De
Tunnels voor het verkeer zijn al heel oud. Zo is bekend dat rond 2160 voor Christus de oudst bekende verkeerstunnel ter wereld werd gegraven onder de Eufraat door in Babylonië. Veel verkeer was er niet - de tunnel was een particuliere verbinding tussen de stad Babylon en het koninklijk paleis.
Nederland staat niet zo bekend om z'n tunnels. De Westerscheldetunnel is met een kleine 7 kilometer de langste autotunnel van ons land. Daarmee doen we letterlijk onder voor de écht grote kokervormige gangen.
Het lijkt er echter op dat de eerste tunnel die door mensen werd gegraven dateert uit 2200 v.Chr. , om het paleis ondergronds te verbinden met de tempel van Belos, in Babylonië en werd uitgevoerd volgens een soort cut-and-cover constructie. Later bleven verschillende beschavingen tunnels en ondergrondse ruimtes graven.
De oudste tunnel ter wereld die nog steeds in gebruik is, is waarschijnlijk de Cloaca Maxima , een rioolsysteem in Rome, Italië. Men denkt dat de tunnel in de 6e eeuw v.Chr. is gebouwd, tijdens de Romeinse Republiek, en hij wordt nog steeds gebruikt om regenwater en rioolwater uit delen van Rome af te voeren.
Als een stuk van de tunnel duurder graven is en een ander stuk goedkoper is er ergens een optimum, met bocht, terwijl de weg met bocht altijd langer is dan de rechte weg...
Inclusief toeritten is de Maastunnel 1373 meter lang. Het gesloten gedeelte is 1070 meter lang. Het diepste punt van de tunnel ligt circa 20 meter onder NAP.
De Thomassentunnel is op 18 juni 2004 geopend.
De Wijkertunnel heeft een lengte van 685 m en vormt de verbinding tussen Amsterdam en Alkmaar. De tunnel gaat onder het Noordzeekanaal door. In 1993 begon de bouw en in 1996 is de tunnel opengesteld voor verkeer.
Albanië is na Noord-Korea het land met de meeste tunnels.
3 van de 10 langste verkeerstunnels ter wereld bevinden zich in Noorwegen. Met 25 km lengte is de Laerdal Tunnel in Noorwegen de langste verkeerstunnel ter wereld - en hij is uitgerust met ondersteunings- en kabelladders van Oglaend System. Om de rit door de 25 km lange tunnel te vergemakkelijken, is er elke 6 km een enorme hal.
Tunnelbrand in 2001
Op 24 oktober 2001 botsten twee vrachtauto's op elkaar in de tunnel, waarbij brand uitbrak. De veroorzaker van het ongeval was een Turkse chauffeur die onder invloed van alcohol was. Hierbij vielen 11 doden en een groot aantal gewonden.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
Ze zijn gebouwd in een droogdok en vervolgens via water naar de tunnellocatie gesleept. Daar zijn ze afgezonken in een gebaggerde sleuf van maximaal drieëntwintig meter diep. De Maastunnel heeft enkele opvallende kenmerken. Zo is rond de betonnen constructie een stalen bekleding gemaakt om lekkage te voorkomen.
De installatie voor de bluswaterleidingen van de Hollandtunnel, zoals een deel van de Blankenburgtunnel heet, raakte vorige week beschadigd. Door een lekkage stroomde er water in de technische ruimte van het tunnelgebouw, waardoor het pompsysteem kapot ging. De Hollandtunnel is de zogeheten landtunnel.
De A24 geeft een alternatief voor de A4 Beneluxtunnel en maakt het verkeersnetwerk robuuster met een extra ontsluiting onder het Scheur naar de A20.
In samenwerking met Rönesans Holding hebben de tunnel- en spoorwegbouwspecialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH de langste en diepste tunnel ter wereld gebouwd, de Gotthard-basistunnel . Deze 57 kilometer lange tunnel ligt op een diepte van 2.300 meter.
De snelheidscontrole bij de Maastunnel in Rotterdam staat in de top 3 van palen die voor de meeste bekeuringen hebben gezorgd. De camera aan de noordzijde van de tunnel legde vorig jaar meer dan 54.000 snelheidsduivels vast. Ook de flitspalen langs de N3 bij de Papendrechtse brug brengen veel geld op.
De roltrap aan het Amsterdamse station Vijzelgracht is met zijn 47 meter de langste roltrap van Nederland.
De beperkte ruimte, gecombineerd met factoren als beperkt zicht, plotselinge veranderingen in de lichtomstandigheden en de inherente kromming van de tunnel, creëert een omgeving die een aanzienlijke impact kan hebben op de fysiologische reacties van bestuurders, variërend van verhoogde stressniveaus en versnelde vermoeidheid tot aangetast ...
Normaal gezien is de maximum snelheid 100 km per uur. Het kan zijn dat we een snelheidsbeperking moeten instellen. Dit wordt dan aangegeven op de matrixborden boven de rijbanen in de tunnel en op het tracé. Het is van belang voor je eigen veiligheid én die van andere weggebruikers dat je je aan de snelheid houdt.
Geschiedenis. De Tünel was in 1867 bedacht door de Franse ingenieur Eugène-Henri Gavand. Veel mensen uit de wijk Pera werkten aan de kust in Galata, toen relatief nieuwe wijken, en liepen elke dag de heuvel af en op. Het idee was om een tunnel te maken om mensen de klim van 60 meter te besparen.