staat tot het beter weer wordt.
Tot juni 2013 bleef het gebruik van een oldtimer met O-plaat verplicht beperkt tot proefritten binnen een straal van 25 kilometer, tussen zonsopgang en –ondergang en in het kader van een toegelaten manifestatie of om zich naar de toegelaten manifestatie te begeven. Sinds juli 2013 mogen oldtimers dag en nacht rijden.
Na de goedkeuring door het Europees Parlement op woensdag 8 juni 2022, baart het einde van de verbrandingsmotor ook de eigenaars van oude auto's zorgen.
Een oldtimer koopt u niet voor het woon-werkverkeer. Daar zijn de kosten per kilometer vaak te hoog voor. Het is vooral een liefhebberij waar ook nog geld mee te verdienen is. Toch is het investeren in een oldtimer als een soort belegging vaak niet verstandig.